Hurmaava sisältö on paras keino päästä kuluttajan iholle

Sisältömarkkinointi on kuluttajan hurmausbisnestä. Vaikuttavien brändisisältöjen tekeminen vaatii tarkkaa ymmärrystä kohderyhmästä ja taitoa herättää tunteita. Jos pystyt vastaamaan näihin 5 hyvän sisällön kysymykseen kyllä, olet jyvällä siitä, mitä on kaupallisesti vaikuttava sisältömarkkinointi.

Nuori mies ja nainen tanssivat korkeiden talojen keskellä.

1# Tunnetko aidosti kohderyhmäsi arjen ja ajatukset?

Sisältömarkkinointi on parhaimmillaan kuluttajan hurmaamista. Kun onnistumme tekemään kuluttajaan vaikutuksen, näkyy se brändin mielikuvan rakentumisessa, brändiin sitoutumisessa ja kassavirran kasvussa. Siksi vaikuttavan sisältömarkkinoinnin tekeminen lähtee aina kohderyhmän tuntemisesta ja ymmärtämisestä.

Ota datan avulla selvää kohderyhmäsi käyttäytymisestä. Jatka kohderyhmän jalostamista ajatuksen kanssa: Miten ihmiset, joille teet sisältöjä, ajattelevat maailmasta? Mikä heille on tärkeää, mikä heitä huolestuttaa? Mihin he satsaavat aikaa tai rahaa? Millaisia arjen pulmia voisit ratkaista heidän puolestaan?

Kun ymmärrät asiakkaasi ajatusmaailmaa ja arkea, pystyt valitsemaan sisältöösi näkökulman. Näkökulma on oleellisin asia, jonka avulla paketoit sisällön ja joka saa asiakkaasi tarttumaan sisältöihisi.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Se, että pystyt rajaamaan sisältöösi tiiviin näkökulman, paljastaa, että olet ymmärtänyt asiakkaastasi olennaisen. Sinun pitäisi pystyä kiteyttämään näkökulma yhteen lauseeseen.

Esimerkiksi remontointi- ja sisustusbrändille tämä ei ole rajattu näkökulma: ”Teemme sisältöjä sisustamisesta kiinnostuneille ihmisille.” Tämä sen sijaan on ydinkohderyhmän mukaan rajattu näkökulma: ”Teemme sisältöjä ihmisille, joilla on meneillään sisustamiseen liittyvä muutos, kuten muutto tai remontti.”

Nuori mies ja nainen maalaavat seinää.

Voit päästä kuluttajan iholle vain silloin, kun ymmärrät aidosti, mikä häntä liikuttaa.

2# Jääkö sisällöistäsi hyvä fiilis?

Markkinointimaailmassa ja kaunokirjallisuudessa usein kuultua, mutta totta: ihmiset unohtavat, mitä sanoit tai teit, mutta muistavat sen, mitä sait heidät tuntemaan. Sisällöistäsi tulee vaikuttavia ja mieleenpainuvia sillä hetkellä, kun ne herättävät vastaanottajassa tunteen.

Nosta kuluttajasi aina keskiöön, kun suunnittelet ja tuotat sisältöä. Onnistut jättämään hyvän fiiliksen, kun sisältösi tarjoavat kuluttajalle uuden oivalluksen, hyödyllistä tietoa, viihdettä, onnistumisen tunteen tai rahan- ja ajansäästöä. Auta kuluttajaa olemaan paras mahdollinen versio itsestään – ja kerro, kuinka brändisi tukee tätä tavoitetta.

Muista, että tunne syntyy harvemmin yritysjargonista. Puhu suoraan ja suomea, niin kohderyhmäsikin tekee.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Ota oikeanlaisen tunteen välittäminen huomioon jo sisältöstrategiavaiheessa. Määritelty tunnetila on tärkeä työkalu etenkin sisällöntekijälle: se vaikuttaa aihe- ja näkökulmavalintojen lisäksi myös sana- ja verbivalintoihin.

Jos myyt esimerkiksi terveyteen liittyviä tuotteita ja teet sisältöjä hyvinvoinnin ympärillä, mieti, millaisen tunteen haluat aiheuttaa vastaanottajassa. Kannustatko ennaltaehkäisevästi vai pelotteletko tulevalla? Tunteeko ihminen itsensä terveemmäksi vai sairaammaksi, kun hän on kuluttanut sisältöjäsi?

Kaveriporukka juhlii rannalla tähtisadetikkujen kanssa. Etualalla pariskunta.

3# Muuttavatko sisältösi asiakkaan maailmaa?

Laadukkaasti tehty sisältö muuttaa parhaassa tapauksessa asiakkaasi elämää. Vaikutus voi olla pieni tai suuri, kestää vain minuutin, päivän, viikon tai jopa loppuelämän – tärkeintä on, että se tapahtuu.

Muutos syntyy usein arvoihin liittyvässä keskustelussa. Pystyt tekemään vaikuttavia sisältöjä, kun löydät yhteyskohdan brändisi missiosta ja asiakkaasi arvomaailmasta. Liitä sisällöt organisaatiotasi suurempaan kuvaan ja uskalla valita, millaisten arvojen puolesta brändisi sisällöt puhuvat.

