Numeroiden kulttuuri ja datalle antautuminen

Yhä useammalla toimialalla reaaliaikaiset seurantajärjestelmät tuovat yhä parempaa informaatiota työntekijöille. Data mahdollistaa oman työnsä johtamisen, tavoitteellistamisen ja mittaamisen tavalla, joka ennen ei ollut mahdollista.

Digitalisaatio vaikuttaa työelämään yli toimialarajojen monilla tavoin. Työntekijöiden siirtyminen lankapuhelimen äärestä kännykän päähän on muuttanut oletustamme ihmisten saatavuudesta. Sähköposti on nopeuttanut viestintää. Läppäri ja pilvi vapauttavat meidät lopullisesti toimiston ja sisäisen postin ikeestä.

Data mahdollistaa oman työnsä johtamisen, tavoitteellistamisen ja mittaamisen tavalla, joka ennen ei ollut mahdollista.

Tässä valossa voisi olettaa olevamme innoissamme, kun asiakastiimi näkee CRM:stä heti mitä asiakkaalle kuuluu ja markkinointi näkee reaaliajassa bärndin näkyvyyden juuri nyt, tai mistä kohderyhmämme tänään innostuvat. Tietenkin myös kukin meistä innokkaasti työskentelee asiakasjohtamisjärjestelmän ja sosiaalisen intranetin kautta, jotta meidänkin työmme näkyy reaaliajassa muille.

Vaan ei.

Puhelin, sähköposti, läppäri ja muut henkilökohtaiset apuvälineet tekivät työnteosta erilaista, mutta omaa työtä teemme yhä Wordilla, paperisilla to do -listoilla ja läppärin työpöydällä. Myöskään omasta tekemisestä julkisesti bloggaaminen tai twiittaaminen ei tapahdu luonnostaan, vaan sitä pitää kouluttaa, valmentaa ja muistuttaa.

Kuitenkin ehkä huolestuttavinta on, että luotamme tehtävämme, tavoitteemme ja oman onnistumisen mittaamisessa yhä eniten esimiehen sanaan. Ehkä sähköpostilla. "Oli se tyytyväinen."

Omaa työtä teemme yhä Wordilla, paperisilla to do -listoilla ja läppärin työpöydällä.

Datalle antautuminen

Meillä on töissä viiden hengen tiimi mediaspesialisteja. He näkevät Googlen, Facebookin ja muiden medioiden mittareista heti miten he työssään onnistuvat. Luksusta.

Data avaa kaikille työntekijöille kaikki ikkunat siihen mitä yrityksessä ja sen asiakkaissa tapahtuu. Useimman työntekijän tehtävät heiluttavat jotakin mittaria viimeistään kvartaalitasolla. Kyllä, myös markkinointijohtajan.

Data avaa kaikille työntekijöille kaikki ikkunat siihen mitä yrityksessä ja sen asiakkaissa tapahtuu.

Miksi siis otamme ilolla vastaan digitalisaation tarjoamat uudet välineet, mutta emme suostu datan tuottajaksi tai suostu sen johdettavaksi? Mitä mittaria sinä heilutat?

comments powered by Disqus