Kun Pirkko-robotti tuli perheeseen

Erilaisten äly- ja IoT-laitteiden yleistyminen herättää täysin uudenlaisia datan hyödyntämiseen liittyviä kysymyksiä. ”Tämä on herkkä paikka kuluttajalle. Luottamuksellisuuden rooli korostuu datakeskeisessä maailmassa. Operaattoreilla voisi tulevaisuudessa olla isompi rooli datan hallinnassa ja dataan liittyvän informaation välittämisessä ihmisille”, Elisan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu sanoo.

Turkka Koivu nojaa vastaanottotiskiin Elisan logon alla ja katsoo kauas oikealle.
Kuvat: Pasi Murto

Elisan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu hankki reilu vuosi sitten kotiinsa kiinalaisen robotti-imurin. Uusi perheenjäsen sai nimekseen Pirkko.

”Ostaessani laitetta mietin karrikoidusti ja puoliksi leikilläni, haluanko että tiedot kodistani menevät Kiinaan vai Amerikkaan. On kuitenkin totta, että tämänkaltaiset laitteet mittaavat ja mallintavat kotiani, niissä voisi periaatteessa myös olla vaikka mikrofoni. Uusien älylaitteiden myötä datan hyödyntämiseen liittyvät kysymykset muuttuvat yhä kiinnostavimmiksi ja kimuranteimmiksi”, Koivu pohtii.

Uusien älylaitteiden myötä datan hyödyntämiseen liittyvät kysymykset muuttuvat yhä kiinnostavimmiksi ja kimuranteimmiksi.

Robotti piirtää tarkkaa kuvaa rakennuksen pohjasta. Tällä hetkellä tuo data ei ole kovin arkaluonteista.

”Mutta mitä sitten, kun sama robotti hoitaa työtään julkisessa rakennuksessa?” Koivu heittää ilmaan kysymyksen.

Hän on hyödyntänyt työssään erilaisia datalähteitä pitkään ja esittänyt datalle uransa aikana monenlaisia kysymyksiä. Kun asioiden internet kehittyy ja palvelut globalisoituvat, pinnalle nousee kuluttajien sekä yritysten näkökulmasta uusia datan hyödyntämiseen liittyviä kysymyksiä.

”Tämä on herkkä paikka kuluttajalle. Luottamuksellisuuden rooli korostuu datakeskeisessä maailmassa. Operaattoreilla voisikin tulevaisuudessa olla isompi rooli datan hallinnassa ja dataan liittyvän informaation välittämisessä. Operaattoreille voisi muodostua kuluttajien suhteen tiedon hallinnan rooli ja voisimme ehkä jatkossa kertoa asiakkaille, mihin he ovat tietoaan luovuttaneet”, Koivu kertoo.

Operaattoreille voisi muodostua kuluttajien suhteen tiedon hallinnan rooli.

Hän näkee datan hallinnassa suuria liiketoimintamahdollisuuksia.

”Arjen pitää olla kuluttajalle jatkossakin mutkatonta, ja yritysten täytyy auttaa ihmisiä ymmärtämään vaikeita asioita.”

Turkka Koivu puhuu haastattelussa videokameran edessä.
IoT- ja älylaitteet synnyttävät ajan myötä uudenlaista palveluliiketoimintaa. ”Yritykset pohtivat kuumeisesti uusia palvelumalleja, joista kuluttajat olisivat valmiita maksamaan”, Elisan Turkka Koivu sanoo.

Miksi data ei ennusta tulevaisuutta?

Koko yritysmaailma on puhunut viime vuodet datan hyödyntämisestä. Tietyllä tavalla datan hyödyntämisessä eletään kuitenkin Koivun mukaan vielä 1900-luvun alkupuolta. Datan hyödyntäminen yrityksissä liittyy pitkälti markkinointiin liittyvään tiedon jalostamiseen.

Jatkossa dataa hyödynnetään yrityksissä syvällisemmin kaikissa liiketoiminnoissa ja datan pohjalta rakentuu myös täysin uutta liiketoimintaa.

Yritykset eivät rikasta omaa ja ulkopuolista dataa riittävästi tulevaisuuden ennustamiseen.

