Markkinoinnin paluu todellisuuteen, osa 2

80-luvun suosikkileffa Paluu Tulevaisuuteen II alkaa siitä, mihin trilogian ykkösosa loppui. Doc tulee hakemaan Martyn ja Jenniferin aikakoneensa kanssa tulevaisuuteen. He matkaavat päivään 21.10.2015. Matka on tärkeä, koska asia koskisi heidän tulevia lapsiaan. Tuo tulevaisuus on nyt: on näköpuhelimet, kaikki tieto ja musiikki taskussa, autot ajelevat itsekseen ilman kuskia, pizzat toimitetaan lennokilla ja raha on bittejä.

Ei ihme, että myös markkinoinnin kilpailukenttä on muuttunut radikaalisti. Yritysten investoinnit omaan ja ansaittuun mediaan ovat kiihtyneet samaan aikaan kun panostukset ostettuihin mainosmedioihin ovat pienentyneet. Tätä tarinaa on tukenut jo usean vuoden ajan mm. TNS Gallupin mainonnan muutosmittari. Samaan aikaan panostukset digitaaliseen markkinointiin kuitenkin kasvavat. Tämä on ymmärrettävää, koska ihmisten median käyttö on muuttunut, minkä jokainen voi huomata parhaiten omalla kohdallaan. Kuinka näppäriä nuo taskussa odottavat mobiiliappsit ovatkaan?

Yritysten investoinnit omaan ja ansaittuun mediaan ovat kiihtyneet samaan aikaan kun panostukset ostettuihin mainosmedioihin ovat pienentyneet.

Onneksi myös Suomen markkinoilla toimivat yritykset näyttävät saaneen digiherätyksen. Esimerkiksi digiosaajia eri yrityksiin hakevalla henkilöstökonsultointiyhtiö Marblesilla on jo tähän mennessä tänä vuonna ollut enemmän toimeksiantoja kuin viime vuonna yhteensä. Haastattelimme keväällä Suomen markkinoilla toimivien yritysten markkinointijohtajia Aller Median Markkinointibarometriin 2015. Myös sen mukaan Suomen markkinat ovat tosiaan saaneet digiherätyksen, mutta tekemistä riittää.

Digiosaamisessa petrattavaa

Oman digiosaamisensa markkinointijohtajat arvioivat tyydyttäväksi (7,1 /10) ja organisaationsa osaamisen vähän heikommaksi (6,7 /10). Allerin markkinointibarometri 2015:n tulokset tukevat siis markkinanäkemystä, että panostuksia siirretään omaan ja ansaittuun mediaan, ja että omasta mediasta rakennetaan yrityksille tärkein media lähitulevaisuudessa.

Suomen markkinat ovat tosiaan saaneet digiherätyksen, mutta tekemistä riittää.

Markkinoinnin panostukset nyt ja tulevaisuudessa (n=63), Aller Median markkinointibarometri 2015

Tutkimuksen mukaan tärkein markkinoinnin panostusalue lähitulevaisuudessa on Sosiaalisen median hyödyntäminen (7,9/10), ja seuraavaksi tärkeimpinä Panostus oman ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen (7,6/10) sekä Monikanavaiset sisältömarkkinointipalvelut (7,6/10).

Mitä tulokset kertovat meille markkinointipalvelujen ammattilaisille? Kun katsoo kaikkia vastuksia kokonaisuutena, ne kertovat selkeää viestiä siitä, että yritykset kaipaavat apua markkinoinnin automatisointiin, analytiikkaan, sekä digi – ja sisältömarkkinoinnin kehittämiseen.

Erään vastanneen omin sanoin: ”Haemme erityisesti apua löytämään uusia näkökulmia tekemiseen, tavoittamaan kohderyhmiä entistä tehokkaammin.” Selkeä haaste ja konkreettinen paluu todellisuuteen. Kiitos siitä Suomen markkinointipäättäjät, ja työn iloa syksyyn.

comments powered by Disqus