Kahdeksan syytä, miksi markkinoijan kannattaa snapchatata juuri nyt!

Snapchat on nopeimmin kasvava sosiaalisen median ja viestinnän sovellus. Sen merkitystä ja mahdollista arvoa osana markkinointiviestintää sietää pohtia. Käyttäjiensä sitoutumisen suhteen (engagement) Snapchat on Twitterin ohella käyttäjäkuntansa aktiivisimmin käytetty sovellus (=viestien/videoiden määrä ylittää käyttäjien määrän).[1]

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin 37 prosenttia suomalaisista nuorista käyttää Snapchatia. [2] Norjassa vastaava luku on jo 80 prosenttia. Valtaosa trendeistä liikkuu meille lännestä päin pienellä viiveellä.

Uskon, että Suomessa käyttö kasvaa voimakkaasti jo tulevana vuonna. Globaalisti Snapchat-videoiden uniikit katselukerrat ovat kolminkertaistuneet kuuteen miljardiin toukokuun jälkeen. Facebookissa päivittäin katsottujen videoiden määrä puolestaan kaksinkertaistui vastaavassa ajassa kahdeksaan miljardiin. Vaikka kanavat ovat videotuotannon elinkaareltaan erilaisia (Facebook-videot säilyvät yli vuorokauden toisin kuin Snapchatissa), uskon että Snapchat menee ohi ja kovaa.[3]

Suomessa käyttö kasvaa voimakkaasti jo tulevana vuonna. Globaalisti Snapchat-videoiden uniikit katselukerrat ovat kolminkertaistuneet kuuteen miljardiin toukokuun jälkeen.

Jos Brasiliassa Sprite veti puoleensa Snapchat-kampanjallaan pari miljoonaa katselukertaa muutamassa päivässä, voisi kuvitella Suomestakin löytyvän toimijoita hyödyntämään uutta, erityisesti teinit hurmannutta sovellusta. Mutta mikä tekee Snapchatista niin kiehtovan kanavan?

1. Ekslusiivisuus

Snapchatin videot ja tarinat (ns snap story) mahdollistavat eksklusiivisen behind the scenes –tyylisen viestinnän. Katsojille voi kustannustehokkaasti tarjota jotain, mitä he eivät saa  muualta. He kokevat pääsevänsä osaksi jotain, johon muut ei. Esimerkiksi Burberry näytti ennakkokuvaa tulevasta mallistostaan Snapchatissä ennen, kuin kukaan ehti nähdä sitä catwalkilla.

Katsojat eivät voi tallentaa videota, vaan korkeintaan pääsevät ottamaan ruutukaappauksia. Vuorokauden jälkeen videot katoavat. Aikapaine katsoa uusimmat snap storyt toimii kannustimena seurata kanavaa kiinteämmin kuin muissa kanavissa, ja näin seuraajien sitoutuminen on selvästi voimakkaampaa.

Katsojille voi kustannustehokkaasti tarjota jotain, mitä he eivät saa muualta. He kokevat pääsevänsä osaksi jotain, johon muut ei.

2. Jakamaton huomio

Kun muissa kanavissa videot ja kuvat kilpailevat katsojien seinillä monien muiden sisältöjen kanssa, pystyy Snapchatissa katsomaan yhden tarinan kerrallaan. Kuulija on keskittyneempi katsomaan valitsemaansa sisältöä.

Kuten Youtubessa, katsoja on Snapchatia käyttäessään niin näkö- kuin kuuloaisti valppaana. Hän istuu joko paikassa, jossa voi pitää ääntä päällä, tai hänellä on kuulokkeet korvissa. Facebookia ja Twitteriä selatessa käyttäjä on usein valmistautunut vain katsomaan sisältöä. Puhe tai musiikki, ja näin ollen todella tärkeä osa sisältöä, jää tällaisessa käytössä joko kokonaan käyttämättä tai toimii huomattavasti huonommin kuin kanavassa, johon ne kuuluvat olennaisena osana jokaiseen käyttökokemukseen.

Kun muissa kanavissa videot ja kuvat kilpailevat katsojien seinillä monien muiden sisältöjen kanssa, pystyy Snapchatissa katsomaan yhden tarinan kerrallaan.

3. Vuorovaikutus & henkilökohtaisuus

Snapchatissa brändi voi viestiä seuraajillensa tavanomaista henkilökohtaisemmalla tasolla. Lisäksi seuraajat voivat lähettää brändille tai yritykselle yksityisvideoitaan, –kuvia ja viestejä. Vuorovaikutukseen voi mahdollisuuksien mukaan vastata ainakin hauskalla emojilla.

