Digitaalinen vuosikertomus on nykyaikaiselle yritykselle MUST

Vuosikertomus tehdään yhä yleensä sekä niin painettuna versiona kuin pdf-versiona kotisivuille julkaistuna. Digitaalisessa maailmassa ei vuosikertomuksia useimmiten usein enää osakkaille lähetetä. Varsinkin niissä yhtiöissä, joissa on lukemattomia pienosakkaita, on vuosikertomus yleensä haettavissa kotisivuilta sitä tarvittaessa.

Haaste kyseisissä pdf-vuosikertomuksissa on, ettei materiaali ole jaettavaa. Pdf-muotoinen vuosikertomus ei myöskään ole hakukoneystävällinen.

Kömpelö, pdf-muotoinen aukeamanäkymä ei välttämättä myöskään ole kaikista lukijaystävällisin julkaisumuoto. Eikä varsinkaan pienissä mobiiliruuduissanäkymissä. Monesti lukijan pitää suurentaa sivuja on suurennettava desktop-näkymälläkin, jotta teksti näkyisi kunnolla.

Lisäksi nykyajan interaktiivinen ja liikkuva sisältö on tämäntyyppisessä julkaisussa mahdottomuus.

Tavoite hakoteillä?

Vuosikertomuksen tavoitteena on kertoa yrityksen liiketoiminnasta mahdollisimman suurelle yleisölle. Sen laatimiseen, suunnitteluun ja viimeistelyyn palaa kosolti työtunteja. Jo kulutetun ajan soisi lisäävän (positiivista) tietoisuutta yhtiön toiminnasta ja onnistumisista.

Miksi silti yhä moni yritys vuodesta toiseen päätyy vuosikertomuksensa sähköiseen toteuttamiseen pdf-muotoisena?

Suurin ongelma ei ole itse sisältö, vaan julkaisun toteutustapa. Haasteena on tuoda vuosikertomuksen tärkein sisältö esiin käyttäjäystävällisesti. Lukijan täytyy löytää helposti vuosikertomuksen olennaisimmat viestit, kuten yrityksen strategia, uudet tuotteet, tunnusluvut ja johdon tulevaisuuden visiot.

Pahimmassa tapauksessa 100–sivuinen pdf-dokumentti ei tähän haasteeseen vastaa ollenkaan. Vaikka lain määrittelemät tiedottamis- ja raportointivaatimukset täyttyvät, pitäisi miettiä myös julkaisun itse luettavuutta ja houkuttelevuutta.

Suurin ongelma ei ole itse sisältö, vaan julkaisun toteutustapa. Haasteena on tuoda vuosikertomuksen tärkein sisältö esiin käyttäjäystävällisesti.

 

Lähde: ge.com

Digistä buustia vuorovaikutukseen lukijan kanssa

Mitä, jos vuosikertomus olisi tällä kertaa visuaalisesti puhutteleva, interaktiivinen julkaisu? Mitä jos lukija voisi selailla vuosikertomusta suoraan www-sivulta ja löytää helposti sieltä itseään kiinnostavimmat, oleellisimmat tiedot?

Toimitusjohtaja esittelisi ytimekkäällä videolla yhtiön tärkeimmät osa-alueet, strategian ja tulevaisuuden näkymät. Sidosryhmille tärkeimmät talousluvut olisi esitetty visuaalisissa infograafeissa ja taulukoissa. Yhtiön vastuullisuusraportin tärkeimmät osat olisi näytetty visuaalisesti.

Johtoryhmä esiteltäisiin yhtenä kuvana. Kun veisi nuolen johtoryhmän jäsenen kuvan päälle, aukeaisi tekstilaatikko henkilön taustasta, vastuualueista. Jospa samasta paikasta aukeaisi linkistä video, jossa samainen johtoryhmän jäsen avaa lyhyesti itse oman liiketoiminta-alueensa tilannetta.

Tärkeimmät tuotteet ja niiden edut esiteltäisiin visuaalisesti, interaktiivisessa näkymässä.

Mitä jos lukija voisi selailla vuosikertomusta suoraan www-sivulta ja löytää helposti sieltä itseään kiinnostavimmat, oleellisimmat tiedot?

Lähde: ge.com

Ja jospa kaikki tämä olisi tehty helposti jaettavaksi eri kanavissa. Teksti olisi myös hakukoneoptimoitua ja toistaisi alan tuttuja avainsanoja. Pdf-vuosikertomuksen sisältö kun ei tunnetusti hakukoneissa ole näkynyt.

Lukijan maalatessa tekstin, esiin ponnahtaisi sosiaalisen median jakokuvakkeet, joiden avulla valitun tekstin voisi twiitata parissa sekunnissa.

Lähde: ge.com

Myös infograafit, kuvat ja muut taulukot olisivat visuaalisesti houkuttelevaa verkossa, ja jaettavissa helposti elementin yhteydessä olevista jakokuvakkeista.

Lähde: ge.com

Se, mikä palvelee lukijaa, palvelee myös yritystä

Perinteisen kohdeyleisön lisäksi niin yhtiön johdon kuin sen työntekijöidenkin olisi helppo jakaa sivulla olevaa sisältöä omissa kanavissaan ja ohjata näin vuosikertomussivullensa liikennettä.

Sivun kävijämääriä ja istuntojen pituuksia voisi tarkastella ja analysoida sekä saada käyttäjäanalytiikasta vinkkiä seuraavan vuoden vuosikertomuksen toteutukseen.

Sivulle voisi myös lisätä mahdollisuuden tilata uutisia tai ladata lisämateriaalia syöttämällä sähköpostiosoitteen. Tällä tavoin yritys voisi tukea samalla myynnin liidinkeruuta, ja tehdä yrityksen toiminnasta kiinnostuneille kohdennettua mainontaa.

Myös verkkovuosikertomuksen päivitys on yksinkertaisempaa kuin pdf-muotoisen vuosikertomuksen korjaaminen. Sivua voi pitää ajan tasalla.

Sivun kävijämääriä ja istuntojen pituuksia voisi tarkastella ja analysoida sekä saada käyttäjäanalytiikasta vinkkiä seuraavan vuoden vuosikertomuksen toteutukseen.

Näyttävästä hakukoneystävällisestä sivusta malliesimerkki on globaalilla tasolla GE:n vuosikertomus ja Suomessa esimerkiksi visuaalisesti ja lukijaystävällisyydessä onnistunut OP:n Vuosi 2014 -julkaisu.

Kysymys kuuluukin, joko sinun yrityksesi tekee visuaalisesti miellyttävää digitaalista vuosikertomusta?

Kuvakappaukset: ge.com

comments powered by Disqus