Median viimeinen tilaisuus

Voisiko mediaa mullistava idea tulla Suomesta? Totta kai! Siksi olemme valmiita tukemaan miljoonarahoituksella maan parhaita avauksia ja muuttamaan markkinaa.

Suhtaudun mediaan ja markkinointiin intohimoisesti. Otan toimialan ongelmat siis vähän henkilökohtaisesti.

Siihen on syynsä. Olen työskennellyt mediataloissa koko aikuisikäni, kaikissa muissa tehtävissä paitsi urheilutoimittajana. Aloitin kesätoimittajana Turun Sanomissa 80-luvulla, tänään olen digitalisoituneen Aller Median Suomen konsernin toimitusjohtaja, digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen Dinglen hallituksen puheenjohtaja ja yksi tapahtumamedia Tubeconin perustajista.

Tästä viikosta lähtien olen myös Tekesin Pelinrakentaja.

Taustaa

Olemme tehneet Allerilla 7 vuodessa melkoisen transformaation ja sen myötä itsemmekin yllättäneen tulos- ja ilmapiiriparannuksen. Viimeisellä tilikaudella kaikki yhtiömme kasvoivat niin merkittävästi, että jaan tällä viikolla koko henkilöstölle tulospalkkioksi ylimääräisen kahden viikon palkan.

Uskon, että useat muutkin modernit mediatalot ovat löytäneet monen routavuoden jälkeen uudet kannattavan kasvun lähteet, ja iloitsen siitä. Ja ne, jotka eivät ole vielä tähän mennessä ymmärtäneet uutta liiketoimintaa edes etsiä, heidät hyvästelen.

Pelitilanteeseen on nyt tullut muutos: 5 miljoonaa euroa kehitysrahaa ja pakko, tuo kelvoton tekosyy

Mikä ihmeen pakko?

Kansainväliset digijätit nakertavat kansallista liiketoimintaamme kuten ilmastonmuutos napajäätä. Maailman suurin mediayhtiö Alphabet (Google) ei edes myönnä olevansa mediayhtiö. Liiketoiminta kaikilla muilla kuin näillä neljällä suurella (Google, Facebook, Apple, Amazon) on disruptoitumassa, ja sen disruptoi todennäköisesti joku edellä mainituista.

Kansainväliset digijätit nakertavat kansallista liiketoimintaamme kuten ilmastonmuutos napajäätä.

Samalla demokratiamme peruskivi ja median kruununjalokivi - vapaa ja riippumaton journalismi - on kriisissä, koska journalismin rahoitus on ollut kriisissä jo liian kauan.

Myönteistä on se, että Suomen pieni talouskasvu lisää tulevaisuudessa markkinointia sekä data-, äly-, ja viestintäbisnestä, mutta se ei jakaannu enää niille, jotka toimivat yhä vanhalla tavalla.

Mistä uusien kokeilujen ja konseptien rahoitus?

No vaikka minulta. Minua innostaisi suuresti jaella miljoonia niille mediayhtiöille ja startupeille, jotka haluavat ryhtyä jälleen investoimaan uuteen, ja tukea niitä opiskelijoita ja yrittäjiä, joita kiinnostaisi määritellä media kokonaan uudestaan ja rakentaa uutta digitaalista liiketoimintaa tässä pienessä mutta maailman hienoimmassa maassa.

Ja kasvaa täältä kansainväliseksi yhtiöksi, ostarilta Wembleylle saakka.

Niinpä ryhdyin Tekesin pyynnöstä oman toimen ohella Pelinrakentajaksi myös muille mediayhtiöille.

Jaamme aluksi 5 miljoonaa euroa

Haku on auki, ja hakemuksesi voit lähettää Media Fast Track -sivuston kautta. Hakuaikaa on 8. tammikuuta 2017 asti. Kaikki potentiaaliset hakijat pääsevät sparraamaan ideaansa kanssamme 9. helmikuuta 2017 Helsingissä järjestettävässä Media Honeypot -tapahtumassa.

Tämä ei ehkä ole viimeinen tilaisuutesi, mutta sitähän et voi tietää.

Odotan hakemustasi ilolla.

Pauli Aalto-Setälä,

Pelinrakentaja

Lisätietoa: Media Fast Track