Miten tulostakuu eroaa asiakaslupauksesta?

Aller Media lanseerasi tammikuussa ensimmäisenä Suomessa tulostakuun asiakkailleen. Markkinoilla on ihmetelty, miten tulostakuu eroaa jo vuosia markkinointiyritysten antamista asiakaslupauksista ja asiakashyvityksistä.

On helppoa luvata tulosta, kun on sen perusteena oleva maan paras datakyvykkyys, vai onko? Wau.fi kysyi Aller Median markkinointipäälliköltä Kati Niemelältä, mistä oikein on kyse.

Markkinoilla on ihmetelty, miten tulostakuu eroaa jo vuosia markkinointiyritysten antamista asiakaslupauksista ja asiakashyvityksistä?

Tulostakuu on vahva lupaus siitä, että me allerilaiset markkinointipalvelujen tarjoajana sitoudumme samalla tekemään asiakkaalle tulosta. Uskomme tuotteisiimme niin kovasti, että olemme valmiit tinkimään omasta tuloksestamme, jos emme onnistu.

Olemme valmiit tekemään hartiavoimin töitä asiakkaan tuloksen eteen. Olemme mukana takaamassa, että yhdessä päätetyt tavoitteet saavutetaan asetettujen mittareiden mukaisesti, emmekä pakene tekosyiden taakse.

Olemme etulyöntiasemassa, sillä sisältöjen ja kanavien lisäksi, kenelläkään alan toimijalla Suomessa ei ole yhtä ainutlaatuista datapankkia kuin meillä. Datamme perustuu Suomen suurimpaan verkkofoorumiin Suomi24:een ja sen datan avulla rakennettuun, jopa ulkomaita asti kiinnostavaan datakyvykkyyteemme.

Olemme etulyöntiasemassa, sillä sisältöjen ja kanavien lisäksi, kenelläkään alan toimijalla Suomessa ei ole yhtä ainutlaatuista datapankkia kuin meillä.

Olemme vuosia ennen datalla johtamisen aikaa kartuttaneet online-dataa, jonka avulla pystymme kohdentamaan viestimme tietystä asiasta juuri sillä hetkellä kiinnostuneille. Tähän perustuen voimme antaa jo suunnitteluvaiheessa tulostakuun asiakkaalle hänen ostamansa markkinointipalveluiden tuloksellisuudesta. Tulostakuu on huomattavasti vahvempi sitoutuminen tulokselliseen markkinointiin kuin pelkkä lupaus tai hyvitys.

Miten uskallatte laittaa katteenne tai päänne pantiksi, jos ette onnistu markkinointipalvelujenne tuloksellisuudessa?

Markkinointipäällikkönä olen joutunut pohtimaan, mikä on se asia, johon pystyy vain Aller. Ainutlaatuisin osaaminen, johon vain Aller voi kansallisesti yltää, on mieletön datakyvykkyytemme. Lähtökohta tulostakuulle on juuri tuo kyvykkyytemme, jonka avulla voimme kirkastaa asiakkaamme liiketoiminnan pullonkaulat ja kehitystarpeet. Lisäksi Allerilla on tarvittava halu ja asenne sanoa ääneen se, mitä haluamme sanoa. Me tiedämme senkin, että näinä päivinä asiakkaitamme kiinnostaa konkreettinen tulos (eli raha), ei vain kaunis mainostoteutus ja suuri määrä silmäpareja, joilla on mahdollisuus nähdä se.

Asiakkaitamme kiinnostaa konkreettinen tulos (eli raha), ei vain kaunis mainostoteutus ja suuri määrä silmäpareja, joilla on mahdollisuus nähdä se.

Olemme sitoutuneita tekemään työtä datan sekä tutkimuksen ja analytiikan avulla. Me luotamme numeroihin ja haluamme osoittaa muillekin, että numerot eivät valehtele. Tutkimme nekin asiat, joihin perinteinen analytiikka ei ulotu ja annamme takuun sen jälkeen, kun olemme yhdessä asiakkaan kanssa asettaneet lähtötason numerot ja yhteisen tavoitteen sekä mittaustavan, jolla tekemistä mitataan. Tämä ohjaa meitä markkinointipalveluidemme toteutuksen aikana, jolloin pystymme tarvittaessa säätämään ja optimoimaan tekemistä toivottujen numeroiden (=faktojen) osoittamaan suuntaan.

Erityisosaamistamme on paikantaa kuluttajan ostoaikeet, ja tehtävämme on auttaa asiakasyrityksiämme tarttumaan näihin heti harkintaprosessin alkuvaiheessa.

Kaiken tekemisemme ytimessä on data: pystymme tavoittamaan tehokkaasti pohjoismaisia kuluttajia offline- ja online-kanavissa. Erityisosaamistamme on paikantaa kuluttajan ostoaikeet, ja tehtävämme on auttaa asiakasyrityksiämme tarttumaan näihin heti harkintaprosessin alkuvaiheessa. Tämän todentamisen avulla voimme osoittaa myös sen, millaisen tuloksen markkinointipalveluista asiakas saa.

Kuuluvatko kaikki markkinointipalvelunne tulostakuun piiriin? Miksi tai miksi ei?

Tulostakuu määritetään aina tapauskohtaisesti – sellaiset asiat, joita voidaan mitata kyvykyydellämme ja analytiikalla ovat luonollisesti tulostakuun piirissä. Kokonaisuudessaan tulostakuu on kumppanuuteen tähtäävä asiantuntijapalvelu, jonka ytimessä on avoin vuorovaikutus. Määrittelemme yhdessä asiakkaan liiketoiminnan kannalta kriittiset kehityshankkeet ja tavoitteet, joihin yhdessä sitoudumme.

Luotamme osaamiseemme ja pitkälle kehitettyihin datatyökaluihimme. Koska pystymme datalla johtamisen ja osaamisemme lisäksi todentamaan avoimesti yritysasiakkaillemme markkinointipalvelujemme tuloksellisuuden, uskallamme antaa myös tekemisillemme tulostakuun. Ja kuten markkinoinnissamme painotamme, annamme tuloksista päämme - tai ainakin katteemme – pantiksi, jolloin asiakasyrityksemme eivät perinteisestä poiketen kanna yksin riskejä, vaan me olemme jakamassa niitä. Koska asiakkaan tavoitteet ovat meidän tavoitteitamme, niistä on yhteisesti sovittu. Jos epäonnistumme yhteisessä hankkeessamme, kutistamme katettamme asiakkaan eduksi. Asiakkaamme saavat tuloksen lisäksi rutkasti oppia siitä, mikä heidän liiketoiminnassaan toimii, mikä taas ei.

Koska pystymme datalla johtamisen ja osaamisemme lisäksi todentamaan avoimesti yritysasiakkaillemme markkinointipalvelujemme tuloksellisuuden, uskallamme antaa myös tekemisillemme tulostakuun.

Näin eivät toimi tyypilliset, kampanjan jälkeen tarkasteltavat asiakaslupaukset ja -hyvitykset. Tulostakuu ja sen taustalla vaikuttava datakyvykkyytemme tekee meistä dynaamisen, lupauksensa täyttävän modernin markkinointipalveluyrityksen.

Aller Median tulostakuusta sovitaan tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.