Mikä media-alan palvelullistuminen?

​

Media on myynyt sielunsa mainonnalle, painettu media on laskussa, median tulevaisuus on ohjelmallinen – kuulostaako tutulta?

Vierailevana tutkijana Berkeleyn yliopistolla minulla on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus jutella media-alan asiantuntijoiden kanssa, joiden viesti on selkeä: digitalisaatio vaatii muutosta. Perinteisen median haasteet – tulostavoittelu ja kankeat legacy-järjestelmät – on voitettava.

Perinteisen median haasteet – tulostavoittelu ja kankeat legacy-järjestelmät – on voitettava

Panoksia mainosyhteistyöhön

Todellisuus on, että suurin osa mobiileista mediankuluttajista uhraa minuuttejaan vain ilmaisille, laadukkaille sisällöille, joiden käyttökokemus on mietitty pienintä yksityiskohtaa myöten. Tällaisen tarjoaman luominen vaatii melkoisia muutoksia mediataloilta. Jotta ilmainen sisältö olisi medialle kannattavaa, on pistettävä enemmän panoksia mainosyhteistyöhön.

Todellisuus on, että suurin osa mobiileista mediankuluttajista uhraa minuuttejaan vain ilmaisille, laadukkaille sisällöille, joiden käyttökokemus on mietitty pienintä yksityiskohtaa myöten. Tällaisen tarjoaman luominen vaatii melkoisia muutoksia mediataloilta

​

Samalla mainostajat haluavat investoida vain laatujulkaisuihin ja toimittajat haluavat takaisin laatu-journalismin. Yhtälö on haastava – mutta ei suinkaan mahdoton. Laadun palauttaminen alalle näkyy Yhdysvalloissa media-startuppien ilmiönä. Näissä startupeissa perustajina ovat usein toimittajat. Keskusteluissani amerikkalaismedioiden ja -tutkijoiden kanssa korostuu halukkuus ymmärtää ja kehittää multimediapalvelukokemusta ja -tarinankerrontaa. Tämä ei koske vain mediaa – yritykset, markkinoijat, toimittajat ovat kaikki yhtä halukkaita kehittymään viestijöinä.

Halukkuus ymmärtää ja kehittää multimediapalvelukokemusta ja -tarinankerrontaa ei koske vain mediaa – yritykset, markkinoijat, toimittajat ovat kaikki yhtä halukkaita kehittymään viestijöinä

Tämä johtaa siihen, että jatkossa tullaan näkemään yhä enemmän panostusta niin sanottuun brändiviestintään (sisältäen natiivimainonnan). Merkkejä tästä median palvelullistumisesta löytyy jo. Erityisen kiinnostavaa tulee olemaan, minkälaisiksi palveluntarjoajiksi mediatalot muotoutuvat. Vox Median sisällöntuotantoyksikkö on hyvä esimerkki siitä, mihin suuntaan mediatalot näyttävät olevan menossa.

​