Mobiili on herkkä kanava

Asiakas saa nykyisin valita kanavan, jonka kautta vastaanottaa viestejä yrityksiltä ja jonka kautta itse viestii niille. Jokaisen ihmisen taskusta löytyy mobiililaite. Voisi siis kuvitella, että mobiilin rooli asiakasviestinnän kanavana olisi perinteisiin viestintämuotoihin nähden ylivertainen.

Mobiili on kuitenkin herkkä ja siksi markkinointiviestijöille vaikea kanava. Sen kautta tulee paljon herkemmin markkinointikieltoja kuin esimerkiksi sähköpostitse. Miksi?

Mobiililaitteet koetaan henkilökohtaisina. Markkinointiviestien kohdalla tullaan herkälle rajalle, osan kuluttajista mielestä liian intiimille alueelle. Yrityksillä on siksi valtava haaste rakentaa viestinsä sisällöt sellaisiksi, että niitä ei koeta tunkeiluna, vaan elämää helpottavana palveluna.

Markkinointiviestien kohdalla tullaan osan kuluttajista mielestä liian intiimille alueelle.

Mobiilin helppoudesta ja nopeudesta puhutaan paljon. Sen herkästä luonteesta on vähemmän puhetta. Sähköposti tuntuu antavan paljon enemmän anteeksi.

Kenenkään markkinointiviestijän tavoitteena ei ole saada aikaiseksi lähestymiskieltoa, vaan tyytyväisiä asiakkaita. Viestinnän yksi suurimmista kysymyksistä kuuluu nyt, miten yritykset rakentavat viestinsä palveluviesteiksi? Tätä ei voi oppia koulunpenkillä, vaan ainoastaan yrityksen ja erehdyksen kautta.

Miten yritykset rakentavat viestinsä palveluviesteiksi?

Yritykset haluavat aidosti ymmärtää asiakkaitaan, että voisivat palvella heitä henkilökohtaisemmin ja paremmin. Vielä me emme osaa sanoa tätä oikeilla sanoilla.

Selvää on, että sensitiivisin viestijä voittaa potin!

Laakkonen-autokonsernin CMO Tea Koivisto edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kahdeksasta Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta.

Data Masters -ajatushautomo julkaisee marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.

comments powered by Disqus