Näin tapahtuma räjäyttää sosiaalisen median

Tapahtumasomea ei hypetetä enää niin kuin pari vuotta sitten, mutta syytä olisi. Tapahtumakävijät ovat älylaitteidensa kanssa useammassa kanavassa kuin koskaan ja koko ajan online. On meidän valintamme, käännämmekö sen voitoksemme, vai jätämmekö sen huomiotta.

Tärkeimmät opit Some Awards 2016 -tapahtumasomen tekemisestä:

1. Aloita tapahtumasomen tekeminen jo paljon ennen tapahtumaa ja jatka sitä vielä tapahtuman jälkeen.

Sosiaalisessa mediassa yleisön kasvattaminen on yksi haasteellisimpia tehtäviä. Jos tapahtumalle haluaa saada maksimaalisen yleisön tapahtumapäivänä, ei tekemistä voi aloittaa kyseisenä päivänä nollasta.

Ei ole myöskään reilua yleisöä kohtaan hylätä heitä välittömästi tapahtuman jälkeen, vaan on tärkeää pitää huolta jälkihoidosta. Sitä paitsi tapahtuman jälkeen sisältöä on yleensä huomattavasti enemmän jaettavaksi, kuin sitä ennen. Hyödynnä tapahtumasta tuotetut kuvat, videot ja linkit.

Ei ole reilua hylätä yleisöä tapahtuman jälkeen.

2. Tee selkeät ja yksinkertaiset somekonseptit joka kanavaan ja aikatauluta.

Suunnitelmallisuus varmistaa, että asiat tulevat tehdyksi. Raastavinta tekemistä on yrittää joka kerta lennossa keksiä nerokas idea somesisällöksi.

Paras sisältövirta syntyy, kun tekemisessä yhdistyy kaavamainen ja konseptoitu vakiosisältö ja ad hocina toteutettu ajankohtainen sisältö.

Raastavinta tekemistä on yrittää joka kerta lennossa keksiä nerokas idea somesisällöksi.

3. Valitse lyhyet ja loogiset hashtagit ja viesti ne selkeästi yleisöllesi.

Tässä me astuimme harhaan. Some Awards -seminaarien hashtag oli #sosiaalinenbisnes. (Vai #sosiaalinenbusiness?) Hyvä hashtag on sellainen, joka ei jätä suomenkielelläkään arvailujen varaa kirjoitusmuodosta.

Lisäksi sen pitää olla looginen. Meidän tapauksessamme osa ihmisistä keskusteli seminaareissa tunnuksella #someawardsfi, joka oli koko Some Awardsin virallinen hashtag. Tällöin kaikki keskustelijat eivät löytäneet toisiaan, vaan keskustelu jakautui kahteen eri keskusteluun.

4. Resursoi somen tekeminen ja vastuuta eri henkilöitä eri kanavien ylläpitämiseen.

Erityisesti tapahtumapäivänä yhden ihmisen on lähes mahdotonta ylläpitää tehokkaasti viittä somekanavaa. Esimerkiksi Periscope sitoo lähetyksen ajaksi yhden laitteen ja yhden tekijän kokonaisuudessaan.

Some Awardsin sometiimissä oli tapahtumapäivänä neljä ihmistä, ja jokaisella oli oma kanavansa, jonka ylläpidosta hän vastasi. Näin joka kanavaan tuli uniikkia sisältöä tasaisena virtana.

5. Huomioi jokaisen kanavan ainutlaatuisuus, ts. ei samaa bulkkia joka tuuttiin.

Käytämme Allerilla laajasti Hootsuitea, jonka kautta on helppoa ja tehokasta tehdä julkaisuja yhdellä kertaa useaan somekanavaan. Silti paras lopputulos syntyy, kun jokaisen kanavan erityispiirteet on huomioitu. Eihän Twitterissä voi olla enempää kuin 140 merkkiä ja hahstagit näyttävät urpoilta Facebookissa.

