Datanatiivi kertoo

Internetin aikakaudella kasvaneille datanatiiveille tieto on ollut koko ajan saatavilla. Osaavatko kaikki kuitenkaan hyödyntää tätä valtavaa tietotulvaa tarpeeksi? Dinglen Digital Media Planner Johanna Tolonen kertoo, miten dataa oppii analysoimaan.

Mitä sana “datanatiivi” mielestäsi tarkoittaa, Dinglen Digital Media Planner Johanna Tolonen?

“Datanatiivi on kasvanut internetin aikakaudella ja on tottunut siihen, että kaikki tieto on koko ajan saatavilla. Hän on tottunut etsimään tietoa ja tulkitsemaan sitä. Toisaalta ei riitä, että on kasvanut tiedon keskellä – eivät kaikki minun ikäluokkani ihmiset osaa etsiä ja tulkita tietoa, vaikka sitä on saatavilla." 

"Itselläni on yliopistotausta niin opintojen kuin töidenkin osalta, mikä on vaikuttanut suuresti tiedon etsimisen ja analysoinnin taidon kehittymiseen. Ylipäätään innostus tutkimukseen ja analyysiin syttyi yliopistovuosien aikana.”

Eivät kaikki minun ikäluokkani ihmiset osaa etsiä ja tulkita tietoa, vaikka sitä on saatavilla.

Mitä sanasta data tulee sinulle mieleen?

“Raakadata, jolla yksistään ei tee vielä mitään. Data ei ole synonyymi tiedolle. Datasta on hyötyä vasta sen jälkeen, kun sitä jalostetaan analyysilla. Jonkun tarvitsee aina käsitellä dataa, kysyä siltä oikeat kysymykset ja oivaltaa, miten hyödynnämme juuri vaivalla luodun tiedon omassa tai asiakkaidemme liiketoiminnassa.”

Mikä dataan liittyvä asia on hämmästyttänyt sinua viime aikoina?

“Minua ihmetyttää puhe siitä, että moni yritys kerää dataa, mutta ei hyödynnä sitä systemaattisesti. Miksi? Mielletäänkö se liian vaikeaksi tai aikaavieväksi?" 

"Tuntuu hölmöltä, ettei datan arvoa nähdä, vaikka siitä puhutaan niin paljon. Systemaattinen datan tulkinta ja hyödyntäminen maksavat kyllä käyttämänsä resurssit takaisin.”

Millaisia ominaisuuksia hyvältä data-analyytikolta vaaditaan?

“Analyyttisyys, syy-seuraussuhteiden hahmottaminen, tarkkuus, uteliaisuus. Luonnollisesti numerot tulee erottaa toisistaan. Analyytikko tarvitsee myös kykyä kommunikoida analyysin tulokset ymmärrettävästi muille, jotta tieto leviää koko organisaatioon ja sitä päästään hyödyntämään tehokkaasti.”

Miten dataa oppii analysoimaan?

“Learning by doing. Toki koulutukset ovat paikallaan ja auttavat alkuun, mutta ainakin itselläni eniten apua on kokemuksen tuomasta vainusta ja näkemyksestä."

Mitä enemmän vietän aikaa analytiikan parissa ja kausaliteetteja pohtien, sitä parempia kysymyksiä osaan datalta kysyä.

"Itsekin olen vielä vasta urani alussa ja analyytikkona untuvikko, mutta mitä enemmän vietän aikaa analytiikan parissa ja kausaliteetteja pohtien, sitä parempia kysymyksiä osaan datalta kysyä, ottaa useampia asioita huomioon ja syventää analyysia."

"Koulutuksen avulla osaan katsoa esimerkiksi Google Analyticsista tietyt luvut. Kokemus auttaa tulkitsemaan niitä: Onko luku hyvä? Mikä sen pitäisi olla? Mikä kaikki siihen vaikuttaa? Kokemuksen avulla osaan alkaa louhia lisää dataa, etsiä luvuista syy-seuraussuhteita ja tulkita niitä oikein.”

Mikä datan analysoinnissa on vaikeinta?

“Dataa on valtavasti, siihen hukkuu. Datalta täytyy osata kysyä oikeat kysymykset, toisaalta data voi kertoa sinulle asioita, joita et olisi osannut itse arvata. Täytyy myös ymmärtää datan rajoitteet. Millaisiin kysymyksiin käytössäsi oleva data voi vastata?"

"On helppoa hypätä nopeisiin johtopäätöksiin, mutta monesti asioiden välillä voi olla näennäisesti korrelaatioita, vaikka oikeasti syy-seuraussuhdetta ei olisikaan.”

JOHANNA TOLONEN, 26

Työ: Digital Media Planner Dinglessä

Työn kuvaus: Asiakkaiden digitaalisten kanavien kokonaisvaltainen kehittäminen, digitaalisen mainonnan suunnittelu, tuotanto ja optimointi sekä tulosten analysointi ja raportointi. Uusien teknologioiden hyödyntäminen ja datakyvykkyyksien rakentaminen liiketoiminnan kasvattamiseksi.

Koulutus: KTM Oulun yliopisto, Google AdWords Academy

Harrastukset: Cross-training, Lauttasaaressa lenkkeily juosten ja koiran kanssa kävellen.

Motto: ”Keep calm and optimize it.”

Kahdeksasta Suomen kuumimpaan dataosaajien kärkeen kuuluvasta johtajasta koostuva Data Masters -ajatushautomo julkaisi marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.

comments powered by Disqus