Lehdenjakajan uudet hommat

Saat lehdet postilaatikkoosi kannettuna. Televisiokanavat näkyvät täysin maksutta jokaikiselle suomalaiselle. Viikonloppuisin ei voi olla törmäämättä ulkomainoksia vaihtaviin isä-poika pareihin.

Me kaikki mediataloissa työskentelevät tiedämme sen, miten paljon jakelu meille merkitsee. Kaikkien johtoryhmien agendalla on jakelukustannusten karsiminen. Kuinka paljon kannattaa maksaa siitä, että Pihtiputaan mummolle kuljetetaan lehti kotiin? Hakekoon sen postikonttorista tai vieköön hoivapalveluyritys sen perille. Ei radiota tai telkkariakaan kannata poroille lähettää, niitä kun sattuu asumaan Lapissa ostovoimaista kohderyhmää enemmän.

Entäs nettijakelu? Kuinka paljon datakaistaa pitää ostaa ensi vuonna? Kuinka paljon servereitä ja platformeja laitetaan uusiksi? Mitkä ovat nettijakelumme OPEX- ja CAPEX-vaikutukset? Nämä kysymykset voisi varmasti kopioida kaikkiin media-alan strategia- ja budjettipalavereihin.

Fiksut verkon hyödyntäjät menestyvät

Mediatalot, jotka miettivät fiksuimmin oman jakelunsa verkossa, menestyvät. Tällä en tarkoita kaistan leveyttä ja pituutta. Mietitäänkö mediataloissa aidosti sitä, miten verkossa hankitaan jakeluylivoima? Onko kukaan todella pohtinut ja suunnitellut tuottamansa sisällön jakelua verkossa?

Mediatalot, jotka miettivät fiksuimmin oman jakelunsa verkossa, menestyvät.

Verkossa on sisältöä jo nyt aivan liikaa. Ihmisiltä menee ohi 90% sellaisesta sisällöstä, jota olisivat halunneet nähdä. Medioiden pitäisikin synnyttää jakelun rationalisoinnin rinnalle jakelun kasvustrategia. Jakelun kasvustrategian pitäisi pohjautua muutokseen netin sisällä. Ihmiset hakeutuvat entistä vähemmän sisällön äärelle – sen sijaan nettisurffailija altistuu itseään kiinnostaville asioille. Tästä syystä asiat, kuten sosiaalisen median valtava kasvu sisällön kulutus- ja ansaintakanavana, affiliate- tai syndikointijakelu, dataan perustuva sisällön tarjoilu ja itse sisällöntuottajien käyttäminen jakelukanavina ovat asioita, joihin medioiden tulisi jakelun kasvustrategiossaan ottaa kantaa.

Ihmisiltä menee ohi 90% sellaisesta sisällöstä, jota olisivat halunneet nähdä. Medioiden pitäisikin synnyttää jakelun rationalisoinnin rinnalle jakelun kasvustrategia.

Toimitusten ohelle jakelutiimejä?

Pitäisi katsoa ympärilleen ja löytää sieltä uhkien sijasta mahdollisuuksia. Facebook Instant Articles tai Apple News Publisher ovat mahtavia mahdollisuuksia jaella sisältöä ja ansaita siitä uudella tavalla. Kohta Facebook alkaa jaella myös videoituja sisältöjä YouTuben ansaintalogiikalla.

Näen tulevaisuudessa toimitusten ohessa jakelutiimejä, joiden tehtävänä on vain ja ainoastaan varmistaa sisällön jakelu mahdollisimman laajalle yleisölle. Tiimejä, jotka elävät analytiikasta, kosiskelevat kumppaneita, inspiroivat sisällöntuottajia ja luovat uusia innovatiivisia tapoja kuljettaa sanoma perille. Näissä tiimeissä toimivat uuden ajan lehdenjakajat.

Kirjoittaja toimii MTV BtoB-liiketoiminnan johtajana. Hän johtaa MTV:n mainostaja-asiakkaiden tuotteiden ja palveluiden tuotteistamista sekä tuotekehitystä. Kirjoittaja suhtautuu intohimoisesti markkinointiin ja sisältöihin sekä niiden luomiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

comments powered by Disqus