Viisi vinkkiä: Miten myyjästä kuoriutuu hyvä asiantuntija?

Muuttuva liiketoimintaympäristö vaatii organisaatioilta välillä käänteentekeviä uudelleenjärjestelyjä ja perinteisen organisaatiomallin mullistuksia. Muutos koettelee myös yksittäisiä työntekijöitä. Moni huomaa uuden organisaation muokkaavan myös heidän positiotaan ja työtehtäviään. Vaaditaan uudenlaista heittäytymistä.

Aloitettuani intoa puhkuen nykyisellä työnantajallani Aller Medialla mediamyyjänä oli vaikea arvata, mitä lähitulevaisuudessa tulisi tapahtumaan. Ensimmäiset kaupat sain sovittua jo toisen työkuukauden alussa, mutta vain hetken työtehtävässä oltuani yritys päätti hoitaa uusasiakashankintamme jatkossa toisella tapaa. Organisaation mullistuessa siirryin itse myyntitehtävistä digitaalisen liiketoiminnan kehitystä tukevaan Digital Business Development -tiimiin asiantuntijaksi. Kun alkushokki uusien järjestelmien ja käytäntöjen opettelun jälkeen alkoi laantua, oli pohdittava mitä uudelle tiimilleni pystyisin tarjoamaan.

Aikaisempi kokemukseni myyjänä Allerilla ja aikaisemmissa työpaikoissani osoittautui sekä siunaukseksi että kiroukseksi. Myyjän totuttua vastaamaan yksityisyrittäjämäisesti omista asiakkaistaan ja heidän auttamisestaan, kantaa helposti saman vastuuntunnon myös uudessa tilanteessa.

Aikaisempi kokemukseni myyjänä osoittautui sekä siunaukseksi että kiroukseksi.

Asiantuntijanakin tehtävänäni on auttaa jokaista asiakasta heidän haasteissaan, vaikka itsessään näkemys työtä tehdä onkin aivan erilainen kuin ennen. Nyt vastaan kerrallaan suuremmasta osasta asiakkaita ja tehtävässä pitää nähdä heidän haastensa yhtenä suurempana kokonaisuutena. Myynnillisen näkökulman tuominen asiantuntijatiimiin vastaa hyvin vallassa olevaan trendiin, jonka mukaan jokainen työntekijä on myyjä.

Organisaation sisäinen muutos roolista täysin toiseen on todellinen itsensä johtamisen korkeakoulu. Miten uuteen tehtävään kuoriudutaan opitusta vanhasta roolista? Miten prosessista saa mahdollisimman paljon irti?

Organisaation sisäinen muutos roolista täysin toiseen on todellinen itsensä johtamisen korkeakoulu.

5 vinkkiä uuden roolin omaksumiseen

1. Tunnista oma kärkiosaamisesi

Uudessa roolissa on hyvä tunnistaa omat vahvimmat puolensa. Kun tunnet omat parhaat puolesi, olet valmis avaamaan mielesi ja kykysi kaikelle työssä vastaantulevalle mahdolliselle ja mahdottomalle.

2. Pidä yhteistyökuviot virkeinä

Olemassa olevat sillat tutuille osastoille kannattaa pitää virkeinä, näin voi yhdessä murtaa siiloja ja rakentaa siltoja todelliseen yhdessä tekemiseen. Sama neuvo toimii myös asiakassuhteisiin. Vaikka oma roolisi olisi muuttunut, näkökulma on palvelet yhä asiakasta.

3. Muista pyytää tukea.

Kylmään veteen kannattaa hypätä pelkäämättä suoraan. Älä pelkää vastuunottoa uusissa haastavilla tuntuvissa asioissa. Tukea löytyy varmasti, jos meinaa horjahtaa.

4. Minimoi riskit ja hallitse itse kehittymistäsi.

Muutos myyjästä asiantuntijaksi vaatii tarkkaa itsensä johtamista. Vain sinä pystyt tunnistamaan ja muuttamaan työskentelyotettasi. Mieti, mikä työtapa ja käytös johtuu aiemmasta historiastasi, mikä uuden työn tuomista tilanteista. Asiantuntijana on helppo keskittyä isoon kuvaan, jolloin helposti unohtuu myyjille ominainen kyky taktikointiin ja riskinottoon – älä siis pelkää epäonnistua ja juhli rohkeasti onnistumisia.

5. Opi ja opeta

Uuden roolin myötä saatavilla oleva tieto vähintään kaksinkertaistuu, joten hyödynnä mahdollisuus ainutlaatuiseen ammatilliseen kasvamiseen. Muista jakaa osaamisesi ja oppimasi kollegoillesi ja asiakkaillesi.

comments powered by Disqus