Kaksi asiaa, joiden onnistuessa viestisi leviävät tehokkaimmin

Onko kukaan todella pohtinut ja suunnitellut tuottamansa sisällön jakelua verkossa?” kysyi MTV:n B2B-liiketoiminnan johtaja Jere Teutari blogikirjoituksessaan Wau.fi:ssä.

Kyllä on. Vaikka Teutari puhuu kirjoituksessaan mediataloille, kysymys on hyvä myös mediaksi aikoville yrityksille – siis firmoille, jotka haluavat rakentaa omaa mediaa tai omia verkkopalveluja.

Parhaita sisältöjä ei enää suunnitella tietylle kanavalle alisteisesti, vaan taustalla on syvä asiakasymmärrys ja näkemys tarkoitukseensa parhaista aiheista ja niiden käsittelykulmasta. Sisältöjä tuottaessa huomioidaan somet, videot, tv:t, radiot, printit ja netit - kaikki kanavat yhdellä kertaa. Näin toimitaan Suomessa jo esimerkiksi Keskon K-ruoan medioissa.

Parhaita sisältöjä ei enää suunnitella tietylle kanavalle alisteisesti, vaan taustalla on syvä asiakasymmärrys ja näkemys tarkoitukseensa parhaista aiheista ja niiden käsittelykulmasta.

Kohti kanavat yhdistävää omni-ajattelua

Viestit leviävät parhaimmin, kun käytössäsi on samaan aikaan monta kanavaa ja ne pelaavat hyvin yhteen.

Yksi maailman parhaista omni-kanavatoimijoista on amerikkalainen urheilu- ja vaateyritys REI. REI pyörittää 140 myymäläänsä, printtikataloginsa ja internetin avulla yli 2 miljardin dollarin liikevaihtoa. REI:n asiakkaista yli 40 prosenttia käyttää kännykkää myymälässä asioidessaan.

Pelkästään kännykän käyttö ostoksia tehdessä kaupassa heijastaa omni-kanavaisen markkinoinnin merkityksen kasvusta. Jos asiakas ei löydä tuotetta sivustoltasi tai sovellus sanoo ”EI tällä hetkellä hyllyssä”, on kauppa käytännössä menetetty. REI:n ratkaisu antaa asiakkaalle muita vaihtoehtoja.

Edellä mainitun tuotteen loppumisen sijaan täytyy varmistaa, että jokainen asiointikanava toimii yhteen ja tarjoaa asiakkaalle jotain uutta. Jotain todella voimakasta omilla vahvuuksillaan.

REI yhdistää kaikki kanavansa niin verkossa kuin oikeasti myymälässä asioivien asiakkaiden hyväksi kautta kaikkien asiakaskohtaamispisteidensä. Toiminta pitää asiakkaat tyytyväisinä ja saa heidät palaamaan takaisin yhä uudelleen ja uudelleen.

Täytyy varmistaa, että jokainen asiointikanava toimii yhteen ja tarjoaa asiakkaalle jotain.

Suomi nousuun

Pelkkä onnistunut jakelu lukuisissa kanavissa ei kuitenkaan toimi ilman loistavaa sisältöä. Klikkijournalismin sijaan pitäisikin puhua sisältöjen vaikuttavuudesta. Miten sisällöt muuttavat meidän ihmisten käyttäytymistä ja mielikuvia asiaan kohtaan?

Edes pääministerin puheen kanavavalinta ei tehnyt viestin sisällöstä uutta. Suomi on pulassa, nykymeno pitää muuttaa, ja juu juu, senhän me teemme. Olemmehan selvinneet vaikeammistakin tilanteista. Niin kuin koko Suomen, on myös meidän medioiden muututtava tässä sarana-ajassa. Se tarkoittaa, että tahtoa ja rohkeutta tehdä uudella tavalla on oltava aiempaa enemmän.

Kilpailijat voidaan nähdä yhteistyökumppaneina ja asiakkaat medioina. Parhaat tarinantaitajat ja sisällöntuottajat menestyvät. Perehtymällä ja tutkimalla kohderyhmän nykyisiä mielenkiinnon kohteita ja intohimoja löydämme ne kutkuttavimmat ja koukuttavimmat kulmat asiaan.

Ai miksi se toimii? No, koska se on parasta sisältöä.

Tahtoa ja rohkeutta tehdä uudella tavalla on oltava aiempaa enemmän.

comments powered by Disqus