Miksi kuluttajat tarttuvat Googlessa Suomi24:n hakutuloksiin?

Kuluttaja päätyy usein tekemään ostopäätöksiään Suomi24 Keskusteluissa, koska siellä tehdään vaivalloinen työ hänen puolestaan.

Miksi Suomi24 on niin suosittu? Miksi se keikkuu hakutulosten kärjessä? Mitä se tekee, mitä minä en hoksaa tehdä? Yksinkertaista: se tekee työt toisten puolesta. Se auttaa muita onnistumaan.

Erään kuluttajan reitti Suomi24 Keskusteluihin

Päätin tätä artikkelia varten googlata jotain ja katsoa, minne minä kuluttajana päätyisin ja miksi. Ensin lyhyt kysely kollegoden kanssa Allerilla:

”Jelppikää, olen leikisti ostomoodissa, aion googlata, mitä googlaisin?”

”Hae kodinkonetta. Hae vaikka pesukonetta.”

Okei, leikin että tarvitsen pesukoneen. Pesukoneet ovat kalliita. En tarvitse huipputeknologiaa, vaan edullisen ja luotettavan vehkeen, joka pesee jopa 10-vuotiaan poikani työlään, mutta toki katu-uskottavan pyykin. Googlaan ”pesukone tarjous”.

Haulla "pesukone tarjous" hakutulokset edellyttävät, että kuluttaja tekee työt.
Haulla "pesukone tarjous" hakutulokset edellyttävät, että minä teen työt.

Okei. Nyt pitää plarata läpi kaikkien tarjoukset ja tutustua teknisiin tietoihin, joiden vertailuun minulla ei ole mitään kompetenssia.

”Wade! Linus! Mitennäitä…” (Mitä nämä kaksi meidän toimistolla eivät osaa, sitä ei tarvitsekaan osata.)

Huomaan, että päädyin ensihätiin hakemaan tukea toisilta ihmisiltä. Joltain, joka osaa. Fakta on se, että yhden halvatun pesukoneen ostaminen alkaa vaatia minulta aika lailla aikaa ja vaivaa.

Wade ja Linus eivät ole saatavilla. Siispä kysyn Googlelta, kuten nykyään on tapana: ”mikä on paras pesukone”.

Heti maksettujen hakutulosten alla orgaansiet hakutulokset painottuvat kuluttajien tuottamaan tai heitä palvelevaan sisältöön.
Heti maksettujen hakutulosten alla orgaansiet hakutulokset painottuvat kuluttajien tuottamaan tai heitä palvelevaan sisältöön.

Hakutulosten maksettujen kampanjoiden kohdalla olen lähtötilanteessa. Tarvittaisiin taas aikaa ja kompetenssia. Siis Wadea ja Linusta, jotka saattaisivat jopa kaivaa minulle parhaan pesukoneen hintaan, joka minulla olisi varaa maksaa – siis tekisivät tämän työn puolestani.

Tarvittaisiin joku, joka kaivaisi minulle parhaan pesukoneen hintaan, joka minulla olisi varaa maksaa.

Tai sitten pitäisi käydä kivijalassa, jossa varmasti ystävällinen myyjä ohjaisi minua ostopäätöksessäni.

Tiedän toki, ettei pesukoneita myyvällä firmalla ole varaa suuriin virheisiin, mutta jos olisin joku toinen, saattaisin suhtautua epäillen myyjien provisiopalkkaukseen ja kuvittelisin ehkä siksi päätyväni manipuloituna pesukoneeseen, joka ei ole se ”oikea”.

Koska olen nyt omasta mielestäni tavallinen fiksu kuluttaja, tsekkaan ensin taustat ostopäätökselleni. Katsotaan kuinka käy. Tartun hakutulokseen, joka ei ole myyjän. Klikkaan Googlen hakutuloksissa Suomi24:n Keskusteluun, kuten 85 % Suomi24 Keskusteluissa viikoittain käyvästä noin miljoonasta suomalaisesta tekee.

Suomi24 keskustelu aiheesta paras pesukone.
Pyyteetöntä palvelua käyttäjältä käyttäjälle.

