Kokeilukulttuuri kannattaa

Ketterä eksperimentointi on oivallinen työkalu, kun haluat selvittää, olisiko kehittämästäsi toiminnosta tai palvelusta hyötyä liiketoiminnallesi. Tässä 5 keinoa kehittää yrityksesi kokeilukulttuuria ja onnistua eksperimentoinnissa.

Sormet, jotka pitelevät minikokoista paperilennokkia, jossa lentää pieni muovi-ihminen.

Taas uuden vuoden alussa yrityksissä on mietitty keinoja saada enemmän aikaiseksi entistä nopeammin ja pienemmillä investoinneilla.

Tehostamisen seurauksena usein syntyvä resurssipula vaikuttaa kuitenkin suoraan kehitettävien palveluiden ja tuotteiden laatuun, ja tällöin kaivataan kipeästi ratkaisuja, joilla taakkaa saadaan kevennettyä ja päätöksentekoa nopeutettua uusia konsepteja testatessa.

Yksi ratkaisu ongelmaan on ketterä eksperimentointi (eng. lean experimentation).

Eksperimentointi on tapa testata ideoita ja konsepteja halvimmalla ja nopeimmalla mahdollisella tavalla niin, että saadaan analysoitavaa tulosta.

Olennaisinta on eksperimenteista saatava arvokas oppi.

Tuloksilla ei pyritä tavoittamaan tilastollista totuutta vaan halutaan niiden antavan signaalia siitä, mikä toimii ja mikä ei. Olennaisinta on kuitenkin eksperimenteista saatava arvokas oppi, jonka perusteella voi tehdä johtopäätöksiä tulevasta.

Miksi sinunkin pitäisi eksperimentoida?

  1. Säästät aikaa ja rahaa
  2. Minimoit liiketoiminnalliset riskit
  3. Annat kuluttajakäyttäytymisen ja datan määrätä
  4. Vältät henkilökohtaisten olettamusten ja mieltymysten aiheuttaman kapeakatseisuuden
  5. Opit kuluttajista ja heidän kokemuksistaan
2 pientä muovista liikemiestä paperiveneessä, joka kelluu astiassa.

Eksperimentointia voi tehdä monella tapaa, eikä toteutuksen välttämättä tarvitse olla tekninen. Usein eksperimentointiin ei tarvita lainkaan ohjelmointitaustaa – testausta voidaan tehdä esimerkiksi mainonnalla, sähköpostilla tai puhelimitse.

Päätavoite eksperimentoinnissa on kuitenkin aina sama: haluat selvittää, olisiko toiminnosta/palvelusta mitään hyötyä liiketoiminnallesi.

Eksperimentointia voidaan toteuttaa hyvin pienin voimin, ja sitä voi myös hyödyntää alasta riippumatta. Niin sisällöntuotannossa kuin kuluttaja- ja yritysliiketoiminnankin puolella on valtavasti hyötyä testaamisesta ja sen antamasta datasta.

Eksperimentointia voidaan toteuttaa hyvin pienin voimin, ja sitä voi hyödyntää alasta riippumatta.

Uutta palvelua eksperimentoidessa kannattaa esittää palvelun kuvaus niin, että kuluttaja luulee, että kyseessä on jo olemassa oleva palvelu.

Käytännössä tämä on uuden toiminnon tai palvelun feikkaamista, jonka avulla saadaan kuluttajan spontaani ja intuitiivinen käyttäytyminen tallennettua. Tämä jos jokin on todella arvokasta tietoa.

Pieni muovinen liikemies seisoo katsomassa paperille piirrettyä risti-nolla-peliä ja sen voittosuoraa.

Näin kokeilukulttuuri tuottaa tulosta

1. Muista, että yksinkertainen on kaunista

Joskus jo eksperimentoinnissa yritetään tehdä liian monimutkaisia tai teknisiä ratkaisuja, jotka pahimmassa tapauksessa vaikuttavat käyttäjäkokemukseen negatiivisella tavalla.

