Moderointikulttuurin rakentaminen vaatii keskustelukulttuuria

Käräjäoikeus julistaa tuomion ja pian se jaetaan kaiken kansan saataville median välityksellä. Mitä tekee moderaattori? Hän huokaisee syvään ja tietää työntäyteisten tuntien olevan edessä.

Mutta miksi näin, mitä se keskustelupalstan moderaattoria liikuttaa, onko siinä jotain henkilökohtaista? Ei ole.

Suuri voima keskustelun aloituksille ovat juuri rikokset ja niihin liittyvät toimenpiteet, esimerkiksi pidätykset ja tuomiot. Muita suuria keskustelun kirvoittajia ovat onnettomuudet, talousongelmat, politiikka, uskonnot ja seksi. Kuten arvata saattaa, nämä ovat myös niitä asioita, joista keskusteltaessa huudetaan moderaattoria apuun nopeasti.

Suuria keskustelun kirvoittajia ovat rikokset, tuomiot, onnettomuudet, talousongelmat, politiikka, uskonnot ja seksi.

Kaikki edellämainitut aiheet ovat sellaisia, jotka herättävät meissä paljon tunteita ja omat tunteet halutaan kertoa kaikille. Monesti suomalaisten väitetään olevan juroja tuppisuita, mutta sitä ei voi kyllä arvata, kun katsoo keskustelupalstoja. Suomalaiset, alakouluiästä eläkepäiviään viettäviin, käyttävät sosiaalisen median palveluita ja osallistuvat esimerkiksi verkkokeskusteluihin.

Lukuisat käyttäjät ovat omilla viesteillään luomassa keskustelukulttuuria. Samaa keskustelukulttuuria rakentaa myös moderaattori omalta puoleltaan samalla luoden moderointikulttuuria.

Suurin osa keskusteluista herättää tunteita myös moderaattorissa, mutta työnsä puolesta moderaattorin on suljettava tunteet pois. Silloin kun moderaattori katsoo asiaa ulkopuolisena, omat tunteet pois jättäen, voi hän toimia tasapuolisesti ja tehdä ratkaisun puhtaasti palvelun sääntöjen mukaisesti. Asiakeskeinen toiminta mahdollistaa myös sen, että viestin kirjoittajalla ei ole merkitystä, vaan kaikkia kohdellaan samanarvoisesti.

Lukuisat käyttäjät ovat omilla viesteillään luomassa keskustelukulttuuria. Samaa keskustelukulttuuria rakentaa myös moderaattori omalta puoleltaan samalla luoden moderointikulttuuria.

Tasapuolisesta kohtelusta rakentuu pitävä pohja moderointikulttuurille. Paperilla tämä kuulostaa helpolle, mutta todellisuudessa asia ei välttämättä ole niin mustavalkoinen. Moderointia tekee ihminen ja joskus meissä jokaisessa asuva inhimillisyys voi viedä voiton järjestä. Moderaattorilla on sen sijaan aina oltava peruste päätökselleen. Ilman perusteita tehdyt moderointitoimet näkyvät käyttäjille epämääräisenä toimintana ja moderointiin ei luoteta.

Saavuttaaksemme hyvän ja laadukkaan toimintakulttuurin moderointiin, on palvelun ylläpitäjien avattava toimintaa enemmän ja kerrottava perusteluja, miksi päätös on tehty. Jos käyttäjä ei tiedä, miten moderaattori toimii, voi käyttäjän olla todella vaikea hyväksyä tai arvostaa moderointia

Ilman perusteita tehdyt moderointitoimet näkyvät käyttäjille epämääräisenä toimintana ja moderointiin ei luoteta.

Moderointiperusteiden avaaminen ei ole ylläpitäjälle helppoa ja läheskään aina ei edes voida tarkasti kertoa. Esimerkiksi käyttäjien tietosuojan vuoksi voi tarkat toiminnan perustelut jäädä käyttäjiltä pimentoon. Silti näissäkään tilanteissa ei saisi kaivautua poteroonsa ja uskoa siihen, että kyllä se käyttäjä luottaa sokeasti ylläpitäjän arviointikykyyn. Aina voidaan joitain perusteluja toiminnalle antaa, vaikka sitten hieman yleisemmällä tasolla.

Sekä keskustelu- että moderointikulttuurissa on pohjimmiltaan kyse kommunikoinnista. Siinä vaiheessa, kun moderointia uskalletaan avata enemmän, ollaan hypätty iso loikka kohti aitoa vuorovaikutusta käyttäjän ja moderaattorin välillä. Nyt käytävän avoimen keskustelun kautta haasteita on tunnistettu ja ratkaisuja haettu yhdessä. Kulttuurin rakentaminen on aloitettu!

Kun moderointia uskalletaan avata enemmän, ollaan hypätty iso loikka kohti aitoa vuorovaikutusta käyttäjän ja moderaattorin välillä.

comments powered by Disqus