Suomi24 Keskustelut – Paras pesukone?

Yllä oleva kuvakaappaus kuvaa hyvin sitä, miten kauppiaiden taktisten kampanjoiden jälkeen kuluttajia palvelevat "asiatahot" nousevat hakutuloksissa, kun ollaan aikeissa hankkia vaikkapa kodinkone. Siellä ovat Suomi24 Keskustelut, Kuluttaja-lehti ja Hesarin Kuluttaja-kategoria.

Sama pätee muillakin toimialoilla.

Päädyinkö ojasta allikkoon?

Kuluttajat ovat hyvin palvelualttiita Suomi24 Keskusteluissa. He suosittelevat hyviä tuotteita ja palveluita auliisti. Imagofiltterit eivät rajoita heitä. Välillä he väittelevät kiivaastikin siitä, mikä olisi paras hankinta. Samoin he näyttävät kaihtavan pettymyksiä eivätkä halua, että muutkaan pettyvät.

Kuluttajat suosittelevat hyviä tuotteita ja palveluita auliisti. Imagofiltterit eivät rajoita heitä.

Tämä näyttää olevan kuvaavaa Suomi24 Keskusteluissa: pesukoneen hankkineet asiakkaat kilpailevat siitä, kuka on pätevin. He todella paneutuvat. Sopii mainiosti minulle, sillä tarvitsen tietoa.

Mutta olenko samassa tilanteessa kuin kilpailevien verkkokauppojen edessä? Ovatko kaikki keskustelijat hyvästä pesukoneesta eri mieltä?

Millaisen työn Suomi24 teki puolestani?

Keskusteluketjussa oli tämän artikkelin kirjoitushetkellä 88 kommenttia kysymykseen ”Mikä on paras pesukone?”.

Keskustelu on aloitettu vuonna 2012, mutta sitä on vuosien varrella kommentoitu, viimeksi tammikuussa 2016. Ihan validia kuluttajatietoa siis. Ja Googlehan tykkää, kun sisältö kestää aikaa ja päivittyy.

Keskusteluketjussa todella paneudutaan pesukoneiden anatomiaan ja jopa suunnittelumaan veden kovuuteen.

Jo keskustelun aloitus on palvelua, ja keskusteluketjussa todella paneudutaan pesukoneiden anatomiaan ja jopa suunnittelumaan veden kovuuteen. Samalla saan tukun ohjeita pesuaineen käytöstä.

Erään käyttäjän suosituksesta loikkaan käymään Ylen Kuningaskuluttajan artikkelissa, jossa raportoidaan, että Kuluttaja-lehden testissä yksikään kone ei huuhdellut tarpeeksi hyvin.

Suomi24 käyttäjän vinkki pesukoneen ostajan ostopäätöksen avuksi.

Ylen sivuilla törmään myös alla olevaan kodinkonekorjaajan näkemykseen. Taloudellisen tilanteeni pitäisi siis parantua oleellisesti tai jonkun kumota tämä väite. Pitää siis tsekata, miten kuluttajille on käynyt. Palaan keskusteluketjuun.

Suomi24 Keskustelussa suositeltu linkki

Vaikka pesukoneiden hajoilemisesta on kommentoitu paljon, 88 kommentista uutettu yhteinen nimittäjä näyttää silti olevan pesukoneen huuhteluominaisuudet. Tähän samaan törmäsin aiemmin keskustelussa suositellussa artikkelissa Kuningaskuluttajan testistä. Saan Suomi24 Keskusteluista konkreettisen neuvon:

Suomi24 Keskustelujen konkreettinen neuvo pesukoneen ostoon.

Suorin suositus keskusteluketjussa oli tämä alla oleva vastaus ketjuun (2014). Linkki ohjaa yhä oikeaan paikkaan: verkkokauppaan. Tässä tapauksessa kuluttaja on suositellut Giganttia. Nopea apu kuluttajalta toiselle: Minä onnistuin ja autan sinua onnistumaan. Suosittelen tätä firmaa, koska onnistuin siellä.

