Hei kollega, yhdistetäänkö voimat?

Pauli Aalto-Setälä 2017

Eilen vietettiin kansainvälistä lehdistönvapauden päivää. Lehdistönvapaus tarkoittaa sitä, että journalistit saavat kertoa kansalaisille, mitä tapahtuu ja miksi ilman painostusta, sensuuria tai vaaraa tulla tapetuksi. Viime vuonna kuoli 100 journalistia. Suomi romahti Toimittajat ilman rajoja -lehdistönvapauslistauksessa 3. sijalle Sipilä-gaten takia oltuaan 7 vuotta maailman ykkönen. Edellämme ovat nyt Ruotsi ja Tanska, kaukana takanamme esimerkiksi Venäjä ja Turkki. Pohjoismaat ovat edelleen lehdistönvapauden kärkimaat.

Vapaa journalismi on median merkitys.

Sosiaalisen median halveksunnan sijasta meidän pitää tehdä työmme entistä paremmin ja läpinäkyvämmin ja etsiä samalla aktiivisesti uusia ansaintamalleja.

Journalisti ansaitsee työstään paitsi työrauhan, myös palkan.

Sanan- ja lehdistönvapauteen kuuluu mediatalojen talouden kehittäminen, sillä paluuta vanhaan ei enää ole. Keskeisimmät tulevaisuuden mediatalojen ansaintamallit ovat online-mainonta ja data. Niissä kilpailemme digijättiläisten Googlen ja Facebookin kanssa.

Siinä voi jopa pärjätä.

Sanan- ja lehdistönvapauteen kuuluu mediatalojen talouden kehittäminen.

Olemme Allerilla onnistuneet tekemään menestyksekkään turnaroundin keskittymällä juuri näihin kahteen kasvavaan tulovirtaan. Olemme luoneet oman segmentointimallimme ja keskiarvojen sijasta pystymme segmentoimaan verkkokäyttäytymisluokitukset välittömästi.

Aloimme rakentaa datakyvykkyyttämme analyytikkojemme ja koodareidemme kanssa 2 vuotta sitten. Tänään meillä on maailmanluokan dataosaamiskeskus ja olemme oppineet kaupallistamaan koko online-inventaarimme ja CRM-datamme.

Nyt Rikastamollamme on asiakkaita jo kaikissa pohjoismaissa, ja olemme tietoturvan edelläkävijöitä.

Tänään puhuin strategiastamme Sanomalahtien Liiton kevätpäivillä. Suomalaisen median fanina tein jokaiselle mediatalolle tarjouksen, josta ei kannattaisi kieltäytyä.

Autamme muitakin mediataloja kaupallistamaan tietonsa ja myymään inventaarinsa.

Lupasin avata menestyksemme kaikille mediataloille auttamalla muitakin mediataloja kaupallistamaan tietonsa ja myymään inventaarinsa. Selvitämme jokaisen juridiset ja toiminnalliset valmiudet dataliiketoimintaan ja otamme mukaan ekosysteemiimme, kun valmiudet ovat kunnossa. Annamme jopa oman, testatun DMP:n alustaksi.

Analyytikkomme ovat valmiina.

MTV3 tarttui jo tarjoukseen. Miten olisi, sanomalehdet? Kelpaisiko apu?

Pauli

Ps. Mielestäni Yleisradion riippumattomuuden suojeleminen kuuluu myös meille politiikasta vapaille mediataloille. Siksi yhdyn 30 mediatutkijan vetoomukseen, jolla mediaproffat vetosivat vappuna eduskuntaan, jotta poliitikot eivät enää lisäisi päätösvaltaansa Ylestä, kuten nyt on tapahtumassa.

comments powered by Disqus