Elokuvateollisuus tarvitsee uusia IMDB:itä

Elokuvamaailma sitoo mainosrahansa televisioon ja tekee jatkuvasti markkinointidiilejä, joiden koko juju piilee perinteisissä ja tutuissa mainonnan kanavissa. Riittääkö nykyinen tapa tosiaan mainostajalle vai pitäisikö dataa ja uusia online-kanavia hyödyntää laajemmin asiakasryhmän tavoittamiseksi?

Keskivertoamerikkalainen käyttää enemmän aikaa tekniikkaan ja mediaan, kuin työntekoon tai nukkumiseen, kertoo Business Insider. Mediankäyttö on lisääntynyt, mutta samalla myös sirpaloitunut eri kanaviin. Televisio hallitsee elokuvamainontaa Yhdysvalloissa, vaikka nuorempi sukupolvi käyttää kanavaa vuosi vuodelta vähemmän. Tilanne on varmasti samankaltainen myös Suomessa. Tästä huolimatta elokuvamarkkinointi nojaa yhä perinteisiin keinoihin kuten televisioon ja printtiin.

Mediankäyttö on lisääntynyt, mutta samalla myös sirpaloitunut eri kanaviin. Televisio hallitsee elokuvamainontaa Yhdysvalloissa, vaikka nuorempi sukupolvi käyttää kanavaa vuosi vuodelta vähemmän.

Unohtaako elokuvamaailma markkinoinnissaan nuoremmat sukupolvet?

Vuosien 1981 ja 1997 välillä syntyneet milleniaalit katsovat vähemmän televisiota kuin aiemmin syntyneet sukupolvet. Yhdysvalloissa tehdyn Tutkimuksen mukaan 31-47 - vuotiaat käyttävät television katsomiseen peräti 70 prosenttia päivän median käytöstä, kun taas 25-30 -vuotiaiden mediankäytöstä televisio lohkaisee vain puolet (53%).

Nuoremmat, 14-24 -vuotiaat, televisio tavoittaa vieläkin harvemmin, sillä vain 44 prosenttia mediankäytöstä perustuu televisioon. Luvut asettavat elokuvamarkkinoinnille haasteita. Jos elokuva on suunnattu esimerkiksi 14-24 vuotiaille, onko televisiomainonta todellakin paras tapa heidät tavoittaa?

Uusia kanavia ja palveluja syntyy nopealla syklillä. Osasta tulee nuorten suosimia, osasta ei. Mainosrahaa sidotaan televisioon ja näin tehdään pitkäaikaisia päätöksiä lyhyellä aikajänteellä. Jos elokuvan kohderyhmänä on 24-40 -vuotiaat naiskatsojat, kenelle ja missä sitä pitäisi mainostaa? Olisiko kenties datasta apua kohdentamisessa?

Kokemuksella on paikka elokuvan toimitusketjussa. Elokuvien loppukäyttäjistä eli katsojista ja kokijoista on muodostunut yhteisöä kaipaavia heimolaisia, jotka haluavat olla mukana vaikuttamassa, jakamassa ja kokemassa merkityksellisiä asioita. Katsojat kaipaavat kokemuksia, joita jakaa ja henkilöhahmoja, joihin samaistua. Samalla katsoja kaipaa vuorovaikutusta.

Kokemuksella on paikka elokuvan toimitusketjussa.  Katsojat haluavat olla mukana vaikuttamassa, jakamassa ja kokemassa merkityksellisiä asioita.

Fanitus ja yhteisöllisyys

Perinteinen mainonta ei toimi yksin luomaan yhteisöllisyyttä fanien keskuudessa. Fanikokemuksen luominen edellyttää osallistamista. Ilman vuorovaikutusta ja avointa vuoropuhelua kokemus jää helposti turhan yksipuoliseksi.

Elokuva-aiheisen Episodi-lehden ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin yhteistyö on hyvä esimerkki fanien osallistamisesta. Fanit pääsevät vaikuttamaan, mikä elokuva näkyy Orion-elokuvateatterin valkokankaalla yhteistyöhön kuuluvan sarjakuva-aiheisen elokuvasarjassa ensi vuonna.

Yksi parhaimpia esimerkkejä yhteisöllisyydestä löytyy mm. IMDB- palvelusta. Brittiläisen Colin Needhamin 23-vuotiaana perustama The Internet Movie Database (IMDB) on vuodesta 1990 lähtien toiminut edelläkävijänä elokuva ja tv-sarjojen yhteisöllisyyden luomisessa. Nykyisin Amazonin omistama, yli 60 miljoonaa rekisteröityä käyttäjää palveleva sivusto tarjoaa mahdollisuuden jakaa kokemuksia elokuvista ja tv-sarjoista sekä antaa arvosanoja elokuville ja keskustella elokuvista eriaiheisilla foorumeilla.

Datan määrä on lisääntynyt ja sen saatavuus on mahdollista kaikille, joten kultainen kysymys on: Miten datalla hyödyntämisellä erotutaan ja tuodaan arvoa asiakkaalle eri kohtaamispisteissä?

Perinteinen mainonta ei toimi yksin luomaan yhteisöllisyyttä fanien keskuudessa. Fanikokemuksen luominen edellyttää osallistamista.

comments powered by Disqus