Kuinka Suomi24 nostaa brändisi hetkessä Googlen etusivulle

Paikka Googlen hakutulosten etusivulla ei ole mikään taikatemppu, kunhan ymmärtää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Algoritmeista ei tarvitse tajuta mitään.

Suomi24 Keskustelut nousee Googlen etusivulle, kun haetaan kokemuksia tuotteista, palveluista ja elämästä.

Jos yritys tuottaa sisältöä näissä keskusteluissa, se päätyy heti Googlen etusivulle – siis yhden klikkauksen päähän kuluttajista, joita sen tuote tai palvelu kiinnostaa.

Suomi24 nousee Googlen hakutuloksissa etusivulle.
Suomi24:n käyttäjät jakavat tietoa ja kokemuksia toistensa ostopäätösten tueksi Googlen etusivulla.

Alanya - Suomi24 Keskustelut

Yritys pääsee siis halutessaan Googlen etusivun hakutuloksiin vaikka sekunneissa. 

Miksi asiakkaasi ovat jo Googlen hakutulosten kärjessä ja sinä et?

Miten ne kuluttajat itsensä sinne keplottelivat?! Meille markkinoijillehan Googlen pitäisi olla internetin etusivu, työkalu, josta asiakkaat löytävät meidät ja me sitten kilpailemme siitä, kenen hakutuloksiin asiakkaat tarttuvat, eikö?

Vastaus on aika yksinkertainen. Suomi24:ssä käyttäjät tuottavat relevanttia tietoa ja kokemuksia tuotteista ja palveluista, koska he hyötyvät siitä. He haluavat parempia tuotteita ja palveluita ja ovat valmiita suosittelemaan niitä toisilleen. Toiset käyttäjät klikkaavat edellisten tuottamaa sisältöä, sillä he tukeutuvat ostopäätöksissään huippuasiantuntijoihin - toisiin kuluttajiin. 

Suomi24 Keskustelujen liikenteestä 85% on peräisin Googlesta.

Suomi24 nousee Googlen hakutulosten etusivulle, kun haetaan tukea ostopäätökselle.
Googlen etusivulla maksetun mainonnan jälkeen orgaanisissa hakutuloksissa korostuvat kuluttajalähtöiset hakutulokset.

Suomi24 Keskustelu: Paras pesukone?

Fiksu kuluttaja tutkii taustat ennen päätöksentekoa ja luottaa toisiin kuluttajiin enemmän kuin myyjään, koska hän uskoo siihen, että

  1. toiset kuluttajat auttavat häntä onnistumaan
  2. toiset kuluttajat palkitsevat ja ilahduttavat häntä.

Ehkä juuri siksi, että kuluttajien vaikutusvalta valintoihin ja ostopäätöksiin on näin suuri, Suomi24 tuntuu olevan Suomen vaikutusvaltaisin sosiaalinen media. Moni kokemuksensa jakanut käyttäjä ei tosin taida hoksata olevansa itse Googlen hakutulosten etusivulla.

Modernien, hakukonearvoa eri kulmilta mittaavien työkalujen, kuten MOZin tai CognitiveSEOn mukaan Suomi24:n hakukonearvo on päämedioihin ja muihin keskustelupalstoihin nähden kiusallisenkin ylivoimainen.

Suomi24:n hakukonenäkyvyys CognitiveSEO-työkalun mukaan.
CognitiveSEO - Suomi24:n hakukonenäkyvyys verrattuna Helsingin Sanomien ja Iltalehden verkkosivuihin.

Miten myyjä voi saavuttaa saman luottamuksen kuin kuluttaja?

Suomi24 Keskusteluissa tämä tarkoittaa yritykselle yksinkertaisia asioita – niitä samoja asioita, joilla kuluttajat saavat toistensa luottamuksen:

  1. auta asiakasta onnistumaan
  2. palkitse ja ilahduta.

Käytännössä on kysymys sosiaalisesta statuksesta. Miten Suomi24 Keskusteluissa toimiva käyttäjä tai yritys saa sosiaalista statusta? Se pitää ansaita. Yhteisön sosiaalinen arvonanto kumpuaa siitä, että on hyödyksi toiselle, auttaa ja palvelee, ohjaa ja näyttää oikotien, tekee toisten elämän helpommaksi ja ilahduttaa – auttaa onnistumaan.

