Kun kuluttaja voitti mainosmarkkinat

Vaikka mainosmaailma ruokkii itseään jatkuvasti kehittyvillä teknologian ja digitaalisten järjestelmien mahdollisuuksilla, näyttää siltä, että myös kuluttaja on vihdoin vahvoilla mainosmarkkinoilla. Jos mainostaja toimii järkevästi, hän viestii jatkossa vain niille kuluttajille, jotka mainossisällön tuotteen tai palvelun oikeasti tarvitsevat.

Mitäpä jos yhden relevantin mainoksen ja 29 spämmitoheloinnin sijaan kuluttaja saisi sen yhden juuri hänen kaipaamansa ja tarvitsemansa mainosviestin? Mitäpä, jos se päivä olisi jo huomenna?

Uudet, entistä syvempiin datoihin perustuvat kohdennustekniikat mainonnassa takaavat sen, että kuluttajan tarvitsee jatkossa yhä harvemmin vastaanottaa sellaisia mainoksia, joiden tarjoamaan tuotteeseen tai palveluun hänellä ei ole tarvetta.

Nykyään mainos lähtee kuluttajasta, ei siitä, joka tuotteen haluaa myydä. Kuluttajaa huomioidaan paneutumalla datan avulla entistä tarkempiin kohderyhmiin, joille viesti lähtee.

Entistä syvempiin datoihin perustuvat kohdennustekniikat mainonnassa takaavat sen, että kuluttajan tarvitsee jatkossa yhä harvemmin vastaanottaa mainoksia, joiden tuotteeseen tai palveluun hänellä ei ole tarvetta.

Pelkkä kuluttajan historiatieto ei riitä

Selain- ja hakuhistoriaa on huuhdottu kultahippujen toivossa jo vuosia. Yhä tarkemman kohdistamisen kivijalkana ovat toimineet hakukoneet. Näistä tutuin on tietenkin Google, jonka selaushistoriaan tallentuu jatkuvasti dataa kulutustarpeistamme.

Nykyään vastaavaa dataa kertyy eksponentiaalisia määriä reaaliajassa ja lukuisille muillekin sivustoille. Pelkkä hakukoneiden historiadata ei nimittäin vielä riitä mainostajalle oikean kohderyhmän tunnistamiseksi. Historiadata kertoo vain sen, mitä kuluttaja on aiemmin kaivannut ja tarvinnut. Mainostaja tarvitsee myös lasipallon, joka kertoo kuka haluaa ja tarvitsee hänen tuotettaan huomenna.

Syvään dataan sukeltavat teknologiat ja järjestelmät tarvitaan tonkimaan selaushistorian ja verkkokäyttäytymisen syövereistä lopulliseen ostopäätökseen vaikuttavat parametrit. Nämä parametrit yhdistettynä laadukkaaseen ja hiottuun mainosviestiin ja tarkennettuihin kohderyhmiin takaavat online-mainonnan tuloksellisuuden.

Mainostaja tarvitsee myös lasipallon, joka kertoo kuka haluaa ja tarvitsee hänen tuotettaan huomenna.

Mainostajan kannattaa valita paras kumppani

Paras kumppani datamainostajalle on sellainen kumppani, joka toimii parhaiden datojen äärellä parhain teknologioin. Hakukoneisiin kertyneen datan lisäksi verkkoon on kertynyt triljoonia gigatavuja ostopäätökseen johtavaa ostoaiedataa. Juuri sitä tietoa, joka on mainostajalle mehukas, mutta kuluttajalle armollinen tapa saada mainosviesti suunnattua oikealle kohderyhmälle.

Paras kumppani datamainostajalle on sellainen kumppani, joka toimii parhaiden datojen äärellä parhain teknologioin.

Kumppanin valinnassa ei kannatta painottaa vain teknologiaa, vaan myös tuloksellista asiakasymmärrystä pitää löytyä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kumppani osaa myös lohkota valitun teknologian avulla juuri oikeat tiedot oikeiden kohderyhmien saavuttamiseksi.

Mainoksen sisällöllä on entistä suurempi merkitys

Datankeruujärjestelmien ja niitä hyödyntävien teknologioiden kehittyessä olemme uuden haasteen edessä: Toimivien mainosten pitää provosoivien ja kärkevien mainoslauseiden lisäksi olla informatiivisia ja tuoda lisäarvoa vastaanottajalleen. Lisäarvo on entistä helpompi löytää, sillä kohderyhmät ovat entistä täsmällisemmin valittuja ja perustuvat entistä syvempään ostopäätösdataan.

Hyvä suomalaisesimerkki on Suomen vanhin ja laajin keskustelusivusto Suomi24, jonne kuluttajadataa kertyy viiden miljoonan kommentin vuosivauhtia ja lukijadataa vielä kovempia määriä.

Toimivien mainosten pitää provosoivien ja kärkevien mainoslauseiden lisäksi olla informatiivisia ja tuoda lisäarvoa vastaanottajalleen.

Suomi24:sta kertyvä data kuvaa sitä, miten suomalaiset suhtautuvat kulutuspäätöksiinsä. Mikä toimii ja mikä ei. Mitä merkkejä tulee esiin keskusteluissa kun vertaillaan, minkä merkkinen jääkaappi pitäisi uuteen keittiöön ostaa. Mikä on kuluttajan valinnoissa vaikuttava kasvava trendi, mikä hiipuu.

