Kuka kehtaa kutsua markkinointia tukifunktioksi?

Markkinoinnin on välttämätöntä olla arvoketjun alkupäässä tuomassa asiakasymmärrystä liiketoiminnan ja myynnin prosesseihin. Miksei markkinointijohtaja vieläkään istu kovinkaan monen pörssiyhtiön johtoryhmässä? 

Granon kaupallinen johtaja Jukka-Pekka Vuori seisoo tummassa bleiserissä seinän edessä, jota peittää teollishenkinen tapetti.

Markkinointiyksikön arvovalta yrityksessä kasvaa datataloudessa. Tämä on kiistämätön tosiasia. Jos joku vielä elää harhaluulossa, sanottakoon tämä vielä kerran: Markkinointi ei ole tukifunktio! Jyrisin jo 10 vuotta sitten, että markkinointijohtaja kuuluu yrityksen johtoryhmään.

Keskuskauppakamarin äskettäin julkaisema tutkimus paljasti, ettei markkinointijohtajia juuri näy pörssiyhtiöiden hallituksissa. Surullista luettavaa.

Markkinointi kommunikoi asiakastarpeet liiketoiminnalle ja myynnille.

Miksi markkinointi sitten on elintärkeä funktio yritykselle? Koska se generoi liidejä ja tunnistaa asiakastarpeet. Markkinointi kommunikoi asiakastarpeet liiketoiminnalle ja myynnille, jotka kehittävät toimintaansa markkinoinnista saamansa datan pohjalta. Asiakkuuksiin liittyvän datan pohjalta yritys kehittää liiketoimintaansa uuteen suuntaan.

Markkinoinnin on välttämätöntä olla arvoketjun alkupäässä tuomassa asiakasymmärrystä liiketoiminnan ja myynnin prosesseihin. Näin ei läheskään aina ole. Markkinointi on sijoitettu yhä valitettavan usein arvoketjun loppupäähän, jossa se toteuttaa tiettyjä ennalta määrättyjä markkinointiviestinnän ratkaisuja.

Informaatiotulvan keskellä puhuttelevan sisällön merkitys korostuu. Älykkään datapohjaisen markkinoinnin avulla yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen merkityksellistä markkinointia. Data auttaa yrityksiä puhuttelemaan asiakasta persoonallisesti ja inhimillisesti sekä relevanteilla viesteillä.

Älykkään datapohjaisen markkinoinnin avulla yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen merkityksellistä markkinointia.

Olen yllättynyt siitä, miten asiakasdataan perustuva asiakasymmärrys on monissa suomalaisyrityksissä vasta lastenkengissä, vaikka aiheesta puhutaan paljon.

Isäni opetti jo lapsena, että tieto on valtaa. Mutta tieto on valtaa vain oikein käytettynä. Jos datan hyödyntäminen ei johda konkreettisiin tekoihin, sillä ei ole merkitystä.

Yritysjohtajat ovat heränneet datatodellisuuteen. Vaikein koitos on kuitenkin edessä: muuttaa höyryäminen teoiksi.

Granon kaupallinen johtaja Jukka-Pekka Vuori edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kymmenestä Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Ajatushautomo julkaisi ensimmäisen raporttinsa marraskuussa 2016. Uuden huippujohtajien ryhmän näkemyksistä koostuva toinen Data Masters -raportti julkaistaan 16.10.2017. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.