Mitattava tulostakuu on markkinoinnin renessanssia

Digimarkkinoinnin eduksi on aina laskettu, että kaikkea voi mitata. Ja aina kun on mittareita, voi löytää syy-seuraussuhteita ja korrelaatioita, jotka johtavat liiketoiminnalliseen tulokseen.

Oikeiden mittareiden löytäminen vaatii ahkeruutta ja tutkimista. Tulostakuun voimme antaa, koska meillä on riittävästi kokemusta, emmekä siedä laiskuutta.

Myynnin johtamisessa on pitkään tiedetty, että epäonnistumisia lisäämällä saadaan aikaan enemmän kauppaa. Siksi osataan johtaa sisältöjen ja tavoitteiden lisäksi aktiviteetteja.

Oikeiden mittareiden löytäminen vaatii ahkeruutta ja tutkimista.

Viisi vuotta sitten olimme aloittamassa asiakkaalle suurta markkinointikampanjaa. Sisältö oli (tietenkin) huima, kanavavalikko oli riittävän rikas, ja mediapanoksetkin olivat suuremmat kuin koskaan.

Viimeisessä palaverissa ennen lanseerausta projektijohtaja kysyi kaikilta veikkaukset kuinka monta eri osallistujaa kampanja kerää. Veikkaukset jakautuivat muutamasta sadasta kymmeniin tuhansiin.

Mielessäni mietin, että mitä helvettiä, miksi koko tiimi arvailee, kun voisimme laskea auki muutaman 10 prosentin tarkkuudella montako osallistujaa varmasti saamme.

Toki aina voi toivoa ilmiötä, mutta ei kampanja voi perustua siihen. Joskus ilmiön luominen voi olla jopa tavoite, mutta silloinkin voimme määrittää kuinka suureen ilmiöön meillä on varaa.

Miksi koko tiimi arvailee, kun voisimme laskea auki muutaman 10 prosentin tarkkuudella montako osallistujaa varmasti saamme?

Kun suunta ja resurssit ovat selvillä, lopputuloksen tason voi yllättävänkin tarkasti. Ja kyllä. Markkinointi on muuttunut Excelissä johdettavaksi. Ja kyllä. Tärkeintä markkinoinnissa on edelleen luovuus.

Oikean suunnan jälkeen luovuus on kaikki kaikessa. Toisin kuin myynnissä, jossa huippumyyjä on vaikea löytää, eikä tätä voi kloonata, markkinoinnissa hyvä idea tunnistetaan datan avulla heti ja voidaan nopeasti moninkertaistaa.

Tulokset skaalautuvat rajusti. Luovuus on markkinoijan kulmakerroin, joka erottaa menestyksen keskinkertaisesta. Googlen aikakaudella huonoa markkinointia toteuttavat vain laiskat ja typerykset.

Googlen aikakaudella huonoa markkinointia toteuttavat vain laiskat ja typerykset.

Lue myös: "Aller Media antaa alansa ensimmäisenä tulostakuun yritysasiakkailleen"

comments powered by Disqus