Kuin hurmaisi satakielen

​

Miksi yritykset eivät Suomessa osaa hyödyntää sosiaalisen lintumetsän sukkelinta laulajaa? Dinglen Strategic Planning Director Jussi Ylävaara kertoo, mitkä oikeasti ovat yrityksen sosiaalisen median viestinnästä saadut haasteet ja hyödyt.

Yritysviestinnän sanotaan yhä kompastelevan somen käyttöönotossa. Mikä siinä on haasteellisinta?

Haasteellisinta on varmasti kulttuurinmuutos tiedottamisesta jatkuvaan, kaksisuuntaiseen kommunikaatioon. Ajatus siitä, että samastakin asiasta viestittäisiin keskustelevaan sävyyn ja pienissä erissä, on varmasti tuntunut perinteisten tiedotteiden rinnalla vieraalta. Osin kyse lienee myös organistoitumisessa. Vasta viimeaikoina ihmisten roolituksissa on otettu huomioon se, että jonkun pitää oikeasti olla läsnä käytännössä koko ajan yrityksen sosiaalisen median kanavien äärellä.

Moni yritys toivoisi johtonsa viestivän sosiaalisen median foorumeilla. Silti esimerkiksi toimitusjohtajat ovat etenkin suuryrityksissä passiivisia Twitterissä. Miten yrityksen organisaatio voisi tukea johdon tulemista verkkoon?

Tämän parissa kuluu varmasti paljon aikaa ja tupakkia, mutta sinnikkäänä kannattaa pysyä. Onneksi meillä on jo muutama hyvä esimerkki Suomessakin "twiittaavista toimareista", mutta ennen kaikkea näytöt maailmalta alkavat puhua puolestaan. Ongelma on sinänsä kaksisuuntainen, sillä yleensä organisaatio aktivoituu viestimään yrityksen asioista heti sen jälkeen, kun johto itse aktivoitunut. Useille toimitusjohtajille lampun on sytyttänyt kokemus, kun media lainaa suoraan esimerkiksi toimarin twiittiä. Tällöin johdon viesti menee läpi sellaisenaan ilman median värikynää.

Esteenä nähdään myös aika ja resurssit, vaikka monelta näkökulmalta yritysjohdon läsnäolo ja kantaaottavuus nähdään mitä parhaimpana liiketoiminnan edistämisenä. Mikä on johdon sosiaalisen median viestimisen paras hyöty? Miten sen voisi mitata rahana?

Yksi parhaimmista hyödyistä ehdottomasti tuo edellämainittu, että johto luo sosiaalisissa kanavissa oman mediansa ja saa viestinsä läpi juuri sellaisina kuin haluavat. Rahaksi voi tietysi muuttaa mediaimpressiot ja viestien tavoittavuuden, mutta tärkeämpää on kuitenkin aluksi luoda rutiinit ja toimintamalli. Money will follow. Aidosti liiketoiminnan kannalta rahallisesti mitattavat hyödyt tulevat siinä vaiheessa, kun organisaation asiantuntijat ja myyjät aktivoituvat viestimään yrityksen osaamisesta ja tarjoamasta.

​
comments powered by Disqus