Lakinaisesta sosiaalisen liiketoiminnan asiantuntijaksi

Jasmiina Ojala päätyi kertaheitolla sosiaalisen liiketoiminnan ytimeen, kun hän loikkasi liikejuristin töistä Dinglen sisältömarkkinointiin asiakasvastaavaksi. Jasmiina kertoo, mitä hyötyä on eri alojen kokemuksesta, ja miten some-markkinoinnin ammattilainen tasapainoittaa kiireistä työelämäänsä myös henkilökohtaisen sisältökanavan kautta.

1. Miten sinusta tuli sosiaalisen liiketoiminnan asiantuntija, ja miten taustasi lain parissa tukee sinua nykyisessä työssäsi?

Olen sosiaalinen ja dynaaminen tyyppi, joten nopeatempoinen työ ihmisten parissa sopii minulle paremmin kuin sopimusten laadinta pöydän äärellä aamusta yöhön. Markkinoinnin kehittäminen ja tuloksen tavoitteleminen siten, että on asiakkuuksien liiketoiminnassa kunnolla kiinni, on itselleni antoisampaa kuin juridisten kysymysten miettiminen, joskin nekin ovat tärkeitä.

Laki on yleissivistävin aine, mitä voi opiskella. Koko yhteiskunnan jokainen nurkka ja viitekehikko käydään läpi. Juristin työssä oppii – kuten tässä nykyisessäkin – toimimaan todella erilaisten asiakkaiden ja liiketoiminta-alueiden kanssa. 

Opiskeluaikoina tiesin kuitenkin, että haluan ekonomin hommiin pitkällä aikavälillä. Olen blogannut monta vuotta ja ollut aina kiinnostunut taloudesta ja liiketoiminnasta. Oikeustieteellisen jälkeen jatkoinkin opintojani Hankenilla, missä luin markkinointia pääaineenani. Kun paikka Dinglellä avautui, oli pakko seurata sydäntä.

Tässä työssä on tärkeää se, että ymmärtää asiakasta ja tämän tavoitteita, eikä tuputa pelkästään omaa (markkinointi-)näkökulmaansa.

Koska olen työskennellyt monta vuotta liikejuristina, liikemaailma pelikenttänä on tullut tutuksi, ja ymmärrän mielestäni aika hyvin yritysjohtajien mind-setin. Mielestäni tässä työssä on tärkeää se, että ymmärtää asiakasta ja tämän tavoitteita, eikä tuputa pelkästään omaa (markkinointi-)näkökulmaansa.

Nopea omaksumiskyky ja laajojen kokonaisuuksien hallinta auttaa jokapäiväisessä työssä. Toisaalta myös juristin tarkkuus on hyvä asiakasvastaavan roolissa, sillä vaadin, että asiakkailleni menevät tuotannot ovat viimeisteltyjä – se kuuluu asianajotoiminnan peruspilaireihin, ja on jäänyt itsellenikin selkäytimeen.

Dingle on kiitollinen työpaikka siinä mielessä, että kehityskäyrä on jyrkkä. Vastuuta ja vapautta annetaan. Pääsin vielä onnekseni vastaamaan yhtiön selkeästi suurimmista asiakkuuksista, mikä on ollut erityisen antoisaa. Koska asiakkuuksien toimialat vaihtelevat, olen saanut niin B2B- kuin B2C-puolenkin näkemystä ja kokemusta toisistaan eroavista arvolupauksista ja teollisuudenaloista. 

Parasta tässä työssä onkin vaihtelevuus: yksikään työpäivä ei näytä samalta kuin toinen, ja yhden työpäivän sisällä teen yleensä noin kymmentä eri asiaa. Rakastan sitä.

2. Olet hyvä esimerkki rohkeasta alan vaihtajasta. Mitä suosittelet heille, jotka pohtivat hyppäämistä aivan uudenlaiselle uralle?

Monet ovat - varmaankin sattuneesta syystä - pohtineet minulle ääneen, ettei oma työ vastaa sitä mitä sydän haluaa. Olen poikkeuksetta kannustanut kuuntelemaan omaa sydäntä. 

Alan vaihdosta keskustellessa palaan yleensä yhteen elämän oleellisimpaan asiaan: YOLO.

Olen itse paljon onnellisempi nykyisessä työssäni. Jasmiina 2.0. Teemme paljon töitä, mutta työnteko ei tunnu työnteolta. Tottakai jokaisella alalla on huonot puolensa ja päiviä, jotka ottavat todella aivoon. Mutta 80% työstä istuu luonteelleni niin hyvin, etten koe olevani töissä. Alan vaihdosta keskustellessa palaan yleensä yhteen elämän oleellisimpaan asiaan: YOLO.

Ihan mutkatonta kaikki ei tietenkään ole ollut. Samaistuin jostain syystä vahvasti juristihabitukseen ja statukseen, joten alanvaihto toi mukanaan tietyn imagotappion ja identiteettikriisiin. En oikein vieläkään osaa ajatella itseäni markkinointi-ihmisenä, mutta ei se haittaa. Olen molempia. Olenkin päätynyt siihen, että voin ottaa molemmista rooleista parhaimmat puolet. Otan markkinointialan moninaisuuden ja sosiaalisuuden ja yhdistän sen juristin habitukseen pukuineen ja korkokenkineen.

3. Olet entinen lakinainen, sosiaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja lisäksi vielä bloggaaja. Mistä löydät inspiraation kirjoittamiselle kiireen ja stressin keskellä? Minkälaista blogia kirjoitat?

Olen aina ollut energinen ja dynaaminen. Olen myös pitänyt lapsesta asti kirjoittamisesta. Perustin blogin aikoinaan kun koin, että haluan tehdä sisältöä, mutta en täyttää kenenkään uutisvirtaa. Blogissa on se hyvä puoli, että voin julkaista näköisiäni kuvia ja kirjoituksia vaikka päivittäin, mutta ihmiset menevät blogiin vain jos haluavat. En siis halunnut pakottaa itseäni kenenkään uutisvirtaan tai luoda disruptiota.

Blogi on minulle harrastus, jota teen omaksi huvikseni. Vaikka työnikin on paljolti sisältömarkkinointia, tuo blogi minulle hyvää vastapainoa. Se on minun kanavani. Blogini tippuu varmaankin lifestyle-kategoriaan. Se on suorasanainen, (ainakin olevinaan) hauska ja sarkastinen. Kuten minä.

Blogi tuo minulle hyvää vastapainoa. Se on minun kanavani.

Kiirettä ja stressiä hoidan liikunnalla. Juoksen kesäkuussa neljännen maratonini. Liikunta piristää, nollaa ja väsyttää juuri oikealla tavalla. Vaikka liikunta on todella isossa osassa elämääni, blogia ei ole pyhitetty miksikään fitness- tai juoksublogiksi, mutta tottakai esimerkiksi maratonharjoitteluni nousee usein pinnalle. Toinen intohimoni, korkokengät, saa myös näkyvyyttä blogissa aika ajoin. Tepsuttelen talvet kesät yli 10 sentin koroissa, ja kenkiä löytyy kotoa aikamoinen kokoelma.

 

Lue Jasmiinan kirjoituksia sisältömarkkinoinnista Dinglen blogista.

Tutustu Jasmiinan omaan blogiin.

comments powered by Disqus