Digitaalinen ympäristö toimii asiakasarvoilla

Arvioni mukaan Suomessa on kolmenlaisia markkinoijia – ainakin jos B2B kenttää haravoidaan:

  • 80 % yrityksistä markkinoi tuotteita ja ratkaisuita
  • 15 % kärkenä on työnantajamielikuva ja
  • 5 % suomalaisyrityksistä markkinoi asiakasarvoja

Digitaalisessa ympäristössä tuote- ja palvelumarkkinoija menettää ison potentiaalin orastavia asiakkaita kun asiakkaat eivät (vielä) ole ostoaikeissa vertaillessaan palvelun tarjoajia ja etisiessään itselleen lisätietoa. Kun kerrotaan omassa verkkopalvelussa tuotteista, ratkaisuista ja tuotekuvauksista, asiakkaan on vaikea nähdä, miten ne muuttavat, tehostavat ja kehittävät heidän toimintaansa. Lisäksi tuotemarkkinointi vie yrityksen nopeasti hintakisaan.

Asiakkaan on vaikea nähdä, miten ne muuttavat, tehostavat ja kehittävät heidän toimintaansa.

Viime vuosien aikana työnantajamielikuvan rakentaminen on ollut isosti otsikoissa ja sen avulla on rakentumassa vahva uusi yrityssukupolvi. Näkisin kyllä, että myös tälle sektorille tulee aika, jolloin asiakkaiden selkeät ostopolut pitää linjata ja sitä kautta asiakasarvot.

Näiden kahden markkinointikategorian jälkeen jää jäljelle vain kapea 5 % osuus niille yrityksille, jotka raapivat markkinointia pintaa syvemmältä ja pohtivat tuottamaansa asiakasarvoa.

Työnantajamielikuvan avulla on rakentumassa vahva uusi yrityssukupolvi.

​

Ruotsi vetää Suomelle pidemmän korren markkinoinnissa

Hiljattain Kauppalehdessä ollut Suomi-Ruotsi -vertailu osoittaa jälleen, että länsinaapuri osaa markkinoinnin salat. Artikkelin mukaan Ruotsin kasvu on syntynyt palveluissa ja palveluviennissä. Lisäksi digitalisaatio on parantanut palveluiden tuottavuutta ja vauhdittanut kansainvälistä kasvua.

Palveluviennissä jos missä pitää osata kuvata palveluiden asiakkailleen tuottamat hyödyt. Näitä hyötyjä asiakas etsii verkosta itsenäisestikin. Ja kun hyödyt on linjattu, on niitä helppo yhteisesti myös viestiä – olkoon se sitten F2F tapaamisessa tai verkossa.

Palveluviennissä jos missä pitää osata kuvata palveluiden asiakkailleen tuottamat hyödyt.

Ajattelin kirjoitukseni tueksi mennä randomilla Googleen etsimään ruotsalaisia valmistavan teollisuuden alan yrityksiä. Aakkosissa aika nopeasti tulee esiin www.Atlet.com joka ilmeisesti valmistaa trukkeja. Etusivulla isoilla luvuilla on esillä asiakkaan saamat hyödyt (http://www.atlet.com/ ) sekä sovellus, jolla voin etsiä tarpeeseeni sopivan trukin. Kätevää. Pääsin heti liikkeelle, vaikka en ole edes kohderyhmää. Innostun etsimään ja vertailemaan.  

Vastaavan suomalaisen toimijan sivuilla on yritysuutisia, saavutettuja palkintoja, tuotekuvia, rekrytointiuutisia ja pitkää historiaa. Blaa, blaa, blaa. Ymmärrätte mistä puhun.

Yritys edellä vai asiakas edellä? Jos edelleen menet yritys edellä, kukaan ei vahingossa päädy sivuillenne innostuen antamastanne lisäarvosta. Jos käännät osaamisen hyödyiksi asiakkaille, sinulla on mahdollisuudet olla mestari sekä hakukoneissa että asiakkaan sydämessä.