Myös omien työntekijöiden ja johtohahmojen esiintuominen kanavassa on kiinnostava tapa kertoa yrityksen tärkeimmästä voimavarasta, eli ihmisistä. Ihmiset ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita juurikin ihmisistä.

Ottaen huomioon tämänhetkisen pääkäyttäjäkunnan, Snapchat on myös tehokas rekry- ja työnantajakuvakanava nuoria työntekijöitä puhuteltaessa. Miksei vaikka antaisi eri toimintoja edustavien työntekijöiden kertoa pilke silmäkulmassa työstään? Kiinnostaa nähdä, mikä yritys ensimmäisenä saa toimitusjohtajansa kertomaan Snapchatissa päivästään. Minä ainakin katsoisin.

Snapchatissä voi hyödyntää erinomaisesti myös sponsorointisopimusten mukaista yhteistyötä. Jos yritys sponsoroi tunnettua urheilijaa, häntä voi pyytää snappäämään tai vaikkapa vastaamaan seuraajien kysymyksiin tunnin ajan yrityksen tililtä.

Brändi voi viestiä seuraajillensa tavanomaista henkilökohtaisemmalla tasolla. Lisäksi seuraajat voivat lähettää brändille tai yritykselle yksityisvideoita, –kuvia ja -viestejä.

4. Helppous & Nopeus

Snapchatin sisällöntuotanto, eli snappien tekeminen on nopeaa ja ketterää. Lyhyt, päivittäin kännykällä tehty videosarja ei vaadi suurta budjettia tai pitkää tuotantoaikaa, ja kanavana Snapchat antaa paljon anteeksi nopeasti syntyvään materiaaliin jäävälle rosoisuudelle. Jopa Ad hoc-tyyppinen sisältö onnistuu helposti.

Toki helppouteen ei kannata liiaksi tuudittautua. Tarinoissa pitää yhä olla punainen lanka ja sisällön on oltava viihdyttävää tai relevanttia. Muuten yritys menettää nopeasti korkeitakin katsojamääriä.

Lyhyt, päivittäin kännykällä tehty videosarja ei vaadi suurta budjettia tai pitkää tuotantoaikaa, ja kanavana Snapchat antaa paljon anteeksi nopeasti syntyvään materiaaliin jäävälle rosoisuudelle.

5. Vähäinen kilpailu

Koska suomalaisia brändejä (tai sen puoleen ulkomaalaisiakaan) ei Snapchatissä vielä sankoin joukoin ole, on otollinen tilaisuus ottaa roolia ei-kenenkään-maasta. Pioneerina on helpompaa kuin altavastaajana. Lisäksi tuotantotavaltaan uudessa kanavassa on tuhansia erilaisia ilmaisutapoja, joita kukaan ei ole vielä hyödyntänyt.

6. Ajankohtaisuus

Snapchat on kätevä kanava live stream -viestintään. Näytä Snapchatissa otetta messuista, tapahtumista tai vaikka sponsorointiin liittyvistä otteluista. Jos olet menossa SomeAwardsiin tai Slushiin – miksei yrityksestänne joku tekisi tarinaa sieltä käsin?

Snapchatissa markinoijalla on vielä otollinen tilaisuus ottaa roolia ei-kenenkään-maasta. Pioneerina on helpompaa kuin altavastaajana.

7. Tarinankerronta

Snapchat on loistava alusta tarinankerrontaan, sillä koko snap storyhan perustuu narratiiviseen kerrontaan. Päivän tarina voi olla niin raaka-aineen kulku lopputuotteeksi, toimitusjohtajan aamu tai vaikkapa yhtiön syntyhistoria, mistä koko liiketoiminnan idea on lähtöisin.

Snapchat voi olla näyttämö myös kokeilla markkinoinnissa jotain muuta ja sitä vähän rohkeampaa.

8. Lyhytikäisyys

Koska maksimipituudeltaan 10 sekunnin kuvat ja videot katoavat 24 tunnin jälkeen, voi Snapchatissa revitellä enemmän kuin muissa kanavissa. Kannattaa toki pitäytyä omassa brändilupauksessaan johdonmukaisesti, mutta Snapchat voi olla näyttämö myös kokeilla markkinoinnissa jotain muuta ja sitä vähän rohkeampaa.

Jasmiina Ojala (@ojaljas) kirjoittaa asiantuntijatekstien lisäksi myös omaa blogia.