Pystyt tekemään vaikuttavia sisältöjä, kun löydät yhteyskohdan brändisi missiosta ja asiakkaasi arvomaailmasta.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Nosta yrityksesi mission ja asiakkaidesi arvomaailman kohtaamispiste keskiöön, kun suunnittelet uusia sisältökokonaisuuksia. Aseta sisällöille aina selkeä tavoite ja muista myös call to action eli mitä toivoisit kuluttajan tekevän sisällön kuluttamisen jälkeen.

Voit pohtia tavoitteiden ja toimintakehotuksen toteutumista lauseiden kautta, joita haluaisit kuulla asiakkaasi suusta: ”Tämän menun me kokkaamme viikonloppuna.” ”Etsin sopivaa, ja tämä on selkeästi paras vaihtoehto minulle.” ”Tätä en tiennyt ennestään. Haluan tietää lisää.” ”Nyt osaan hoitaa asian nopeammin ja edullisemmin.” ”Tämän lisään ostoskoriin.”

4# Ovatko sisältösi erinomaisia ja elämyksellisiä?

Kilpailu kuluttajien ajasta, rahasta ja mielenkiinnosta on kovaa. Brändien tuottamat sisällöt joutuvat kilpailemaan sekä yleisömedian että muiden brändien sisältöjen kanssa. Voit pärjätä vain tekemällä erinomaista laatua ja tuottamalla asiakkaallesi merkitystä ja hyötyä.

Teitpä sisältöjä niin viestinnällisiin tarkoituksiin kuin uuden tuotteen lanseeraukseen, usko tarinankerronnan voimaan. Taitavasti tehty ja kiteytetty tarina välittää tunteen – ja tunteen avulla brändistäsi tulee unohtumaton. Itse luotan aina brändijournalismin voimaan: liiketoiminnan ytimestä nousevat sisällöt löytävät kuluttajan iholle, kun ne tehdään journalismin keinoin.

Veden pinnasta kuvattu purjelautailija tulossa kohti kameraa.

Löytäähän kuluttaja sisällöistäsi muodon, joka on hänelle mieluisin? Muista, että elämyksellisyys syntyy laadukkaan sisällön lisäksi oikean muodon valitsemisesta. Tee sisältöjä aina monikanavaisesti, valitse paras kanava kohderyhmän mukaan, ja kokeile rohkeasti uusia digitaalisen kerronnan, kuten lisätyn todellisuuden, muotoja. Tee vain erinomaista sisältöä, mutta tee se eri muodoissa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Panosta yhä enemmän videoihin ja kehitä voimakkaasti brändisi videokerrontaa. Ennusteiden mukaan vuoteen 2018 mennessä kaikesta verkkoliikenteestä yli 80 prosenttia koostuu videoista.

Brändille videot ovat erityisen tehokkaita myynnin lisääjiä elämyksellisyytensä vuoksi: kuluttajista 64 prosenttia ostaa todennäköisemmin tuotteen verkosta, jos he näkevät siitä ensin esittelyvideon (lähde: Forbes).

Videon voima perustuu äärimmäiseen visuaalisuuteen ja ääniin, jonka vuoksi kuluttajat muistavat videon (ja sitä kautta brändisi) paremmin kuin tekstin. Tunteen välittymisen vuoksi esimerkiksi tuote-esittelyvideo saa ostajasi tuntemaan, että hän on tehnyt oikean valinnan.

Tee vain erinomaista sisältöä, mutta tee se eri muodoissa.

5# Kiittääkö kuluttaja juuri sinun sisällöistäsi?

Tänä päivänä brändin julkisuuskuva rakentuu pitkälti sisällöstä, jota yritys julkaisee ja jakaa asiakkailleen (ja jota asiakkaat levittävät edelleen eteenpäin, jos sisältö on riittävän merkityksellistä ja hyödyllistä). Tämän vuoksi brändin ydinviestin on oltava kirkas sisällöstä toiseen.

Nuoret naiset rannalla auringonlaskussa ilmapallojen kanssa.

Perusta jokainen tekemäsi julkaisupäätös sisältö- ja kanavastrategiaan, jonka olet tehnyt datan ja siitä johdetun kohderyhmäymmärryksen avulla.

Näin onnistut pitämään brändisi viestit, tavoitteet ja puhuttelutavan johdonmukaisina sisällöstä toiseen. Asiakas sitoutuu, kun sisältösi ovat tunnistettavia ja täytät hänen sisältöodotuksensa kerta toisensa jälkeen.

Tee sisältöstrategiassasi selväksi myös se, miten julkaisemasi sisällöt eroavat kilpailijoiden julkaisuista. Ero tehdään sillä, kuka pystyy tarjoamaan sisällöissään asiakkaalle ylivoimaista hyötyä, helppoutta tai etua. Kilpailuetu löytyy, kun pystyt kirkastamaan uniikin yhteyden liiketoimintasi ja tunteita herättävien laatusisältöjen välillä.

Älä julkaise sisältöä, joka ei ole ydinkohderyhmän näkökulmasta kertomisen arvoista.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Muista, että brändiä rakennetaan myös sillä, mitä jätetään tekemättä. Älä julkaise mitään sisältöä, joka ei tue määritettyjä tavoitteitasi tai ei ole ydinkohderyhmän näkökulmasta kertomisen arvoista.

Vältä keskinkertaisen sisällön tekeminen kysymällä jokaisen sisällön kohdalla seuraava kysymys: ”Kiittääkö asiakkaani minua tästä sisällöstä?”

comments powered by Disqus