Koivun mukaan yritykset eivät edelleenkään rikasta omaa ja ulkopuolista dataa riittävästi tulevaisuuden ennustamiseen.

”Edelleenkin datan hyödyntäminen on aika lailla peruutuspeiliin katsomista.”

Palveluliiketoiminta perustuu aina dataan

Millaista sitten on tulevaisuuden dataliiketoiminta? Miten yritykset tulevaisuudessa hyödyntävät dataa?

Koivu uskoo, että kaikkien alojen yritykset kehittävät tulevaisuudessa datan pohjalta uutta liiketoimintaa, palveluita ja tuotteita.

Data ohjaa tekemistä kiinnostavalla tavalla jo nyt monissa yrityksissä. Wärtsilä on hänen mukaansa hyvä suomalaisesimerkki siitä, miten yhtiö myy voimalaitoksia, joita operoidaan etänä datan avulla. Myös Koneessa palveluliiketoiminnan rooli on ollut pitkään suuri.

”Ja palveluliiketoiminta perustuu aina dataan: myydyt hissit, voimalaitokset ja laivamoottorit ovat täynnä antureita, joiden välittämän datan pohjalle palveluliiketoiminta rakentuu.”

Miten asioiden internetin kuluttajista tuottaman datan ympärille alkaa kehittyä uusia palveluita?

Hyvä kysymys Koivun mukaan kuuluu, mitä tämän tyyppinen liiketoiminta kuluttajapuolella tarkoittaa, kun älylaiteet yleistyvät. Miten asioiden internetin kuluttajista tuottaman datan ympärille alkaa kehittyä uusia palveluita?

Turkka Koivu hymyilee kameralle. Takana seinällä opastekyltti Elisan vastaanottoon.

Dataliiketoiminta voimistaa ekosysteemiajattelua

Uusien datan pohjalta syntyvien palvelumallien myötä ekosysteemiajattelu voimistuu. Ekosysteemit lähtevät Koivun mukaan liikkeelle palveluiden avoimuudesta.

Ekosysteemi alkaa muodostua siitä, että saatavilla olevaa dataa tuodaan yhteen paikkaan, ja joku alkaa tuottaa sen päälle erilaisia palveluita.

”Kun palvelut eivät ole suljettuja ja niissä on dataa saatavilla, tarkoittaa tämä sitä, että joku muu toimija voi keskittää dataa erilaisista liiketoimintalähtökohdista. Kuluttaja voi valtuuttaa, että tämä palvelu saa käyttää minun robotti-imurini tai älyjääkaappini dataa. Ekosysteemi alkaa muodostua siitä, että sinänsä avoimesti annetun valtuutuksen jälkeen saatavilla olevaa dataa tuodaan yhteen paikkaan, ja joku alkaa tuottaa sen päälle erilaisia palveluita. Uskon, että ekosysteemit alkavat rakentua aika pitkälti tällä tavoin”, Koivu kertoo.

Googlen, Applen ja Facebookin kaltaiset toimijat ovat ekosysteemiajattelussaan jo pitkällä.

”Uskon kuitenkin, että erilaisia, erikoistuneita ja eri kokoisia uusia ekosysteemejä syntyy markkinoille vielä paljon uusia.”

Turkka Koivu katsoo sivuttain seisoen kameraan Elisan vastaanottoaulassa.

TURKKA KOIVU

Työ: Elisan data- ja analytiikkajohtaja

Ura: Pitkä kokemus teleoperaattorimaailman dataliiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisestä. Koivu on johtanut Elisan online-liiketoiminnan myyntiä vuoden 2013 lopusta lähtien ja vastasi sitä ennen Elisan CRM-liiketoiminnasta. Aiemmin uransa aikana hän on työskennellyt muun muassa Saunalahden tuotemarkkinoinnista vastaavana johtajana.

Koulutus: KTM

Harrastukset: tennis

Motto: Eräs fiksu kaverini sanoo usein: “Tyhmät faktat voittaa älykkäät mielipiteet”

Elisan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kymmenestä Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Ajatushautomo julkaisi ensimmäisen raporttinsa marraskuussa 2016. Toinen, uuden huippujohtajien ryhmän näkemyksistä koostuva Data Masters -raportti julkaistiin lokakuussa 2017. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.