Saamme jatkuvasti tietoa siitä, mitkä merkit, tuotteet, palvelut ja asiat kiinnostavat suomalaisia. Dataa kertyy nimettömänä käydyistä keskusteluista, mutta myös keskustelujen lukijoista. Tästä datasta voidaan poimia tietynlaisia kuluttajatyyppejä ja rakentaa niistä mainostajalle entistä syvempiä kohderyhmiä.

Verkkoon kertynyt data on armotonta. Jos yritys ei näy niillä foorumeilla, joilla kuluttajat keskustelevat yrityksen tuotteista tai sen kilpailijoiden tuotteista, yrityksen tuotetta ei huomioida myöskään vakavasti otettavana vaihtoehtona ostopäätöstä tehtäessä.

Suomi24:sta kertyvä data kuvaa sitä, miten suomalaiset suhtautuvat kulutuspäätöksiinsä. Mikä toimii ja mikä ei.

Digitaalinen jalanjälki takaa kuluttajalle kaipaamansa mainokset

Jollekin on helppoa myydä joka neljäs vuosi uusi matto, toinen haaveilee joka kevät kaukoreissusta. Joku ostaa viiden vuoden välein auton ja halajaa kaikkein trendikkäimpiä merkkejä runsain lisävarustein. Sama henkilö hankkii maanantaiaamuisin Kouvolan länsipuolen edullisimmalta huoltoasemalta ison kupin kahvia, ja pesee ja tankkaa autonsa samassa paikassa.

Olemme vihdoin pääsemässä tilanteeseen, jossa kaikki voittavat. Kulutukseen pohjautuvan historiatiedon ja kulutuskäyrien lisäksi meillä on kaikki se data käytettävissä, jonka mainostaja tarvitsee kuluttajan ostokäyttäytymisen tunnistamiseen. Nyt pystytään todentamaan ja testaamaan kohdeyleisöjä myös reaaliaikaisesti. Tämä ominaisuus on mainosviestin optimoinnille aivan uusi.

Mainostajalle tämä tarkoittaa kasvavia mahdollisuuksia tavoittaa oikeat kuluttajat oikeilla sisällöillä ja viesteillä – ja juuri silloin, kun kuluttaja tietoa kaipaa ja tarvitsee.

Päivittäin yhä tarkemmin kerääntyvästä datasta syntyy kuluttajan digitaalinen jalan jälki. Tämä jalanjälki ja sen syvemmän ymmärtämisen takaavat teknologiat voivat pelastaa meidät kuluttajina myös järjettömältä massaspämmiltä. Kunhan myös markkinoijat ja mainostajat osaavat näitä mahdollisuuksia käyttää.

Kulutukseen pohjautuvan historiatiedon ja kulutuskäyrien lisäksi meillä on kaikki se data käytettävissä, jonka mainostaja tarvitsee kuluttajan ostokäyttäytymisen tunnistamiseen.

Tarkemmat kohderyhmät vaativat myös laadukkaampaa mainonnan sisältöä

Mainosviestien kohdentaminen oikeille yleisöille on kehittynyt niin tarkaksi, että aina ei kuluttaja edes itse vielä tiedä jotain haluavansa, kun jo hänen kuluttajaprofiiliaan vastaava viesti löytää hänet.

Kun olet miettimässä kavereiden kanssa leffailtaa, verkkosisältö tai suoramainos ohjaa sinulle syötävät ennen kuin edes tulet ajatelleeksi myös syömisen olevan tärkeä osa iltaa.

Koska kohdennuksella päästään kiinni juuri niihin ihmisiin, jotka mainosviestiä kaipaavat, on entistä merkityksellisempää, että mainosviesti on laadukas ja antaa kuluttajalle lisäarvoa. Näin kohderyhmä ei myöskään koe kyseistä mainontaa verkossa negatiiviseksi tai yhdentekeväksi.

Koska kohdennuksella päästään kiinni juuri niihin ihmisiin, jotka mainosviestiä kaipaavat, on entistä merkityksellisempää, että mainosviesti on laadukas ja antaa kuluttajalle lisäarvoa

Syvemmälle todennetut, reaaliajassa tarkentuvat kohderyhmät tarkoittavat myös sitä, että ne 3-kymppiset naiset, jotka järjestivät ystävänsä babyshowerit, eivät kohtaa seuraavat kuukaudet vaippamainoksia. Ne nuoret aikuiset, jotka pohtivat joululahjaa eläkkeellä oleville vanhemmilleen, vapautuvat senioritason mainoksista seuraavan vuoden alussa. Vaikka tsekkasit viime viikolla tiekelin, et joudu automainosten uhriksi, koska käytät julkista liikennettä eikä mikään muu käyttäytymiskäyräsi viittaa ostoaietyypityksessä sinun olevan yksityisautoilija.

Kun mainostaja on rakentanut kumppanin kanssa alusta asti kohderyhmät, kohdennukset ja laadukkaan tarpeellisen mainosviestin, kuluvat mainostajankin rahat juuri oikeaan tarkoitukseen eivätkä tule heitetyksi tuhkana tuuleen.

Historiatietoon perustuvasta online-mainonnasta on otettu askel vihdoin syvemmälle kuluttajan käyttäytymisen ymmärtämiseen.

comments powered by Disqus