Ei ihminen mihinkään häviä

Keskustelu automaation lisääntymisestä myyntiprosessin osana on jakanut myyntikenttää kahtia. Toiset liputtavat sen puolesta, että suurin osa myynnistä tapahtuu ilman ihmisten kohtaamista. Toiset uskovat, ettei myyntimiehen rooli ole häviämässä mihinkään. Voivatko robotit korvata lihasta, luusta ja verbaalisesta taidostaan tunnetut myyntimiehet?

​

Kultainen keskitie on varmasti kaikkein lähimpänä totuutta. Osa prosesseista automatisoituu. Kun  metsäkone tunnistaa, että syöttörullat ovat tulossa käyttöikänsä päähän, se lähettää tilauksen automaattisesti varaosatoimittajalle.

Toimijat rakentavat vielä palvelun, jonka avulla kone etsii edullisimman ja toimitusajaltaan sopivimman vaihtoehdon, jolloin kauppaan vaikuttaminen vaikeutuu huomattavasti. Tehokkuuden ja kustannussäästöjen varjolla tilauskanta optimoituu niille, joiden kustannustaso on kilpailukykyisin.

Toimijat rakentavat vielä palvelun, josta kone etsii edullisimman ja toimitusajaltaan sopivimman vaihtoehdon, jolloin kauppaan vaikuttaminen vaikeutuu.

Oletko sinä toimialasi halvin? Jos et, onko sinulla mahdollisuutta menestyä myös tulevaisuudessa? Haluaisin uskoa, että kysyntää on edelleen myös niille, jotka rakentavat lisäarvopalveluita tuotteidensa päälle.

Asiakasuskollisuus koetuksella - vai vain sen arviointitavat?

Minkälainen rooli myyntimiehellä on varmistaa asiakasuskollisuus, jos koneet tekevät ostopäätökset taloudellisten argumenttien pohjalta?

Kuinka monta prosenttia kuluttajista ostaa jokaisesta tuoteryhmästä elintarvikaupassa sitä halvinta? Mikä vaikuttaa ostopäätökseemme esimerkiksi margariinihyllyn kohdalla?

Margariini on osuva esimerkki tuoteryhmästä, jossa eroavaisuudet ovat niin minimaalisen pieniä, että ostamme käytännössä tottumuksen ja uskollisuuden ohjaamana, ennemmin kuin hintaorientoituneesti.

​

Automaation lemmenleikki?

Hyvät tyypit ja loistavat myyjät rakentavat myös jatkossa menestystarinoita asiakasuskollisuuden pohjalle. Kahden ihmisen välisellä luottamukseen varaan rakennetulla suhteella on edelleen paikkansa, vaikka tuotevertailua ja hintakilpailua käydään entistä kiivaammin.

Jos asiakas löytää sinut automaation johdattelemana – ilman kosketusta ihmiseen – onko asiakassuhde rakennettu niin vahvalle pohjalle, että se kantaa?

Jos asiakas löytää sinut automaation johdattelemana – ilman kosketusta ihmiseen – onko asiakassuhde rakennettu niin vahvalle pohjalle, että se kantaa? Vai mureneeko suhde ensimmäisessä töyssyssä ja kilpailijan tarjouksen houkutuksessa?

Kaksi konetta eivät rakastu toisiinsa. Miten saat asiakkaasi rakastumaan sinuun?

comments powered by Disqus