Miten data muuttaa työtäsi 10 vuodessa

Kuinka datamurros vaikuttaa eri toimialoihin? Data Masters -asiantuntijat kertovat visionsa.

Miltä oma toimialasi näyttää 10 vuoden kuluttua datan hyödyntämisen näkökulmasta?

Laura Avonius: ”Näen, että menemme alasta riippumatta enemmän dataekosysteemeihin. Kukaan ei tule toimeen pelkästään omalla datalla, vaan sitä pitää vaihtaa ja yhdistellä eri lähteistä."

"Data voi olla myös kuluttajalle ja käyttäjälle arvokasta ja sen avulla voi tehdä rahaa. Sen sijaan, että kuluttaja tekee oman datankäyttönsä suhteen kaikki kiellot, hän voi antaa omalle datalleen hinnan.”

Yritykset siirtyvät alasta riippumatta dataekosysteemeihin.

Anni Ronkainen: ”Kun tällä hetkellä yritysmaailmassa on vielä selkeä ero digiaikana syntyneiden yritysten ja muiden perinteisten yritysten välillä, kymmenen vuoden päästä uskon, että kuilu on kaventunut. Silloin datan hyödyntäminen on itsestään selvää. Yrityksistä on hävinnyt CDO:t, koska heitä ei tarvita. Käsillä on joku muu muutos."

"Data on jo uinut yritysten kaikkiin prosesseihin ja datavarantojen eheys on nykyiseen verrattuna toista luokkaa. Kaikki datan tuotetiedon hallinnan ongelmat on ratkaistu. Uskon myös, että data näkyy yritysten taseissa kuten muukin arvo-omaisuus.”

Data näkyy tulevaisuudessa yritysten taseissa kuten muukin arvo-omaisuus.

Data Masters -round table: datan tulevaisuus eri toimialoilla
Keskon Anni Ronkainen uskoo, että 10 vuoden kuluttua datan hyödyntäminen on kaikissa yrityksissä itsestään selvää. Taustalla Hannaleena Koskinen (vas.) ja Kati Sulin. Kuva: Annika Ketola

Sonja Ängeslevä: ”Uskon, että monilla muillakin aloilla näkökulma dataan on tulevaisuudessa paljon enemmän globaali kuin lokaali. Omalla alallani uskon, että peliyritykset entistä enemmän myyvät dataa asiakkaille. Pääliiketoiminnan ohella datasta on tullut uudenlainen tuote muiden tuotteiden ja palveluiden rinnalle.”

Pelialalla datasta tulee tulevaisuudessa uusi tuote muiden tuotteiden ja palveluiden rinnalle.

Ilona Lundström: ”Uskon, että näemme tässä välissä vielä uuden dataähkyn. Siksi, että sensoridata vielä kerran räjähtää määrällisesti käsiimme. En näe datan hyödyntämisen polkua yrityksissä kovin suoraviivaisena. Vaatii teknologioilta ja osaamiselta paljon, että on käytännössä mahdollista hyödyntää kaikkea olemassa olevaa tietoa."

"Näen myös, että datan arvo tulee konkretisoitumaan niin yrityksille kuin kuluttajillekin kymmenen vuoden aikana. Data tulee taseeseen ja siitä tulee rahan arvoista omaisuutta kuluttajille. Meillä on toisennäköinen virtuaalivaluutta, jolla voimme operoida käytännössä. ”

Data Masters -round table: datan tulevaisuus eri toimialoilla
Sonja Ängeslevä (oik.) näkee, että pelialla datasta tulee yksi tuote lisää muiden joukossa. Laura Avonius (vas.) ja Ilona Lundström kuuntelevat. Kuva: Annika Ketola

Kati Sulin: ”Aito, yksilöllinen palvelu on kymmenen vuoden päästä up and running ja ilma, jota hengitämme. Tänä päivänä se ei vielä ihan ole sitä.”

Tea Koivisto: ”Uskon, että kaupan rakenteet muuttuvat radikaalisti. Sen lisäksi liikkuminen ja ostokanavat muuttuvat. Omistusauto ei välttämättä enää ole se juttu, eikä ajokortti enää itsestäänselvyys varsinkaan suurkaupungeissa. Data mahdollistaa hyvin erilaisia vaihtoehtoja perinteiselle liikkumiselle sekä erilaisia jakamistalouden muotoja.”

Hannaleena Koskinen: ”B2B-myynnissä näemme tulevaisuudessa yritysten ostoaikeet ja yrityspäättäjät reaaliaikaisesti. Yrityspäättäjistä tunnetaan myös heidän henkilökohtainen profiilinsa entistä syvemmin eli B2B-myynti ikään kuin kuluttajistuu: onhan meillä aidosti mahdollisuus pureutua myös yrityspäättäjien mieltymyksiin ja vaikuttimiin ostopäätöksen takana."

Modernissa, datapohjaisessa asiakkuusmarkkinoinnissa siirrymme työnnöstä imuun, tuputuksesta palveluun.

"Kuluttajat puolestaan ovat tottuneet palvelevaan markkinointiin, joka nojaa reaaliaikaisten ostoaikeiden, kanavapreferenssin ja täysin räätälöidyn sisällön kaupallisesti voittavaan kombinaatioon. Siirrymme modernissa, datapohjaisessa asiakkuusmarkkinoinnissa oikeasti työnnöstä imuun, tuputuksesta palveluun.”

Data Masters -round table: datan tulevaisuus eri toimialoilla

Tulevaisuuskeskustelussa mukana olleiden datajohtajien lisäksi Data Masters -ryhmään kuuluu Finnairin CDO Katri Harra-Salonen.

Data Masters -ajatushautomo on sisältömarkkinointiin ja dataliiketoimintaan vahvasti panostavan mediayhtiö Aller Median perustama, datalla johtamisen ydinkysymyksiin pureutuva ryhmä, jonka tarkoitus on koota yhteen joukko kokeneita, pitkään datan parissa työskennelleitä johtajia pohtimaan datan hyödyntämisen pullonkauloja sekä mahdollisuuksia, ja auttaa näin suomalaisyrityksiä menestymään ja löytämään uusia kilpailuetuja datasta.

Data Masters -ajatushautomo julkaisi marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.

comments powered by Disqus