Suomi24 Keskusteluissa yrityksen sosiaalinen status kasvaa auttamalla.
Palkitse ja ilahduta. Mikä brändivaikutus olisikaan sillä, että Rapala helpottaisi tämän viehelaukkunsa kadottaneen henkilön elämää ja hankkisi siten sosiaalista statusta käyttäjien silmissä.

Yhteisön sosiaalinen arvonanto kumpuaa siitä, että tekee toisten elämän helpommaksi ja ilahduttaa – auttaa onnistumaan.

Tätä voisi verrata sisältömarkkinointiin ja käsitteen sisällä vaikkapa natiiviin läsnäoloon. "Yksi meistä, johon luotamme. Ja koska luotamme, suhtaudumme positiivisesti kaikkeen, mitä hän viestii."

Viestii esimerkiksi taktisesti... Lupa markkinoida heltiää, kun on ollut avuksi.

Kylmältä kulmalta katsottuna se tarkoittaa, että tuotteen tai palvelun olisi hyvä vastata kysyntään, ja sillä puolestaan on brändivaikutuksia.

Liiketoiminnan ohjaamisen avaimet ovat asiakkailla

Jos haluat saada vielä enemmän irti Suomi24 Keskusteluista: kuuntele.

Haluat taatusti tietää, mitä tuotteistasi ja palveluistasi puhutaan ja kehittää niitä vastaamaan kysyntään ja ohjata siten liiketoimintaasi. On tietenkin hyödyllistä tietää myös, mitä kilpailijoista ollaan mieltä. Esimerkiksi Suomi24 Treffien tuotekehitys hyödyntää sumeilematta Suomi24 Keskustelujen deitti-palstaa.

Suomi24 Keskusteluissa syntyy luontainen liidi-koneisto, kun brändi ja asiakkaat kohtaavat toisensa päivittäin. Listan kahta kohtaa mutkikkaampaa läsnäolo ei kuitenkaan ole:

  1. auta asiakasta onnistumaan
  2. palkitse ja ilahduta.

Tällä yksinkertaisella kaavalla esim. vero.fi vähensi Suomi24:n avulla puhelinpalvelunsa painetta 20 prosentilla.

Esim. vero.fi vähensi Suomi24:n avulla puhelinpalvelunsa painetta 20 prosentilla.

Työkalut on räätälöity läsnäoloon Suomi24:ssä

Työkalut ja keinot ovat yksinkertaiset, eivätkä välttämättä vaadi suuria resursseja. Suomi24 Keskusteluissa ihan tavalliset ihmiset osaavat käyttää niitä täydellisesti. He ovat sujuvasti joka päivä omien ja kumppaneidensa asiakaskokemusten markkinointihenkilökuntaa.

Yrityksille räätälöidyissä työkaluissa on muutama etu kuluttajiin verrattuna. Oman kommentin voi esimerkiksi korostaa asiantuntijan vastaukseksi ja kiinnittää keskusteluketjun ensimmäiseksi (Googlesta klikki suoraan syliisi!). Halutessasi käyttöliittymä filtteröi asiasanojen perusteella yritystäsi kiinnostavat liidit läppärillesi.

Yrityksille räätälöidyissä työkaluissa on muutama etu kuluttajiin verrattuna.

Ohjat ovat sinun käsissäsi, sinä päätät, mihin reagoit tai jätät reagoimatta (vrt. Facebook, jossa maksat siitä, että Facebookin algoritmi jakelee viestisi useammalle käyttäjälle, jotka sitten reagoivat tai jättävät reagoimatta).

Koska tässä artikkelissa kuitenkin on kyse hakutuloksista, ja nyt kun olet ehkä päättänyt olla hakutulosten kärjessä, mitä jos hommataan se teidän omakin sivustonne sinne? 

Googlaa vaikka "eläke". Hakutulosten kärjessä on työeläke.fi, pitkäaikainen yhetistyökumppanimme, jonka läsnäolo Suomi24 Keskusteluissa sinne kärkeen nosti. 

comments powered by Disqus