Datan ilosanomaa ja harhaluuloja

Sami Lahtinen on ollut puuhamies Suomen datakentällä jo 15 vuotta. Miltä nykytilanne näyttää konkarin silmin?

Mitä Suomen datakentällä tapahtuu juuri nyt?

Datalähteiden yhdistäminen on pinnalla, ja online-ja offlinekanavat jatkavat kasvuaan. Yritykset investoivat yhä enemmän teknisiin datavalmiuksiin. Yrityksien välisiä dataliittoutumia ja kumppanuuksia nähdään yhä enemmän.

Dataa ei tarvitse monipuolistaa yksin. On järkevää löytää kumppanuuksia, joiden datat tukevat toinen toisiaan. Kun data on mahdollisimman monipuolista, kaikki voittavat: asiakas ja datakumppanit.

Haluaisin nähdä paljon enemmän juuri minulle ja juuri tähän hetkeen räätälöityä markkinointia.

Toivon todella, että yritykset viimein lähtisivät myös oikeasti hyödyntämään datansa näkyvästi meille kuluttajille. Haluaisin nähdä paljon enemmän juuri minulle ja juuri tähän hetkeen räätälöityä markkinointia. Tätä näkyy valitettavasti tällä hetkellä vielä liian vähän.

Millaisesta datasta markkinoijan tulisi olla kiinnostunut?

Monipuolinen online- ja offlinedata avaa huimia käyttömahdollisuuksia markkinoijalle. Käytettävissä oleva data voidaan jakaa kolmeen kategoriaan:

  1. asiakasdata
  2. ulkopuolinen data
  3. ilmainen data.

Asiakasdata eli yrityksen aito tieto asiakkaasta (mm. demografiset tiedot, asiakashistoriatieto, verkkokäyttäytymistieto) on kaiken datamarkkinoinnin perusta. Tätä dataa pitää vaalia, päivittää ja miettiä, miten sitä saadaan kerättyä lisää.

Asiakasdataa voidaan tukea ulkopuolisella datalla. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi kuluttajien käyttäytymisestä tai toiminnasta mallinnettuja kuluttajaluokituksia tai ennustemalleja. Näitä on markkinoilla tarjolla paljon ja niitä kehittävät ja myyvät alan asiantuntijayritykset.

Parhaimmillaan ulkopuolinen data tukee asiakasdataa ja tuo siihen lisämausteita, joita sitten voidaan hyödyntää ja kohderyhmäsuunnittelussa ja markkinointitoimenpiteissä.

Ilmaista dataa, joka on kaikkien saatavissa ja käytettävissä, on myös tarjolla nykyään paljon. Sen määrä myös kasvaa koko ajan. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat esimerkiksi karttadata tai säädata. Ilmaisen datan käytettävyys yritykselle riippuu paljon yrityksen toimialasta ja toiminnan luonteesta. Säädataa voidaan hyödyntää, kun tarkastellaan esimerkiksi sään vaikutusta kivijalkakaupan asiakasvirtaan.

Millaisiin harhaluuloihin datasta olet törmännyt kentällä?

Kuvitellaan, että kun koko markkina puhuu datasta ja sen hyödyntämisestä, niin itsekin pitää tehdä jotain. Se jotain on yleensä joku viritys, jossa dataa vähän tutkitaan, ja tuloksia odotetaan saman tien. Ei näin!

Jos haluat lähteä mukaan, niin tee se kunnolla! Laadi strategia datan hyödyntämiseen ja keräämiseen. Jos itselläsi ei yrityksessä ole tähän osaamista, niin palkkaa ammattilainen tekemään se. Se kyllä maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Datan hyödyntäminen on strateginen valinta, ei mikään yksittäinen markkinointitoimenpide. Dataan panostavat vievät ennen pitkään pelin.

Datan hyödyntäminen on strateginen valinta, ei mikään yksittäinen markkinointitoimenpide.

Olet databisneksessä näköalapaikalla. Mikä innostaa sinua tällä hetkellä eniten datatekemisessä?

Elämme kiinnostavia data-aikoja. Data on kaikkien asiakkaiden fokuksessa, ja on todella hienoa olla todistamassa tätä asiakkaiden ja datatekemisen murrosta. Kaiken tekemisemme päämääränä on auttaa asiakkaitamme menestymään datan avulla ja näyttää, kuinka monipuolisesti datasta voi ottaa liiketaloudelliset hyödyt irti.

Itse työskentelen datan huippuosaajien kanssa, ja koko porukalla on tällä hetkellä mahtava draivi päällä. Tuntuu etuoikeutetulta olla osana tätä kasvutarinaa.

Sami Lahtinen on Aller Median Data and Digital Solutions -yksikön vetäjä. Hänellä on 15 vuoden kokemus databisneksestä. Sami tiimeineen työstää Rikastamo-datapalvelua, joka tarjoaa Suomen tarkimpia kohderyhmiä yhdistämällä online- ja offlinedataa.