Missä ovat hyvät verkkokaupat? – 12 menestymisen edellytystä

Dynaamisimmat verkkokaupat takaavat yrityksilleen suuren käyttäjäkunnan ja loistavat tuotot. Silti yhä monen suomalaisen verkkokaupan toteutus kuulostaa hyvältä vain puheasteella. Miksi hyvin toimivat, käyttäjäystävälliset verkkokaupat ovat yhä kiven alla?

Jo vuonna 1999 sain ensikosketuksen kiehtovaan ”sähköiseen liiketoimintaan” kun olin mukana perustamassa Euroopan ensimmäistä nettihuutokauppaa Bidlet.fi:tä. Työkokemuksena nettikaupan rakentaminen oli huikea ja väitän, että jos mihin tahansa saisi saman motivaation ja innon, oltaisiin pitkällä.

Asiat muuttuvat vain, kun kääritään konkreettisesti hihat ja ruvetaan töihin.

Me verkkokaupan rakentajat emme suostuneet kuuntelemaan vastauksia: ”Ei pysty, ei kannata, ei tule toimimaan. Olette hulluja ei tossa ole mitään järkeä!” Mutta oli siinä. Muistona t-paita, jota en koskaan hävitä: ”Huuda aina kun voit – se kannattaa!”

Jo 20 vuotta sitten törmäsimme samoihin haasteisiin, joiden kanssa moni yritys edelleen painii. Verkkokauppa on vaikea saada menestymään ja syitä menestymättömyyteen on listattu eri tahojen toimesta aina. Kun miettii tilannetta 20 vuotta sitten ja vertaa nykyhetkeen, voidaan helposti todeta, että ollaan vieläkin puheasteella. Asiat muuttuvat vain, kun kääritään konkreettisesti hihat ja ruvetaan töihin.

Miksi Suomesta on vaikea löytää muutamaa ihanaa poikkeusta lukuun ottamatta menestyneitä verkkokauppoja?

Vieläkin kuulee usein lausahduksia, että pistetään se verkkokauppa nyt pystyyn, niin saadaan lisää liikevaihtoa helpolla ja ”faksi laulaa tilauksia”. Mitään muuta ei tarvitse muuttaa.

Totuus on toisenlainen.

Verkkokauppa asettaa liiketoiminnalle erityisiä vaatimuksia, kuten palvelun ja logistiikan nopeus, ketteryys ja joustavuus. Joskus tuntuu, että isoin este verkkokaupan onnistumiselle on se, että edes perusasiat eivät ole yrityksessä kunnossa. Kukaan ei ole tehnyt, eikä verkkokaupan myötäkään tee olemassa olevalle liiketoiminnalle mitään. Parhaimmillaan verkkokauppa tukee kivijalkamyymälän myyntiä tai B2B-puolella myyjän työtä asiakkaalla. Harvoin tässä kuitenkaan onnistutaan.

Joskus tuntuu, että isoin este verkkokaupan onnistumiselle on se, että edes perusasiat eivät ole yrityksessä kunnossa.

Mistä yritykset voisivat saada etua pystyttämällä verkkokaupan? Onko se palvelu? Miten hoidetaan logistiikka? Vai onko koko verkkokaupan ydin ylivertaisessa asiakaskokemuksessa verkossa?

Mielestäni haasteet ovat aina samoja teitpä sitten kauppaa yritys- tai kuluttaja-asiakkaille.

12 menestyvän verkkokaupan edellytystä

1. Tunnista asiakas. Mieti kenelle teet verkkokauppaa? Kuka on asiakkaasi verkkokaupassa?

2. Selkeys. Tuotteiden ja palveluiden pitää olla selkeitä, hyvin hinnoiteltuja ja helppoja ostaa.

3. Tarjoama. Mitä verkkokaupassa kannattaa myydä, tunnetko asiakkaasi mitä he haluavat ostaa?

4. Trafiikki. Mistä ja miten saan kauppaan kriittisen massan? tähän markkinointiin tarvitaan myös rahaa

5. Tavoite. Mikä on verkkokaupan tavoite? Mihin liiketoiminnan osa-alueeseen verkkokaupalla haetaan buustausta?

6. Hyvät maksuvaihtoehdot. Iso osa verkkokaupan ostajista ostaa, jos myös maksaminen on helppoa.

7. Laatu. Laatuun ja asiakaskokemukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Pohdi, mitä verkkokauppa tarkoittaa yritykselle ja käyttäjille verkkokaupan näkökulmasta?

8. Asiakaskokemus ja asiakaspalvelu. Jos panostat verkkokauppaan älä unohda asiakaspalvelua. Mieti millainen on verkkokaupan ylivertainen asiakaskokemus?

9. Liiketoiminnallinen näkökulma. Hanki tietoa verkkokauppa liiketoiminnasta ja huomio digitaalinen liiketoiminta myös strategiatasolla.

10. Resurssit. Kysy itseltäsi, miksi yrityksemme pitää olla mukana verkkokaupassa ja mitä olemme valmiita tekemään menestyksen eteen?

11. Data ja analytiikka. Kerää ja analysoi verkkokaupasta kertyvää dataa ja käytä sitä hyödyksi verkkokaupan rakentamisessa ja kehittämisessä.

12. Vastuu ja omistajuus. Verkkokauppaliiketoimintaan siirryttäessä kyseessä on muutos, jota pitää johtaa ja jonkun omistaa.

Uskon mahdollisuuksiin, ja verkkokauppa on se mahdollisuus. Koska kääritään hihat ja ruvetaan hommiin? Olemme tunnetusti verkkokaupan ”takapajula”. Mitä jos tulevaisuudessa olisimmekin verkkokauppojen edelläkävijöitä?

comments powered by Disqus