Journalismin viisi mahdollisuutta: Näin mediasta tulee taas bisnes

Olen skitsossa tilanteessa. Toinen käteni järjestelee ja tehostaa 140-vuotiasta liiketoimintaa, toinen innostaa ja rakentaa uutta. Molemmat kädet heiluvat, mutta eri tahtiin. Aamulla säästetään ja illalla investoidaan. Mutta sovussa, sillä jos päästää vanhan ja nykyisyyden väittelemään liian pitkään, on häviäjänä firman tulevaisuus.

Median parhaat käytännöt ovat vääriä

Kolkko ennusteeni mainosmedioista näyttää käyvän toteen. Facebook ja Google ovat Suomen(kin) suurimmat mediamyyjät. Kahden vuoden sisällä internet on Suomen suurin mainosmedia.

Facebook nousi kesällä arvokkaammaksi yritykseksi kuin vähittäistavarakauppaketju Wal-Mart. Standard & Poor'sin arvokkaimpien yritysten TOP 10 –listauksessa Facebook tiputti Wal-Martin listalta ja kirii kiinni Applea, Microsoftia ja Googlea. Facebookin arvo on tällä hetkellä noin 238 miljardia dollaria. Aika paljon dollareita muiden maksamilla sisällöillä. Mediatalojen vuosisatoja hiomat parhaat käytännöt eivät siis olekaan parhaita, vaan vääriä.

Peli ei kuitenkaan ole pelattu.

1. Mahdollisuus: Digitalisaatio.

Sisällöt tavoittavat kuluttajat kaikkialta, jopa vessasta ja sängystä. Uuden tiedon avulla yritykset tuntevat asiakkaansa tarpeet paremmin. Multi channelin tilalle on syntynyt omni channel, eli kaikkikanavaisuus.

Johtaminen, asiakaspalvelu, markkinointi, HRD ja viestintä ovat kohta kaikki online, niin kuin niiden olisi pitänyt olla jo ajat sitten. Datalla on myös suora taloudellinen arvo, kuten mekin olemme nyt oppineet. Aloitimme keväällä datan kaupallistamisen. Kaupat ovat olleet kuusinumeroisia, jo kolmannes koko digimyynnistämme.

Mainostajalle digitalisaatio toi teknologiajargonin ja datan lisäksi jatkuvan asiakasdialogin, liidikoneen, natiivimainonnan, ohjelmallisen ostamisen ja verkkokaupan.

2. Mahdollisuus: Liittoutuminen

Friend+Enemy= Frenemy. Kun Facebookia ja Googlea ei kerran voi voittaa, kannattaa niiden kanssa liittoutua. Tarinaa ei ole olemassa, mikäli sitä ei sosiaalisessa mediassa voi jakaa ja kommentoida. Siihen perustuu digiajan kasvumedioiden, The Huffington Postin ja Buzzfeedin, menestys. Digimolokit odottavat uutta sisältöä suut ammollaan.

Facebookin Instant Articles -teknologia vauhdittaa muidenkin kuin Buzzfeedin julkaisuja. Myös Google ilmoitti toukokuussa, että se aloittaa verkkomediayhteistyön kahdeksan eurooppalaisen mediayhtiön kanssa. Yhteistyökumppaneiden joukossa ovat Financial Times ja Guardian sekä saksalaiset Frankfurter Allgemeine Zeitung ja Die Zeit.

Mitähän voisimme tehdä täällä Suomessa Yleisradion kanssa? Voisiko Yle esimerkiksi ohjata juttujensa jälkeen lukijat muihinkin suomalaismedioihin kuin omiinsa ja Facebookiin?

Kun Facebookia ja Googlea ei kerran voi voittaa, kannattaa niiden kanssa liittoutua. Tarinaa ei ole olemassa, mikäli sitä ei sosiaalisessa mediassa voi jakaa ja kommentoida.

3. Mahdollisuus: Sisältömarkkinointi + sosiaalinen media.

Vapaa media tarvitsee uusia ansaintamalleja. Yritykset tarvitsevat kiinnostavampia sisältöjä omiin medioihinsa ja edelleen jaettavaksi. Nämä tarpeet tulee liittää yhteen. Tylsää tai yhdentekevää tarinaa ei lueta saati katsella loppuun. Mitä jos yrityksen brändi käyttäytyisi kuin media? Asiakasmediasta kasvaisi loistavaa journalismia. Mitä jos Kesko päättäisi tehdä maan parhaat ruokamediat? Danske Bankin erinomainen tanskalaissisältö on maan parasta talousjournalismia? Vahvin adblokkari ei ole softa vaan aivot, ammattinaista ja -miestä tarvitaan.

Olemme ostaneet viimeisen kahden vuoden aikana kahdeksan sisältömarkkinointiyritystä, kuten Ruotsista MakeYourMarkin ja Suomesta Dinglen. Yhdistämällä journalistinen osaamisemme ja sosiaalisen median taitomme luodaan ilmiöitä ja parannetaan maailmaa. Ja työllistetään tarinankertojia.

Vapaa media tarvitsee uusia ansaintamalleja. Yritykset tarvitsevat kiinnostavampia sisältöjä omiin medioihinsa ja edelleen jaettavaksi. Nämä tarpeet tulee liittää yhteen.

4. Mahdollisuus: Kuva+data.

Kuva ja video kymmenkertaistavat jaetun viestin voiman. Mainion The Quartzin journalistit ovat luoneet lyhyessä ajassa jo 4000 kiinnostavaa taulukkoa ja kuvaa, jotka lisäävät ymmärrystä ja luovat uutta. Paljon olisi vielä tehtävää.

Katso vaikka miten epidemilogi Nikkita Patel mallinsi uutisdataa paljastaakseen rauhoitettujen eläinten salakaupan reitit. Patel käytti HealthMappia ja älyään. Koodaus on uusi englanti.

5. Mahdollisuus: Merkitys.

Yrityksen merkitys työntekijöilleen ja asiakkailleen ei löydy excelistä. Mikäli yhteisö kokee työllään olevan arvoa ja merkitystä, vaikeudet on voitettavissa. On median rahoittaja sitten tilaaja, mesenaatti tai markkinoija, tarinan tulee olla totta ja kiinnostava.

On median rahoittaja sitten tilaaja, mesenaatti tai markkinoija, tarinan tulee olla totta ja kiinnostava.

Journalismin pelastus on se, että tiedolla, tarinalla ja analyysillä on aina merkitystä. Paras journalismi muuttaa maailmaa, parantaa, paljastaa, itkettää ja ilahduttaa. Parhailla jutuilla on merkitystä miljoonille ihmisille.

Journalismin tulevaisuus on niiden, jotka uskovat journalismiin.

comments powered by Disqus