Jääkaapilla on asiaa – IoT vie markkinoinnin automaation uudelle tasolle

Miltä kuulostaisi maailma, jossa jääkaappi lähettää sinulle viestin lähikaupan maitotarjouksesta kun maitosi loppuu? Tai henkilövaaka, joka tekee sinulle ostoslistan, koska painosi ei olekaan pudonnut itse asettamiesi tavoitteiden mukaisesti? Saattaa äkkiseltään kuulostaa kaukaiselta, mutta esineiden internet on arkipäivää aivan pian.

Internet of things, eli esineiden internet, on suurin teknologinen mullistus seuraavien vuosien aikana. Se, että jokapäiväiset laitteemme niin töissä kuin kotonakin ovat langattomasti yhteydessä toisiinsa, on arkipäivää muutaman vuoden kuluttua.

Osittain se on totta jo nyt: tällä hetkellä verkkoon liitettyjä laitteita on maapallolla n. 6,4 miljardia, eikä vauhti ole hidastumassa. Gartnerin mukaan vuonna 2020 maailmassa verkkoon liitettynä tulee olemaan 20,8 miljardia laitetta. Tämä tarkoittaa noin kolmea laitetta maapallon jokaista asukasta kohden. Muutos ja sen vauhti tulee olemaan todella massiivinen.

Fyysinen maailmamme muuttuu lähes täysin ohjelmoitavaksi. Kaikki huonekalut, tavarat ja pinnat muuttuvat mahdollisiksi alustoiksi palveluille ja käyttöliittymille. Esineet pystyvät lähettämään ja käsittelemään tietoa reaaliajassa ja täten mullistamaan kuluttajan sekä myyjän välisen suhteen. On vaikea arvioida mihin kaikkeen esineet tulevat taipumaan esimerkiksi vuonna 2017 tai 2020. Varmaksi voidaan sanoa vain, että mahdollisuuksia tulee olemaan valtavasti.

Kaikki huonekalut, tavarat ja pinnat muuttuvat mahdollisiksi alustoiksi palveluille ja käyttöliittymille.

Samaan aikaan kun esineiden internet mullistaa kaiken mahdollisen fyysisessä maailmassamme, se tulee myös mullistamaan markkinoinnin automatisointia kulutustuotteiden osalta. Markkinoinnin automatisoinnin avulla pyritään rakentamaan tehokas markkinoinnin prosessi, joka pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa ja tunnistaa hetken, jolloin henkilön aikomus ostaa tuote tai palvelu on korkeimmillaan. Markkinoinnin automatisointi on osoittautunut erittäin tehokkaaksi keinoksi esimerkiksi liidien keruussa B2B-yrityksissä ja hieman kalliimpien tuotteiden markkinoinnissa B2C-puolella.

Ongelmana kulutustuotteiden osalta on kuitenkin toistaiseksi ollut datan keräyspisteiden vähäisyys, mistä johtuen tiedon kerääminen on ollut vaikeaa. Tällä hetkellä on mahdollista saada verkkokaupasta tarkkaa tietoa siitä, mitä tuotteita käyttäjät katsovat, ja sen tiedon perusteella ohjata kohdennettua mainontaa esimerkiksi Facebookissa. Lisäksi on mahdollista laskea, kuinka paljon mediarahaa tuotteiden markkinointiin kannattaa asiakkuuden arvo ja kesto huomioon ottaen käyttää. Mainonnan ja automatisoitujen sähköpostien avulla puolestaan on mahdollista hyödyntää jälkimarkkinointia myynnin jälkeen.

Prosessi voi tällä hetkellä olla parhaimmillaan edellä mainitun kaltainen, mutta todellisuudessa monikaan suomalaisittain suuri verkkokauppa ei tähän yllä. Kivijaloissa toimivat yritykset ovat kehityksestä vielä enemmän jäljessä, puhumattakaan päivittäistavarakaupoista, jotka ovat jääneet lähes täysin kehityksen ulkopuolelle.

Muuttuvaa maailmaa ymmärtävät yritykset pystyvät luomaan asiakkaisiinsa paremman suhteen tarjoamalla henkilökohtaisempaa markkinointia ja asiakaspalvelua.

Esineiden internet tuo tähän muutoksen. Älykkään kodin ansiosta monimuotoista ja tarkkaa dataa on mahdollista kerätä ympäri kotia. Muuttuvaa maailmaa ymmärtävät yritykset pystyvät luomaan asiakkaisiinsa paremman suhteen tarjoamalla henkilökohtaisempaa markkinointia ja asiakaspalvelua. Ne yritykset, jotka eivät varaudu tuleviin mullistuksiin, jäävät nuolemaan näppejään.

Muuten, tuo alussa mainitsemani älykäs jääkaappi on jo täällä. Samsung julkaisi vähän aikaa sitten uuden älyjääkaapin, joka ilmoittaa sinulle milloin on ostettava lisää maitoa tai kananmunia. Se myös varoittaa sinua pilaantuneista tuotteista, ja ostokset voit luonnollisesti tehdä suoraan jääkaapin ovesta löytyvällä kosketusnäytöllä.

Mutta kaikki on vasta alussa, ja tulevaisuus tuo tullessaan loputtomasti uusia mahdollisuuksia. Kuinka teidän yrityksessänne on valmistauduttu teknologian uuteen aikaan?

comments powered by Disqus