Datan karkkikaupassa

Digitaalisen maailman kautta tarjoutuvasta datasta ja sen mukanaan tuomista mahdollisuuksista kohistaan monissa eri foorumeissa. Datan hyödyntäminen ei kuitenkaan ole uusi asia, se on ollut vahvasti mukana liiketoiminnassa jo vuosikymmeniä. 

Data on näytellyt merkittävää roolia Suomessa jo 1960-luvulta lähtien, jolloin mm. kirjakerhot ja lehtikustantajat hyödynsivät datalähteitä omissa tele- ja suoramarkkinointikampanjoissaan.

Tänään mahdollisuudet ovat monipuolisemmat kuin koskaan aikaisemmin. Nykyaikainen yritys hyödyntääkin syntyvää dataa monipuolisesti innovoiden ja kohdentaa tarinansa heille, joille se on merkityksellinen ja ajankohtainen juuri nyt.

Päivän muotisana on Big Data, jonka sielunmaisemaa kollegani Olle Stäuber ansiokkaasti avasi tällä sivustolla kirjoituksessaan. Sini Kervinen kertoi tarinaa Pre-targetoinnista  henkilökohtaisten esimerkkien kautta.  Digitaalinen Salmiakki kiteyttää Ollen ja Sinin tarinat yhdeksi kuvaksi.

​

Data on avain järkevämpään ja tehokkaampaan tekemiseen. Data sisältää tarinan, ja uskomme vahvasti, että oikein kerrotussa tarinassa on myös liiketoiminnan tulos – tänään ja tulevaisuudessa.

Nykyaikainen yritys hyödyntääkin syntyvää dataa monipuolisesti innovoiden ja kohdentaa tarinansa heille, joille se on merkityksellinen ja ajankohtainen juuri nyt.

Meillä yrityksemme historiallinen legacy on mittava CRM -rekisteri. Kun rikastamme sitä online-medioidemme tuottamalla ostoaie- ja käyttäytymisdatalla ja kohderyhmäanalyyseillä, päädymme datan karkkikauppaan, jonka monipuolinen tarjonta hivelee makunystyröitä.

​​

Dataherkkuja haalimassa

Kuvitellaan, että tähtäimessäsi on kaikkien tavoittelema kohderyhmä: 25–40 vuotiaat liikunnalliset naiset. Mitä makuja sinä valitset karkkipussiisi? Tyydytkö kampanjoinnissasi peruskohderyhmään, vai haluatko rikastaa sitä esimerkiksi ostoaieprofiililla ja nettikäyttäytymisellä? 

Älykäs data mahdollistaa kohdentamisen vaikkapa seuraavasti:

Nainen asuu Espoossa ja on iältään 25–40 vuotta. Hän harrastaa tennistä ja joogaa. Hän surffaa iPadilla muunmuassa  sivustoilla, joilla keskustellaan edellämainituista harrastuksista. Naisen tulotaso on xx € vuodessa ja talouden kokonaisostovoima on xx €. Perheessä on lisäksi kolme alakouluikäistä lasta, joiden harrastukset vaativat kuljetuskapasiteettia, joten taloudessa on kaksi autoa – Volvo ja BMW.

Datan mukanaan tuomat mahdollisuudet ovat rajattomat jo nyt. Datan käytölle rajoitteita asettaa vain mielikuvitus. Varioimalla eri muuttujia – paikkakunta , harrastus, tulotaso, jne – voit kohdentaa viestisi juuri haluamallesi ryhmälle. Samalla voit testata kampanjasi toimivuutta vaikkapa alueellisesti ja/tai eri viesteillä.

Tulokset ovat nopeasti käytössäsi ja pääset kehittämään omaa kampanjaviestiäsi oikeaan suuntaan. 

Datan mukanaan tuomat mahdollisuudet ovat rajattomat jo nyt. Datan käytölle rajoitteita asettaa vain mielikuvitus.

​

Digitalous tulee, oletko valmis?

Menestyminen digitaloudessa vaatii uutta ajattelua. Tyydytkö perinteiseen, vai vaaditko uutta?

Maaliskuussa julkaistussa Digibarometri 2015 -tutkimuksessa on positiivisten rivien joukossa myös huolestuttavaa luettavaa. Tutkimuksen mukaan  Digitaalisuuden saralla Suomi on yhtä aikaa hyvä ja huono.

Olipa kyseessä sitten B-to-B-, B-to-C- tai julkisen sektorin B-to-G-markkina, kerta toisensa jälkeen toistuu sama kuvio. Ostaja ei vaadi. Eikä myyjä tarjoa. Tehdään niin kuin ennenkin.

Onko tämä kenties tyhmyyttä tai laiskuutta? Vaiko kenties kilpailun puutetta ja mukavuudenhalua? Ehkä kaikkia näitäkin, mutta ennen kaikkea näköalattomuutta.

Yhtä aikaa asiat ovat ja eivät ole kunnossa. Teknistä suorittamista löytyy, mutta silti digistä ei saada riittävästi irti. Ostaja ei vaadi. Eikä myyjä tarjoa. Tehdään niin kuin ennenkin.

​

Ota ensimmäinen askel nyt!

Kun data ja sen hyödyntäminen omassa liiketoiminnassasi kiinnostaa, ota ensimmäinen askel. Mieti, miten tekisit asioita, jos rajoitteita ei olisi. Unohda oman IT-osaston ja teknisten ratkaisuiden kahleet. Think out of the box.

Tee kuva omasta haavemaailmastasi – maailmasta, jossa kaikki nivoutuu hienosti yhteen. Ota ajattelun keskiöön oma itsesi ja some-käyttäytymisesi. Mieti miten sinun käyttäytymisesi muuttuu eri tilanteissa.

Muutut hetkessä bisnesihmisestä äidiksi tai isäksi, joka etsii lapselle sopivaa harrastuspaikkaa tai suunnittelee seuraavaa perhelomaa. Niin käy kaikille. Tämä kaikki on sitä todellisuutta, jonka kanssa me teemme töitä päivittäin.

Unohda oman IT-osaston ja teknisten ratkaisuiden kahleet. Think out of the box.

Ole rohkea ja hyppää matkaan. Datan hyödyntäminen liiketoiminnassa on pitkäjänteinen ja jatkuva oppimisprosessi. Se on antoisa matka, jonka varrella löydät uusia ideoita ja pääset näkemään kättesi sekä ajattelusi jäljen.

Aloita, tee, analysoi – vain siten voit oppia.

Karkkikauppa on auki – mitä valitset pussiisi?

​
comments powered by Disqus