Miten myydä vaikuttajia yritysbrändeille?

Kuinka pystyisimme linkkaamaan yhteistyön merkeissä yhä enemmän vaikuttajia ja yritysbrändejä? Alla muutama ajatus PING Helsingin inspiroimana.

Hipsteri hyppää ilmaan seinän edessä.

1. Rohkeuden painotus ja esilletuonti

Rohkeus yhdistetään vahvasti vaikuttajamarkkinointiin. Ja mikä yritysbrändi nyt haluaisi tylsä olla? Kannattaakin tuoda pitchaus-vaiheessa esiin faktoja siitä, kuinka erottuminen sisällöillä on todellinen haaste, ja digitaalisessa informaatiotulvassa huomiota on vaikeaa ansaita.

Yksi PINGin opeista oli, että sisältömarkkinoinnissa 5% sisällöistä kerää 90% näkyvyydestä. Nämä pari ajatusta kannattaa myös iskostaa markkinointipäättäjiin:

In marketing there is only one thing worse than being bad. It is being invisible. – Casey Neistat

A ship is safe in harbor. But that’s not what ships are for. – William G. T. Shedd

2. Vaikuttajamarkkinointi mediabudjetteihin

Yritykset operoivat tietyillä markkinointi- ja mediabudjeteilla. Harvoin näkee vielä vaikuttajamarkkinointia suoraan kampanjoiden mediabudjetissa esimerkiksi TV-mainonnan, online-bannereiden, ulkomainonnan, radioyhteistyön tai vaikkapa Facebook-mainonnan rinnalla.

Onkin erittäin tärkeää opettaa yrityksiä ja mediabudjeteista päättäviä toimistoja vaikuttajamarkkinoinnin saloihin sekä raivata sille oma kohta budjeteista. Vaikka vaikuttajamarkkinoinnissa on tekijälle usein kyse sisältötekemisestä, yritysten on helppo rinnastaa se muuhun ostetun median käyttöön.

Santeri Määttänen ja Casey Neistat Ping Helsinki 2017 -tapahtumassa.
Se pakollinen ja vaikuttava kaverikuva Caseyn kanssa.

3. Kohderyhmätuntemuksen painottaminen

Etenkin Skyscannerin Senior Growth Manager Tika Larasati toi puheenvuorossaan esiin vaikuttavuuden mittaamisen tärkeyttä. Vaikka itse vaikuttajaa eivät kaikki avainluvut kiinnostaisi, niin yrityksille ne ovat kaikki kaikessa. Sitä saa, mitä mittaa.

Tunne mahdollisimman hyvin ne ihmiset, joihin pystyt vaikuttamaan.

Datan rooli markkinoinnissa tulee jatkossa korostumaan entisestään. Tunne mahdollisimman hyvin ne ihmiset, joihin pystyt vaikuttamaan. Näin voit löytää ratkaisuja yrityksen mahdollisiin ongelmiin ja voit hinnoitella helpommin aktiviteettisi. On helpompi myydä 50 000 ihmisen tavoittaminen kohderyhmästä kuin esimerkiksi sen taustalla olevat kaksi Instagram-aktiviteettia.

4. Onnistuneiden keissien esiintuominen

Mittaamiselle luontainen jatko on hyvien keissien ja referenssien esittely. Tämä on kaikessa markkinoinnissa olennaista, mutta uudemmilla ja nousevilla markkinoinnin muodoilla erityisen tärkeää. Esimerkiksi Lunette iski tapahtumassa pöytään nämä luvut:

Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksia Lunetten myyntiin ja tavoittavuuteen esiteltynä Ping Helsinki 2017 -tapahtumassa.

Vastaavien lukujen kanssa on helpompi lähestyä seuraavaa markkinointipäättäjää tai brändikampanjaa. Refevideot- ja blogit ovat myös luontainen tapa vaikuttajamarkkinoinnin myyntiin.

Myös markkinointitoimistoiden suuntaan kannattaa olla aktiivinen, sillä suunnittelemme ja kehitämme monien asiakkaiden markkinointitoimenpiteitä.

Näillä vinkeillä suosittelen jatkamaan vaikuttamista sekä kehittämään markkinointia. Haluan myös kiittää hyvästä tapahtumasta PINGin porukkaa ja ottaa blogimaailmasta inspiraatiota omaan työhöni. Kuten tulevaisuudentutkija Ilkka Halava sanoi: Unelmatyön voi nykyään luoda itse, jolloin arkikin tuntuu yhä enemmän viikonlopuille.

Tässä myös muutama edellinen bloggaukseni vaikuttajamarkkinoinnista:

Rakas, sinusta on tullut media

Musiikkibisnestä freesillä otteella: Brändin ja bändin yhteistyö Teflon Brothersin tapaan

Sytyttääkö digitaalinen vuorovaikutus myös musiikkibisneksen?

Urheilumarkkinointia freesillä otteella: Digitalisaation luomat TOP 5 mahdollisuudet

 
Seuraa Twitterissä: @Santtutweet
PING Helsinki Business Festival järjestettiin 28.4.2017 Clarion Hotel Helsingissä. 
comments powered by Disqus