Eksperimentin toteutuksen ei tarvitse olla täydellinen.

Kannattaa siis muistaa, että eksperimentin toteutuksen ei tarvitse vielä olla täydellinen, ja viilaamiset voidaan jättää myöhempään vaiheeseen, jolloin tuotteen tai palvelun toimivuus on ensin varmistettu.

Eksperimentoidessa voi hyvin hyödyntää jo olemassa olevia työkaluja – pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Toisin sanoen: keep it simple.

2. Suunnittele huolella

Vaikka eksperimentoinnissa pyritään olemaan ketteriä, on syytä tehdä suunnittelu huolella. Hyvä suunnitelma säästää aikaa ja resursseja loppupeleissä.

Mieti siis sitä mitä olet testaamassa ja miksi. Oletko ratkaisemassa asiakkaan ongelmaa, ja onko tästä hyötyä toiminnallesi?

Hyödynnä työkavereitasi ja ota heidät mukaan suunnitteluun.

On hyvä laatia hypoteesi ja miettiä mitä mitataan sekä minkälaisia tuloksia halutaan saavuttaa. Hyödynnä tässä työkavereitasi ja ota heidät mukaan suunnitteluun, keskustele ja anna heidän kommentoida. Näin varmistat, että perusta eksperimentoinnille on kunnossa.

Pieniä muovisia ihmishahmoja seisomassa kännykän päällä.

3. Testaa testit

Jos päädytte tekemään monimutkaisemman eksperimentin, jossa on paljon liikkuvia osia, on hyvä koeajaa testit ennen niiden käynnistämistä.

Ennakkotestaaminen on erityisen tarpeellista, jos kyseessä on tekninen eksperimentti, jossa ohjelmoinnin avulla tehdään muutoksia esim. nettisivujen ulkoasuun tai toimintoihin. Muista myös informoida yrityksesi asiakaspalvelua ja muita osapuolia, joihin testauksesi saattaa vaikuttaa.

Muista informoida yrityksesi asiakaspalvelua ja muita osapuolia.

4. Radikaali menee kaaliin

Älä pelkää kokeilla radikaaleja tapoja validoida ideoita. Esimerkiksi räikeä ja visualisesti huutava mainos, joka selkeästi selittää palvelunkuvauksen, voi toimia varsin hyvin.

Radikaalien ajatusten suhteen on tietenkin käytettävä maalaisjärkeä. Mieti, mikä on pahin asia, joka voi tapahtua eksperimentissäsi?

5. Kohdista oikein

Mieti, mikä on potentiaalinen kohderyhmä, ja kohdenna eksperimenttisi niille, joille palvelusta/toiminnosta on eniten hyötyä. Jos testi ei toimi tällä kohderyhmällä, on todennäköistä, että se ei tule menestymään muidenkaan kuluttajien kanssa.

Liian pieni kohderyhmä voi kuitenkin hidastaa tuloksien analysoimista, joten tee kohdistaminen harkitusti.

Kohdenna eksperimenttisi niille, joille palvelusta/toiminnosta on eniten hyötyä.

Eksperimentit eivät aina onnistu, ja tulet myös epäonnistumaan. Tärkeintä on kokeileminen ja siitä oppiminen. Myös huonot tulokset ovat hyvä juttu, sillä niiden avulla pääset eteenpäin ideasi jalostamisessa ja löydät ratkaisun siihen liittyviin ongelmiin.

Meillä Allerilla uskotaan vahvasti kokeilukulttuuriin, ja se näkyy myös tekemisessämme. Toimitusjohtajamme Pauli Aalto-Setälä painottaa, että kokeilukulttuurin täytyy oikeasti olla muutakin kuin sanahelinää tai siinä ei ole järkeä. Kokeiluja pitää tehdä oikeasti, ja niistä pitää uskaltaa ottaa oppi vastaan. Dataa pitää kuunnella.