Paras lopputulos syntyy, kun jokaisen kanavan erityispiirteet on huomioitu.

Instagramissa halusimme käyttää erilaisia kuvia, kuin mitä jaoimme Twitterissä, jossa uutismaisuus ja ajankohtaisuus ovat laatua tärkeämpiä.

6. Huolehdi, että olet sitouttanut (rahalla tai ilman) sosiaalisen median tähtiä tuottamaan sisältöä tapahtumastasi.

Olimme valinneet tapahtuman juontajaksi Kaj Kunnaksen, joka on tunnettu henkilö sosiaalisessa mediassa ja myös erittäin innostunut tapahtumastamme. Kaitsun rooli tapahtuman buustaajana oli merkittävä.

Striimiä palkattiin houstaamaan suositut tubettajat Ilona ja Juulia, joilla on jo valmis yleisö Youtubessa. Heidän vetovoimallaan saimme yleisöön haluamaamme tavallista diginatiivia yleisöä pelkän someammattilaisyleisön rinnalle.

Lisäksi paikan päälle kutsuttiin luonnollisesti suomisomen näkyvimmät henkilöt, jotka puolestaan tekivät sisältöjä kaikkiin kanaviin tapahtumasta. Kun paikalla on suosituimmat tubettajat, snäppääjät ja twiittaajat, ei huomiolta voi välttyä.

7. Striimaa! (Ja tee se laadukkaasti.)

Some Awardsiin kutsuttiin noin 600 ihmistä ja paikan päälle mahtui noin 500 vierasta. Youtube-striimin kautta tapahtumaa seurasi kuitenkin yli 10 000 ihmistä ja Periscope-lähetyksenkin kautta melkein 700 katselijaa.

On myös korkea aika haudata mielikuva tapahtumastriimistä suttuisena ja heiluvana kuvana takarivistä. Yhteistyökumppanimme Flikin kanssa toteutettu striimi on kaikin puolin niin laadukas, että sen sisällöstä saatiin tuotettua vielä useita hyvännäköisiä videoita jälkituotantona.

Monikameralla lähetys pysyi elävänä ja mielenkiintoisena, ja keskimäärin kolmetuntista lähetystä katsottiin yli 20 minuuttia.

On korkea aika haudata mielikuva tapahtumastriimistä suttuisena ja heiluvana kuvana takarivistä.

8. Suunnittele ennalta, mitä somekanaville tapahtuu, kun säännöllinen tekeminen loppuu.

Jo pelkästään Facebookin algoritmin takia sometekemistä ei kannata kuopata kokonaan tapahtuman jälkeen, koska hiljentynyt kanava menettää kaiken ansaitun tavoittavuuden.

Kannattaa hyödyntää kaikki tehty sisältö ja uudelleen kierrättää sitä: tapahtumakävijälle on ilahduttavaa saada muistoja ikimuistoisesta (?) tapahtumapäivästä vielä sen jälkeenkin.

Hiljentynyt kanava menettää kaiken ansaitun tavoittavuuden.

Vähintäänkin tapahtuman jälkeen pitää jakaa yleisölle kuvat ja paikan päältä tuotetut materiaalit. Punaisen maton kuvat saa parhaiten hyödynnettyä, kun ne lahjottaa vieraiden vapaaseen jakoon.

Jos tapahtuman tekeminen kiinnostaa, pelillistäminen on myös innostava tapa tehdä tapahtuma mielenkiintoiseksi.

Some Awards on sosiaalisen median tapahtuma, joka tuo yhteen tunnetuimmat media- ja mainosalan asiantuntijat sekä sosiaalisen median vaikuttajat. Tapahtumakokonaisuus sisälsi vuonna 2016 neljä ammattilaisseminaaria ja sosiaalisen median vaikttajia palkitsevan Some Awards -gaalan.

comments powered by Disqus