Mitä yhteistä on Pokémon Go:lla ja digitaalisilla peruspalveluilla?

Palveluliiketoiminnassa yritysten pitää miettiä jatkuvasti, miten ne pystyvät vahvistamaan yhteyttä asiakkaisiinsa. Ihmiset kaipaavat sosiaalista ulottuvuutta asioihin sielläkin, missä se ei ole ensisilmäyksellä itsestään selvää.

Olen miettinyt viime aikoina paljon sosiaalisuuden merkitystä liiketoiminnassa. Se on yksi ihmisen perustarpeista ja ajuri monessa menestyneessä digitaalisessa palvelussa.

Facebookin maailmanvalloitus lähti liikkeelle aikoinaan ajatuksesta, että ihmiset haluavat pitää yhteyttä oman tärkeäksi kokemansa porukan kanssa. Ihmiset kaipaavat sosiaalista ulottuvuutta asioihin sielläkin, missä se ei ole ensisilmäyksellä itsestään selvää.

Sosiaalinen liima on taikasana.

Palveluliiketoiminnassa yritysten pitää miettiä jatkuvasti, miten ne pystyvät vahvistamaan yhteyttä asiakkaisiinsa. Sosiaalinen liima on taikasana.

Myös Pokémon Go:n menestyksen pitäisi herättää kysymyksiä kaikkien bisnesalueiden johtajissa. Esimerkiksi me Finnairilla voimme pohtia, miten nyt syntynyt AR-käyttötottumus voidaan hyödyntää yrityksemme palveluissa.

Keittiöpsykologisointi sallittu

Digitalisaatio-keskustelusta sai sen alkuvaiheessa helposti sellaisen kuvan, että on olemassa digi-ihmisiä ja muita ihmisiä. Keskustelu digitalisaatiosta pyöri pienen piirin sisällä, kunnes se pikku hiljaa arkipäiväistyi ja löysi tiensä muidenkin ihmisten sanavarastoon.

Data-keskustelussa on käynyt samalla tavalla: Data-analyytikot helposti puhuvat keskenään datasta. Dataa joskus myös mystifioidaan ja pidetään liiankin ihmeellisenä asiana.

Joskus dataa mystifioidaan ja pidetään liiankin ihmeellisenä asiana.

Samalla tiedämme, että datan analysointi vaatii paljon. Ilman huippuammattilaisia datasta ei saada irti kuin murto-osa. Erikoisosaamista tarvitaan myös datan käsittelyssä , jalostamisessa ja visualisoinnissa.

Yritysjohtajien on siksi tärkeä miettiä, miten datan analysoinnista tulee osa kaikkea toimintaa. Datalla johtamista ja sen hyödyntämistä ei voi sälyttää vain data-analyytikoiden harteille.

Miten datan analysoinnista tulee osa kaikkea toimintaa?

Jokainen pystyy tekemään datan pohjalta tietyllä tasolla merkittäviä oivalluksia. Digitalisaation ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia yhteiskunnassa voi ymmärtää vain katsomalla ympärilleen, olemalla utelias ja esittämällä kysymyksiä.

Keittiöpsykologisointi, syy-seuraussuhteiden etsiminen sekä tyhmien kysymysten esittäminen on sallittua. Itse olen saanut työssäni lukuisia oivalluksia perhe-elämästä ja keskusteluista niin ystävien kuin asiantuntijoidenkin kanssa.

Finnairin digijohtaja Katri Harra-Salonen edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kahdeksasta Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta.

Data Masters -ajatushautomo julkaisee marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.