Miksi suomalainen asiantuntija ei halua jakaa osaamistaan?

Meillä Suomessa osaamisen ja innovaatioiden jakaminen ei ole automaattista, eikä organisaatioissa mitenkään tavallista. Jokainen yritys ja yksikkö kulkee omaa kivistä polkuaan yksin ja ilman vertailukohtia muiden tekemiseen. Maailmalla tehdään usein toisin.

Mikrofoni lavalla valon loisteessa.

Suomalainen kieltäytyy turhan usein puhumasta kotimaisessa seminaarissa

Olen tällä hetkellä Suomen Markkinointitutkimusseuran puheenjohtaja. Seura järjestää vuosittain kuudesta seitsemään aamutilaisuutta, joissa käsitellään markkinoinnin ja tutkimuksen kannalta oleellisia aiheita ja uutuuksia. Monesti hyvästä aiheesta toteutetut aamuseminaarit jäävät kuitenkin joko keskinkertaisiksi tai niiden aihetta joudutaan muuttamaan, koska puhujia on vaikea saada.

Jotkut eivät suostu puhumaan, mikäli paikalla on kilpailijoiden edustajia. Toiset eivät suostu avaamaan hyvää ideaansa tai tekemistään kenellekään. Eivät, vaikka kaikki asiasta tietoiset tahot kehuisivat tekemistä ja vaikka mitään liikesalaisuuksia ei tarvitsisikaan paljastaa.

On syy mikä tahansa, tilanne on usein erittäin vaikea. Markkinoilla kaivattaisiin ajattelun avaajia, jotka olisivat jo hieman muita edistyneempiä oman tekemisensä kanssa. Mutta nämä edistyneet sulkevat suunsa ja kertovat menetelmistään tai löydöksistään vain pienelle ja hyvin valikoidulle piirille.

Ei ole mitään syytä olla tuppisuuna

Edelläkävijä suunnittelee ja luo oman lähestymistapansa itsenäisesti. Hän hioo tekemistään omasta näkökulmastaan tehokkaaksi ja kilpailukykyä edistäväksi. Perässähiihtäjä kuuntelee edelläkävijöitä ja poimii heiltä elementtejä omaan ajatteluunsa ja tekemiseensä.

Edelläkävijä on saanut edelläkävijyydestään jo kaiken hyödyn ja voisi siksi varsin vapaasti puhua muille omasta projektistaan.

Edelläkävijä on tyypillisesti useita askeleita seminaarikuulijoitaan edellä. Hän on saanut edelläkävijyydestään jo kaiken hyödyn ja voisi siksi varsin vapaasti puhua muille omasta projektistaan. Oppien jakaminen ja uudet innovaatiot tulevat laajemman piirin tietoisuuteen ja käyttöön juuri seminaareissa tai julkaisuissa.

Omien menestysten esitteleminen ei voi olla itseltä tai omalta organisaatiolta millään tavalla pois. Esittelyn näkökulman ja laajuuden voi aina itse valita. Ja ennen kuin seminaarin kuulijat tai julkaisun lukijat ovat saaneet ajatuksesta kiinni ja sovellettua oppimaansa omaa tekemiseensä edelläkävijä on siirtynyt jo seuraavaan vaiheeseen.

Nainen pitämässä presentaatiota yleisölle.

Oppi tulee sille, joka osoittaa osaavansa jotain

Kiertäessäni kansainvälisiä seminaareja olen huomannut, että niihin seminaarikävijöihin, jotka itsekin ovat mukana ohjelmassa, suhtaudutaan huomattavasti positiivisemmin, kuin niihin, joiden nimeä puhujien luettelosta ei löydy.

Kansainväliset puhujat pitävä kunnia-asianaan olla jakamassa osaamistaan ja pitämässä esillä sekä omaa nimeään että organisaationsa nimeä. He puhuvat useissa seminaareissa vuoden mittaan ja usein samalla aiheella monena vuonna peräkkäin.

