On järjenvastaista, että mainonta unohtaa yli 50-vuotiaat

Miksi? Jo siksi, että käytämme yksinomaan lapsiimme ja lastenlapsiimme 3,8 miljardia euroa vuodessa. Tämä ilmenee Allerin toteuttamasta M€ aikuiset -tutkimuksesta.

Väitän, että ikäsyrjintä on sisäänkirjoitettu suomalaisen median b2b-ajatteluun.

50+ tarkoittaa mitä tahansa väliltä 50 - 100 vuotta. Ei tulisi mieleenkään niputtaa 20 - 50 -vuotiaita. Että nämä 30 vuotta olisivat samanlaisia.

Sen sijaan kaikkien yli 50-vuotiaiden elämä on samanlaista: varovaista hissuttelua, eläkkeen odotusta tai eläkkeellä kituuttamista.

​

Miksi unohdat minut, mainostaja?

Olen 58-vuotias. Mainostajalle persona non grata.  

Ihmettelen, miksi kukaan ei halua myydä minulle juuri mitään? Paitsi lääkkeitä ja tuotteita, jotka estävät virtsankarkailun ja hiustenlähdön.  Se on ok, mutta miksi minulle ei haluta myydä minulle unelmia tai edes hyvää hinta-laatu-suhdetta?

Nuorempana olin haluttu – mutta tuskin kummoinen kuluttaja. Maksoin asuntolainaa ja lasten harrastuksia. Kulutuksen ja ajankäytön prioriteetit olivat muualla kuin perheen aikuisissa.

Ihmettelen, miksi kukaan ei halua myydä minulle juuri mitään? Paitsi lääkkeitä ja tuotteita, jotka estävät virtsankarkailun ja hiustenlähdön.

Äly hoi, älä jätä

Minusta on järjenvastaista olla epäseksikäs kuluttaja nyt, kun olen vauraampi ja vapaampi. Hankin laadukkaampia ja kalliimpia tuotteita kuin nuorempana. Suunnittelen remonttia, hankintoja ja matkoja. Toisin kuin nuorempana, nyt meillä on siihen varaa.

Mutta nyt kuulun kohderyhmään, joka ei kiinnosta mainostajia.

Olen ikääntynyt. Tapojeni orja. Olen saanut kuulla, että tehän olette jo asiakkaitamme. Ei siis tarvitse mainostaa. Brändirakkaus luodaan nuorena.

Anteeksi, mitä?

Olen uteliaampi ja varmempi ostaja. Päätän nopeasti. Yhä ostan myös muille, kuten lapsilleni. Luultavasti villiinnyn, kun saan ostaa lastenlapsille.

​

Me yli 50-vuotiaat käytämme yli 3,8 miljardia euroa vuodessa pelkästään lapsiimme ja lastenlapsiimme. Meillä on 70 prosenttia kaikesta ostovoimasta ja 80 prosenttia kotitalouksien pääomasta.

Entä jos 50+ ryhtyisi boikotoimaan?

Mitähän tapahtuisi, jos me 50+ päättäisimme boikotoida valmistajia, jotka pitävät meitä liian vanhoina tai varmoina nakkeina?

Järjen pitäisi sanoa, että kukaan ei tahdo tätä.

Me yli 50-vuotiaat käytämme yli 3,8 miljardia euroa vuodessa pelkästään lapsiimme ja lastenlapsiimme. Meillä on 70 prosenttia kaikesta ostovoimasta ja 80 prosenttia kotitalouksien pääomasta.

Siksi meille kannattaa mainostaa. Erityisesti kohderyhmälle suunnatuissa aikakauslehdissä.

Tilaa M€ aikuiset -tutkimusraportti

"Tutkimus: Yli 50-vuotiaat ovat Suomen kulutusvoimaisimpia, silti heidät usein unohdetaan"

Oma Aika -lehti