Journalismi iskee takaisin!

Kuulun niihin, jotka uskovat vankasti journalismiin ja vielä jykevämmin median kehittämiseen.

Ja kyllä, en ole unohtanut, miten vaikeaavaikeaavaikeaa on digitaalinen sisältö rahoittaa. Mainonta sellaisena, kuin me ei-milleniaanit sen tunnemme, on mesenaattisuhteensa sanonut irti. Tosin tästä rahoitustraumasta on jo useita vuosia.

Terapeutin sohvalla on unohtunut, että journalismin ydin on sisällöissä ja mediabisneksen tehtävä on määrätietoisesti etsiä uusia tapoja rahoittaa journalisminsa. Kokeilemalla ja kannustamalla, riskejä ottamalla ja investoimalla.

Journalismin ydin on sisällöissä ja mediabisneksen tehtävä on määrätietoisesti etsiä uusia tapoja rahoittaa journalisminsa.

Tässä yksi esimerkki Suomesta ja neljä Tanskasta.

Lanseeraamme Suomen Aller Mediassa noin viikon päästä uuden digitaalisen sisältökonseptin Idealistan, jossa hyödynnämme uuden ajan mainontaa varten kehitettyä analytiikkaa ja dataohjautuvuutta. Koko lifestyle-sisältöämme hyödyntävä palvelu muokkaantuu käyttäjäkokemuksen mukaan. Palvelu on ainakin aluksi maksuton, mutta hyödyntää hyperkohdennettavuutta ja natiivimainontaa.

Kokeilematta ja riskejä ottamatta uutta bisnestä ei ainakaan synny.

Kohta julkaistava versio ei ole täydellinen vaan vasta MVP-versio, jota kehitämme eteenpäin yhdessä käyttäjien kanssa. Idealistaa vetää lahjakas pari, kokenut journalisti Veera Luoma-Aho ja devaaja, digikehittäjä Matti Vähätalo.

Etukäteen emme oikeasti tiedä vielä toimiiko konsepti, mutta emme ole varmoja siitäkään ettei se toimisi.

Sen tiedän varmuudella, että kokeilematta ja riskejä ottamatta uutta bisnestä ei ainakaan synny.

Tanskassa ollaan rohkeampia. Uudet startupit ovat alkaneet rakentaa digitaalista mediaa omalla riskillään. Ominaista näille uutuuksille on sama johtopäätös, jonka olen tehnyt aiemmissa blogeissani: mainonnan varaan ei enää lasketa. Sellaista toimintamallia ei ole näissä esimerkeissäni ollenkaan.

Neljä kiinnostavinta tanskalaista startuppia ovat nimeltään Zetland, Føljeton, Korrespondenterne ja POV - Point of View International. Kaikki lupaavat käyttäjilleen erinomaista ja hidasta laatujournalismia.

Mutta miten he aikovat toimintansa rahoittaa?

Føljeton haluaa olla ”digital and deep”. Juttusarjat ovat moniosaisia ja sisältö Vice-henkistä rohkeaa laatujournalismia. Palvelu on suunniteltu vain mobiiliin. Rahoitusmalli perustuu kuluttajien maksuhaluun. Valistuneimmat ihmisethän ovat Suomessakin huomanneet, että vain markkinoinnin ja propagandan saa ilmaiseksi. Føljetonin tilaus maksaa noin seitsemän euroa kuussa. Føljeton arvioi tarvitsevansa 8500 tilaajaa päästäkseen voitolliseen tulokseen.

Valistuneimmat ihmisethän ovat Suomessakin huomanneet, että vain markkinoinnin ja propagandan saa ilmaiseksi.

Toinen esimerkkini Zetland tekee häkellyttävän kunnianhimoisia kokonaisuuksia, joissa jutut ovat pidempiä kuin aikakauslehdissä mutta lyhyempiä kuin tietokirjoissa. He myyvät jutut yksitellen noin viidellä eurolla kappale. Zetland myös järjestää aina jutun julkaisun jälkeen tapahtuman. He ovat luoneet suosituista tapahtumistaan käsitteen ”performed journalism”.


POV International on sen sijaan alusta kokeneille ja lahjakkaille kolumnisteille, jotka ovat usein myös perinteisessä mediassa töissä. Palvelu toimii lahjoitusvaroin, ja lahjoituksensa voi antaa kätevästi kännykällä.

Neljäs startup-media yhdistää muutamaakin eri ansaintamallia. Korrespondenterne keskittyy ulkomaan uutisointiin. Laadukkaan oloinen palvelu laitettiin pystyyn joukkorahoituksen avulla. Palvelu myy maksullisia tilauksia ja kerää lahjoituksia. Hyvä idea Korrespondenten palvelussa on se, että ulkomaan uutisissa ei ole minkäänlaista Tanska-yhteyttä lukijan läheisyyden ja kiinnostavuuden koukkuna. Näyttää toimivan ilmankin.

Ulkomaan uutisissa ei ole minkäänlaista Tanska-yhteyttä lukijan läheisyyden ja kiinnostavuuden koukkuna. Näyttää toimivan ilmankin.

Useimmat edellä olevista esimerkeistä ovat saaneet Tanskan kulttuuriministeriöltä tukea.

Tanskassa on 5,7 miljoonaa asukasta, suurin piirtein saman verran kuin meillä.Suurin piirtein yhtä onnellinen ja sivistynyt kansa. Miksei sama malli toimisi myös meillä?

Lisätietoa