Oma nimi ja asiantuntijuus lujittuvat kuulijoiden keskuudessa, mikä auttaa sekä uralla eteenpäin että bisneksen teossa.

Aihe kehittyy osaamisen kehittyessä, projektit alkavat ja päättyvät ja kaikesta jaetaan tietoa ja kokemuksia koko muulle maailmalle. Samalla oma nimi ja asiantuntijuus lujittuvat kuulijoiden keskuudessa, mikä auttaa sekä uralla eteenpäin että bisneksen teossa.

Suomessa usein joutuu erikseen selittämään, miksi haluaa lähteä jonnekin seminaariin ja vielä enemmän joutuu selittämään, mikäli haluaa tarjota puheenvuoroa kansainvälisiin ympyröihin. Ihmetellään, onko meillä täällä muka jotain annettavaa kansainvälisille markkinoille. On meillä. Ja vielä enemmän meillä on oppia saatavana, kunhan tuomme itsemme ensin samalle viivalle muiden kanssa. Ei kukaan ala Takarivin Taavia erikseen opettamaan.

Yleisö antamassa aplodeja, lavalla puhuja ja ryhmä taputtavia ihmisiä.

Valkoinen paperi

Bisnesmaailmassa nykyisin paljon käytetty White paper on jotain ongelmanratkaisun ja markkinointiesitteen välimaastosta. Harva suomalainen yhtiö käyttää White papereita nostaakseen profiiliaan, mutta maailmalla tällaiset julkaisut ovat yhtä lailla kuin seminaariesityksetkin tapa tuoda omaa ja organisaation osaamista esille.

Tavatessaan toisiaan kansainväliset osaajat viittaavat usein joko itse kirjoittamiinsa tai lähipiirinsä tuottamiin White papereihin ja muihin julkaisuihin, joissa on selitetty hyvinkin tarkasti jonkin ilmiön taustoja tai mekaniikkaa. Se on sekä myyntitekniikkaa että hienovarainen tapa tarjota kuulijoille mahdollisuus lisätä omaa tietämystään, mikäli heillä on siihen tarvetta. White paper tarjoaa mahdollisuuden jakaa osaamista eteenpäin myös niille, jotka eivät pääse saamaan oppia suoraan osaajilta.

Rohkeat avaukset tuovat huomiota, joka taas on muutettavissa liiketaloudelliseksi toiminnaksi.

Suomalaiselle tulee valkoisesta paperista mieleen lähinnä kammo sitä kohtaan. Blogikirjoitusta syvällisempää ei mielellään kirjoiteta. Tässä pätee kuitenkin sama kuin seminaariesitysten kanssa. Rohkeat avaukset tuovat huomiota, joka taas on muutettavissa liiketaloudelliseksi toiminnaksi.

Turha ujous nurkkaan

Eräässä kansainvälisessä seminaarissa selkeästi hermostunut Latinalaisesta Amerikasta kotoisin oleva nainen piti omaa puheenvuoroaan hengästyttävällä puhetahdilla.

Kesken kaiken hän nosti katseensa paperista ja kysyi yleisöltään ”Do I understand myself?”. Yleisö nauroi, mutta hyväntahtoisesti. Esiintyjä oli innoissaan aiheestaan, tiesi haluavansa sanoa paljon rajallisessa ajassa ja teki kaikkensa. Hän sai raikuvat aplodit ja paljon uusia tuttavia, jotka halusivat keskustella hänen kanssaan hänen esityksensä aiheesta.

Kuka tietää, että meillä osataan, ellemme me siitä itse meteliä pidä?

Entä sitten jos välillä tulee pikku kompastumisia? Niitä sattuu kaikille. Tärkeintä olisi se, että jakaisimme osaamistamme ja kokemuksiamme toinen toisillemme myös bisneksessä. Sillä kuka sen kissan hännän nostaa, ellei kissa itse? Ja kuka tietää, että meillä osataan, ellemme me siitä itse meteliä pidä?

Jatketaan keskustelua Twitterissä: @taruebo

comments powered by Disqus