Suomi24 käyttäjä suosittelee pesukoneen ostajalle verkkokauppaa.
Käyttäjä suosittelee suoraan hyväksi havaittua tuotetta. Linkki johtaa edelleen Ggantin verkkokauppaan.
Suomi24 keskustelujen linkki verkkokauppaan.

Tässä on yrityksellä opin paikka Suomi24 Keskustelujen näkökulmasta: mitä meidän tuotteellemme tai palvelullemme pitäisi tehdä, miten meidän liiketoimintaamme kannattaisi ohjata, että asiakas olisi tyytyväinen ja näkisi vielä vaivaa suositella sitä? Ja miten tehdä se tiettäväksi siellä, missä ostopäätökset syntyvät? Miten meidän asiakkaamme päätyvät suosittelujen äärelle? Miten ohjata siihen suuntaan asiakaspalvelua, markkinointia, tuotekehitystä?

Yrityksellä on opin paikka: mitä tuotteelle tai palvelulle pitäisi tehdä, että asiakas olisi tyytyväinen ja näkisi vielä vaivaa suositella sitä?

Citizen Mindscapes -hankkeen tutkimusten mukaan joillakin Suomi24-palstoilla vastauksen saa minuutissa. Piikki on 2 minuutin kohdalla. Vilkasta. Facebookilta saa erittäin hyvän vastaajan merkin, jos onnistuu viikon ajan vastaamaan 90 prosenttiin viesteistä, kuhunkin 15 minuutin sisällä.

Mutta miten muut keskustelijat ovat reagoineet neuvoihin?

Eräs keskustelija kiittää vuonna 2012 ketjun aloittanutta käyttäjää ja kertoo, että on kuunnellut tätä ja tyytyväinen hankintaansa.

Suomi24 Keskustelussa pesukoneista kiitetään vinkistä.

88 kommenttia teki työn puolestani. Haluan pesukoneen, joka huuhtelee kunnolla. Vähintään neljä kertaa ja 1-2 ekstraa, ynnä vettä pitää voida lisätä pesuun. Saatan ostaa tällaisen pesukoneen Gigantista.

Miten palkitsen nämä uurastajat ja heidän hyvät neuvonsa?

Voisin kirjoittaa, kuten nimimerkki "Kiitos pesijä", ja taidan tehdäkin niin. Todellinen kiitos näille uurastajille on kuitenkin sosiaalinen status, jota he saavat vaivannäöstään ja pätevyydestään – toisten auttamisesta.

Vuonna 2012 aloitettu keskusteluketju on yhä relevantti, ja se päivittyy.

Suomi24:n käyttäjät hakevat tietoa ja kokemuksia kysymyksiin, jotka ovat heille ajankohtaisia nyt. Yhteisö tuottaa nopeasti vastauksia ja ratkaisuja, jotka ovat ikuisia: vuonna 2012 aloitettu keskusteluketju on yhä relevantti, ja se päivittyy. Suomi24 Keskusteluihin tulee noin 6 miljoonaa viestiä vuodessa, 16 500 päivässä.

Suomi24 Keskusteluissa on kahdenlaisia käyttäjiä:

1. Tiedon tuottajia, jotka ovat palvelun arvon luojat ja sydän. He ovat hakukoneissa korkealle nouseva uniikin tiedon lähde; kokemusten, neuvojen ja asiantuntijuuden Wikipedia. He tuottavat kokemusperäisen tiedon, auttavat muita ja saavat siten sosiaalista statusta.

2. Tiedon hakijoita, joille Suomi24 on tuota edellä mainittua, siis hakukoneissa korkealle nouseva uniikin tiedon lähde. 85 % kaikista Suomi24:n käyttäjistä tulee Googlesta.

85 % kaikista Suomi24:n käyttäjistä tulee Googlesta.

Myös kumppanimme tapaavat toimia, kuten käyttäjät. He tuottavat käyttäjille arvoa ja hakevat tietoa tuotteiden ja palveluiden menestyksestä tai kipukohdista liiketoimintansa avuksi. Ja saavat sitä kautta sosiaalista statusta.

comments powered by Disqus