Kauan eläköön journalismi!

Eilinen Markus Niemisen kirjoitus journalismin kuolemasta kirvoitti oman Twitter-kuplani sisällä kiivaan keskustelun  siitä, kenen pitäisi kustantaa sisällöntuotanto, ja minkälainen mittari on sisällön suosio.

Oman liiketoiminnan tai ammattikunnan kuolinilmoitus on tehokas harjoitus havainnollistaa itselle ja muille, että kuolema on aina lähellä. Suosittelen ajatustaharjoitusta johtoryhmille, sillä yrityksen elinajanodote on lyhentynyt radikaalisti. Muutoskykyiset selviävät pisimpään.

Koska kuolee journalismi?

Journalismin kuoleman luulisi olevan lähellä – ainakin liiketoimintana. Ihmisen mediankäyttöaikaa on syönyt yritysten ja kansalaisten tekemät sisällöt. Journalismin liiketoimintamallit ovat toimineet huonosti. Samoin on käynyt digisisällön tuottajien itse luomalle liiketoimintamallille, joka pohjautuu suosioon ja yksittäisen sisällön lukijoiden määrään.  Tällä mallilla nopein ja rohkein voittaa, ei journalismi.

Journalismi ei kuitenkaan ole menossa mihinkään. Se on muutoksessa, mutta ei kuolemassa. Vaikka nykyinen internet perustuukin muutaman sekunnin sisältöihin, ihmisen tarve ymmärtää ja syventyä tärkeäksi kokemiinsa asioihin ei ole häviämässä mihinkään.

Tällä mallilla nopein ja rohkein voittaa, ei journalismi.

​

Epäily kuolemasta on meidän syytä. Meidän, medialiiketoiminnan vetäjien, suunnittelijoiden ja tekijöiden. Mediatoimijoina emme ole keksineet ja saaneet markkinoille sitä journalistisen sisällöntuotannon ja käyttöliittymän yhdistelmää, josta kansalaiset ja mainostajat olisivat valmiita maksamaan riittävästi. Ongelma ei ole mitenkään suomalainen, vaan globaali. 

Emme ole keksineet ja saaneet markkinoille sitä journalistisen sisällöntuotannon ja käyttöliittymän yhdistelmää, josta kansalaiset ja mainostajat olisivat valmiita maksamaan riittävästi

Ala uudistuu ja innovoi jatkuvasti

Innovaatioita media-alalla kyllä syntyy, mutta tekijöinä harvoin ovat journalistiset tahot.

Tämäkin on hyvin tyypillistä digitalisaation murroksessa. Eivät levy-yhtiöt lyöneet läpi striimattua musiikkia, eivätkä televisioyhtiöt voittavaa globaalia sisällönjakelua. Hyvän musiikin tai hyvän draaman tuotanto ei silti kadonnut mihinkään.

Jos uskomme, että puolueettoman tiedon tuotanto tärkeistä ajankohtaisuuksista on tärkeää, journalismi löytää kyllä kanavat, joissa se elää ja voi hyvin. Kanava tarvitsee nyt insinöörinsä ja lapioijansa. Tervetuloa wau.fi:hin.

Kanava tarvitsee nyt insinöörinsä ja lapioijansa.

comments powered by Disqus