Kuinka tapahtuma levisi somessa? Mitä jäi viivan alle?

Sosiaalisen median ykköstapahtumaa Some Awardsia rakentaessa on melkoisen kovat paineet onnistua luomaan sille myös korkealuokkainen sosiaalisen median läsnäolo ja digitaalinen jalanjälki. Läsnäolo kaikissa somekanavissa on pakko, ei valinta. Lisäksi sisällön pitää olla oivaltavaa ja kuhunkin kanavaan räätälöityä.

Parasta ja pahinta on, että tapahtumatiimin oma tekeminen ei yksistään todellakaan riitä, vaan myös yleisö pitää saada sitoutettua jakamaan, kommentoimaan, tykkäämään ja luomaan omaa sisältöä tapahtuman ympärille.

Tämä oli lähtökohta, kun lähdimme vuosi sitten suunnittelemaan Some Awards 2016 -tapahtumaa.

Kuinka kävi, kun tuli aika katsoa peiliin ja arvioida omaa tekemistä?

Tapahtumakokonaisuuteen kuului neljä ammattilaisseminaaria ja helmikuussa 2016 järjestetty palkintojuhla, jossa somen parhaat teot ja tekijät saivat palkintonsa. Sometekeminen aloitettiin syyskuussa ja se jatkuu edelleen Twitterissä ja Facebookissa.

Selkeitä trendejä tehdystä on helppo poimia. Verrattuna vuoden 2014 tapahtumaan Twitterin suosio on hieman hiipunut. Tilastollisesti tämä pitää myös paikkansa.

Seminaareilla käyttäytyminen on muuttunut: jos pari vuotta sitten sosiaalisen median seminaarilla kaikki hakkasivat näyttöjään kilpaa, niin nyt ihmiset keskittyivät kuuntelemaan puhujia.

Jos pari vuotta sitten sosiaalisen median seminaarilla kaikki hakkasivat näyttöjään kilpaa, niin nyt ihmiset keskittyivät kuuntelemaan puhujia.

SomeAwards oli vahvasti läsnä tapahtuma-aikana merkittävimmissä suomalaisten käyttämissä somekanavissa Facebookissa, YouTubessa, Instagramissa, Snapchatissa ja Periscopessa. Tapahtumalla oli seuraajia eri kanavissa yhteensä lähes 5600.

Ennen pääjuhlaa järjestetyistä Some Awards -seminaareista lähetettiin lähes 1300 twiittiä, joiden avulla tavoitettiin (reach) lähes 350 000 ihmistä. Seminaareista tehtyjä Periscope-lähetyksiä katsoi yli 650 katsojaa.

Itse Some Awards -juhlan tapahtumapäivänä tavoittavuus Twitterissä kohosi noin 1,4 miljoonaan. Tapahtumasta lähetettiin lähes 1400 twiittiä 600 eri twiittaaajan toimesta.

Myös Some Awardsin livestriimi veti magneetin lailla ja keräsi yli 10 000 katselijaa tilaisuudelle. Lähetyksen keskimääräinen katseluaika kohosi selvästi yli 20 minuuttiin.

Viivan alle katsottaessa huomaa, että Instagram ja striimaus korostuvat: Some Awardsin livestriimiä on katsonut aiempina vuosina noin 1 000 katselijaa. Kuvia Instagramiin jaettiin aivan eri tahtia, kuin koskaan aiemmin Some Awardsin historiassa ja tavoittavuus oli huikea (1,35 miljoonaa).

Viivan alle katsottaessa huomaa, että Instagram ja striimaus korostuvat.

Tykkääjämäärien kasvattaminen kaikissa kanavissa on nykyään vaikeaa. Jos niitä joskus virtasi ovista ja ikkunoista, nyt jokainen voitettu tykkääjä kanavassa kuin kanavassa on pieni voitto. Siinä meillä riittää vielä työn sarkaa tulevinakin vuosina.

Komea rivi ykkösluokan tapahtumakumppaneita on osoitus kiinnostuksesta tapahtumaa ja sen kohdeyleisöä kohtaan, mutta samalla myös luottamuksen osoitus järjestäjille.

Monipuoliset kumppanit takaavat juhlasta mielenkiintoisen.

Monipuoliset kumppanit takaavat juhlasta mielenkiintoisen. Kumppaniyritysten järjestämät someseksikkäät tempaukset ja oheisaktiviteetit tapahtumassa kasvattavat usein somekiinnostavuutta. Some Awardsin sosiaalisen median läsnäolo  jakautuikin myös kumppanien kanaville. Yhteistyökumppaneina vuonna 2016 olivat Kotipizza, Expert, Flik, Proto Labs, Nespresso, Original Lonkero ja Devil’s Rock.

Tapahtuman sosiaalisen median arvo?

Enää en kehottaisi ketään tapahtumajärjestäjää tapittamaan silmä kovana pelkästään tykkääjiä. Paljon oleellisempaa on tavoittavuus (reach). Siihen puolestaan voi vaikuttaa helposti kahdella tavalla: 1) luomalla hyvää sisältöä, joka sitouttaa ja 2) maksamalla Facebookille. Molemmat hyviä ja yksinkertaisia tapoja. Parhaimpana viikkona Some Awardsin Facebook-tavoittavuus oli yli 100 000, vaikka tykkääjiä oli vain muutama tuhat.

En kehottaisi ketään tapahtumajärjestäjää tapittamaan silmä kovana pelkästään tykkääjiä. Paljon oleellisempaa on tavoittavuus (reach).

Pyrimme tapahtuman jälkianalyysissa muuttamaan kaiken ansaitun näkyvyyden rahaksi Dinglen mediaspesialistien kanssa. Saimme edellä esitettyjen (ja muutaman muun tunnusluvun, joita emme liiketaloudellisista syistä kerro) sosiaalisen median avainlukujen arvoksi noin 100 000 euroa. Lisäksi omat arvonsa ovat tietysti myös kanava-ajalla ja printtipinta-alalla, mutta niihin en ota nyt kantaa.

Somenäkyvyyden rahallisen arvon määrittäminen on haastavaa, mutta me yritimme.

Ei hullummin, vai mitä?

Suurenna inforgraafi klikkaamalla kuvaa.

Kirjoittaja toimi Suomen kuumimman sosiaalisen median tapahtuman Some Awards 2016 -tapahtuman konseptituottajana vuosina 2015-2016. Some Awards -seminaareja ja -pääjuhlaa järjestää Aller Media tytäryhtiönsä Dinglen kanssa.  www.someawards.fi

comments powered by Disqus