Keinoäly mukaan päätöspöytään

Monet ovat huolissaan keinoälyn saamasta vallasta päätöksenteossa, vaikka yhteiskunnan ja yritysmaailman päätösten pohjalla on edelleen liikaa mututuntumaa. Data lisää ymmärrystä erilaisista asioista ja ihmisistä – voiko se koskaan olla huono asia?

Jari Perko seisoo ulkona puun edessä.

Keinoäly puhuttaa ihmisiä kaikilla toimialoilla. Ihmiset tuntuvat olevan yleisesti huolestuneita siitä, saako keinoäly liian suuren vallan päätöksenteossa.

Itse olisin huolestunut aivan päinvastaisesta asiasta: yhteiskunnassa sekä yritysmaailmassa tehdään edelleen aivan liikaa päätöksiä mututuntuman pohjalta. Isotkin päätökset perustuvat päättäjien mielipiteisiin. Datavetoiseen ymmärrykseen perustuvasta johtamisesta ei ole usein tietoakaan.

Dataan pohjautuva päätöksenteko on monille vaikeaa – sillä data voi aina kääntyä omia mielipiteitäsi vastaan!

Datan tehtävä on lisätä ymmärrystä erilaisista asioista ja ihmisistä. Voiko ymmärryksen lisääminen olla koskaan huono asia?

Keskustelu datasta keskittyy usein epäolennaisiin asioihin. Datan merkitystä ja roolia ei mielestäni ole vielä täysin ymmärretty. Datan tehtävä on lisätä ymmärrystä erilaisista asioista ja ihmisistä. Voiko ymmärryksen lisääminen olla koskaan huono asia?

Minulta on kysytty, häiritseekö minua itseäni tieto siitä, että minusta on dataa kaikkialla. Käsi sydämellä: Ei häiritse. Ennemminkin minua häiritsee se, että minuun liittyvää dataa ei hyödynnetä riittävästi.

Ihmisen pitää pystyä määrittelemään yksityisyytensä rajat. Mutta kun puhumme yritysten markkinoinnista, data on yleensä harmitonta ja arkista. Suoraan sanottuna ei kovin kiinnostavaa tietoa. Terveyteen liittyvät ja muut arkaluontoiset tiedot ovat aivan eri asia.

Avoin käsi, jonka päällä leijuvat timanttia muistuttavat digiaivot.

Odotan, että itseeni liittyvä data realisoituu tulevaisuudessa huikeina palveluina. Odotan myös paljon nykyistä syvällisempää keskustelua datasta ja sen hyödyntämismahdollisuuksista, läpinäkyvyydestä ja luottamuksesta.

Nyt keskustelussa on liikaa vaaran tuntua. Puhumme paljon siitä, mitä asioita datan hyödyntäminen loukkaa yksilönsuojan näkökulmasta. Keskustelussa pitäisi pystyä erottamaan harmittomat asiat arkaluonteisista asioista.

Yritysten tulevaisuus riippuu paljon siitä, miten selkeästi ne osaavat kommunikoida datasta.

Moni kuluttaja on jo ymmärtänyt, että data lisää ymmärrystä ja sitä kautta ympärillä tapahtuu hänen itsensä kannalta hyviä asioita. Myönteisen suhtautumisen voimistuminen edellyttää luottamusta ja läpinäkyvyyttä. Luottamus ei ole tulevaisuudessa yritysten kilpailutekijä vaan hygieniatekijä. Jos niitä ei ole, pelaaminen ykkösliigassa on mahdotonta.

Yritysten tulevaisuus riippuu paljon siitä, miten selkeästi ne osaavat kommunikoida datasta. Tämän opettelussa kaikilla yrityksillä on huima sarka edessään. Dataliiketoiminnan todellisuus kun on äärettömän monimutkainen.

Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) toimitusjohtaja Jari Perko edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kymmenestä Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Ajatushautomo julkaisi ensimmäisen raporttinsa marraskuussa 2016. Uuden huippujohtajien ryhmän näkemyksistä koostuva toinen Data Masters -raportti julkaistiin lokakuussa 2017. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.