Dataosaaminen loi tulostakuun

Brändinrakentajan työ on aina inspiroivaa ja motivoivaa, mutta erityisesti silloin, kun rakennuspalikat ovat kunnossa. Tärkeimmät palikat ovat tavoitteet (selkeät strategiasta johdetut tavoitteet ja mittarit) sekä organisaation usko ja sitoutuminen niihin.

Brändi taas syntyy siitä, että asiakas sitoutuu brändiin, ja hänelle syntyy henkilökohtainen suhde tuotteeseen tai palveluun. Jollei brändin lupaus ja viesti ole uskottava, ei sitoutumistakaan voi synnyttää. Ei edes isolla rahalla.

Maailma on muuttunut ja median kulutus on muutoksen ytimessä. Kun puhutaan kaikki-mulle-heti-nyt-kun-se-on-saatavilla -ihmisille, on viestin ja sisällön oltava sekä saatavilla, ymmärrettävää, uskottavaa että myös helppokäyttöistä.

Jollei brändin lupaus ja viesti ole uskottava, ei sitoutumistakaan voi synnyttää, ei edes isolla rahalla.

Esimerkiksi media-alalla 140-vuotiaan lehtitalon Aller Median strateginen muutos myös markkinointipalveluja tarjoavaksi sisältöjen taloksi peilaa hyvin alan murrosta. Ihmiset haluavat edelleen tarinoita: innostavia, liikuttavia ja informatiivisia tarinoita. Ja siellä missä on ihmisiä on myös rahaa - ja tarvetta uskottaville brändeille.

Moni muukin kuitenkin haluaa ja pystyy tarjoamaan koukuttavia sisältöjä tai massoittain niitä kuluttavia silmäpareja. Markkinointipäällikkönä olen joutunut pohtimaan, mikä on se asia, johon pystyy vain Aller? Mistä löytyy se uniikki osaamiskohta, jonka vain Aller voi asiakkailleen luvata? Eli mikä on Aller Median brändin ydin?

Ihmiset haluavat edelleen tarinoita, innostavia, liikuttavia tai informatiivisia tarinoita. Ja siellä missä on ihmisiä on myös rahaa - ja tarvetta uskottaville brändeille.

Datalla johdetut sisällöt ja kanavat

Brändin ydin löytyy kultaisesta kolmiosta, jonka muodostavat sisällöt, kanavat ja data. Uskomme markkinoinnin ROI:n paranevan datalla johtamisen myötä.

Olemme etulyöntiasemassa, sillä sisältöjen ja kanavien lisäksi, kenelläkään alan toimijalla Suomessa ei ole yhtä ainutlaatuista datapankkia kuin meillä. Sen lisäksi, että meillä on lähes 3 miljoonaa markkinointiluvallista osoitetta, olemme vuosia ennen datalla johtamisen aikaa kartuttaneet online-dataa, jonka avulla pystymme kohdentamaan viestimme tietystä asiasta juuri sillä hetkellä kiinnostuneille.

Brändin ydin löytyy kultaisesta kolmiosta, jonka muodostavat sisällöt, kanavat ja data.

Esimerkiksi pölynimurikauppias pääsee juttelemaan juuri niille, joiden imuri on hajonnut. Uusi pitää ostaa mieluummin heti kuin ensi viikolla, jotteivat villakoirat valtaa kotia juuri anopin visiitin alla.

Datan avulla markkinoinnin kohdistamisen lisäksi olemme tehneet sisältöjä jo tuon yli 140 vuotta. Sen aikana on ehtinyt karttua uniikkia kokemusta, jonka avulla teemme yhä päivästä toiseen kiinnostavia ja koukuttavia sisältöjä.

Osaava media onnistuu pukemaan eilispäivän uutuudesta hitin. Jopa sellaisen, että brändin parissa vietetty aika jatkaa kasvuaan ja kääntyy ostokiinnostukseksi. Sisällöt jaellaan tietysti rakastettuja ja intohimoja herättäviä kanavia hyödyntäen. Tämä kerryttää datapääomaamme entisestään, reaaliajassa.

Osaava media onnistuu pukemaan eilispäivän uutuudesta hitin. Jopa sellaisen, että brändin parissa vietetty aika jatkaa kasvuaan ja kääntyy ostokiinnostukseksi.

Pelkät sisällöt ja kanavat eivät riitä. Niiden toimivuus pitää pystyä myös todentamaan. Moni on ihmetellyt lupaustamme tulostakuusta. Me emme.

Luotamme osaamiseemme ja pitkälle lkehitettyihin datatyökaluihimme. Koska pystymme datalla johtamisen ja osaamisemme lisäksi todentamaan avoimesti yritysasiakkaillemme markkinointiplavelujemme tuloksellisuuden, uskallamme antaa myös tekemisillemme tulostakuun.

Ja laitamme päämme siitä pantiksi.

Lue myös: "Aller Media antaa tulostakuun alansa ensimmäisenä yritysasiakkailleen"

comments powered by Disqus