Digipalvelun kehittäjän 6 perisyntiä: Älä koskaan unohda sisältöjä ja ihmisiä!

Minusta piti tulla suuri journalisti, mutta polkuni kulkikin digitaaliseen maailmaan jo urani ensi vaiheissa ja olen päätynyt digitaalisuuden ja sosiaalisen median sanansaattajaksi. Sisäinen toimittaja minussa elää silti vahvasti, ja oikeastaan koen, että sisältöön keskittyvä journalisti minussa on vahvempi kuin koskaan.

Nimittäin digitaalisessakin tekemisessä, kuten palvelun kehittämisessä, verkkojulkaisemisessa tai somehittien rakentamisessa, on pohjimmiltaan kyse samasta asiasta: hyvästä sisällöstä, joka palvelee kohderyhmää.

Vaikka olemme kehittäneet digitaalisia palveluja jo vuosia, sisällönkehittäjä törmää yhä samoihin kompastuskiviin digipalvelun kehittämisessä.

1. Unohda yleisösi

Palvelu on käyttäjille. Ei hakukoneille, ei toisille koodareille tai graafikoille. Toki pitää pyrkiä rakentamaan palvelu, joka on hakukoneille mieluisa, koodi toimii ja visuaalinen ilme on miellyttävä, mutta ennen kaikkea sisältöjen pitää olla kohderyhmälle oikeanlaisia, palvelun toimia ja käytettävyyden olla kunnossa.

Palvelu on käyttäjille. Ei hakukoneille, ei toisille koodareille tai graafikoille.

2. Kehitä salaa

Suljeudutaan neukkariin pienellä porukalla ja luodaan täydellinen palvelukonsepti käyttäjille. Paiskitaan vuosi hommia ja räväytetään koko komeus kerralla maailmalle. Ei näin. Ihmiset vihaavat muutoksia. Mutta entäpä jos he ovat mukanasi tekemässä muutosta sen vetureina? Tai viestit muutoksista niin paljon jo etukäteen, että niissä ei itse asiassa ole enää mitään uutta? Ota käyttäjäsi suunnitellusti mukaan ja anna heille valta (tai ainakin tunne siitä).

3. Pyri täydellisyyteen kerralla

Palvelun uudistus on yleensä projekti, jolle pitää olla alku- ja loppupiste. Pidä kuitenkin huoli, että viimeistään projektin puolivälissä aletaan tehdä jatkuvan toiminnan suunnitelmaa. Yksikään verkkosivu ei ole enää kerran tehtävä rykäisy, vaan se vaatii ylläpitoa ja päivitystä. Hyvä verkkopalvelu kehittyy koko ajan ja on pienessä liikkeessä.

Hyvä verkkopalvelu kehittyy koko ajan ja on pienessä liikkeessä.

4. Älä testaa tai analysoi

Testaus on pakollinen paha, josta aina tingitään, jos aikataulu kiristyy. Älä tingi! Testaus on paras lääke seuraavan kohdan parantamiseksi. Analysoi joka välissä. Mutu on kehittäjän ilkein vihollinen.

5. Rakastu sokeasti omaan tuotteesi

Liian usein lankeamme oman hengentuotoksemme pauloihin. Pidämme sitä kerrassaan niin lumoavana, että unohdamme, että emme tee palvelua itsellemme. Vanha viisaus pätee: kill your darlings.

6. Hirttäydy aikatauluun

Deadline on kuningas ja se saa puskettua tekijöistä uskomattomia suorituksia. Digipalvelun kohdalla on olemassa mahdollisuus, että palvelu ei ole riittävän valmis julkaistavaksi. Silloin pitää olla rohkeutta tehdä uusi suunnitelma ja pyytää aikaa. Kukaan ei voita, jos palvelu julkaistaan keskeneräisenä ja toimimattomana. Ei yritys, joka menettää palvelun käyttäjiä ja jonka maine kärsii, ei tekijä, jonka työ julkaistaan keskeneräisenä, eikä käyttäjä, joka joutuu käyttämään huonoa palvelua.

Kukaan ei voita, jos palvelu julkaistaan keskeneräisenä ja toimimattomana.

​