Datajunaan ehtii vielä!

Suomalaisyritykset ovat tällä hetkellä hyvin eri kehitysvaiheissa datan hyödyntämisessä. Edelläkävijäyritysten ohella suuri osa tuskailee edelleen liikkeelle lähdön kanssa. Näiden yritysten on hyvä muistaa, ettei kaikkea tarvitse tehdä yksin. Dataintensiivinen liiketoimintaympäristö on yhteisöllinen.

Hannaleena Koskinen istuu hymyillen vaaleasävyisessä huoneessa.
Kuvat: Mari Lahti

Data on uusi öljy. Data on uusi kulta. Data on ilma, jota hengitämme. Datasta on keskusteltu viime vuosina hengästymiseen asti ja monilla mahtipontisillakin metaforilla. Ei ihme, sillä laadukas data oikein hyödynnettynä voitelee yrityksen kilpailukyvyn uusiin kierroslukemiin. Näin ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti. Pelkkä datan olemassaolo ei tee yritystä autuaaksi.

Suomalaisyritykset ovat tällä hetkellä hyvin eri kehitysvaiheissa datan hyödyntämisessä. Meillä on jo paljon edelläkävijäyrityksiä, jotka hyödyntävät dataa ammattimaisesti ja innovatiivisesti: eri datalähteet yhdistyvät toisiinsa, päätöksenteko perustuu reaaliaikaiseen dataan, dataa osataan visualisoida ja sen pohjalta kehitetään jo kenties uusia tuotteita ja palveluita.

Datajunaan ehtii vielä mukaan, vaikka datamaailma ei junnaa paikoillaan.

Suuri osa suomalaisista yrityksistä tuskailee kuitenkin edelleen liikkeelle lähdön kanssa. Näiden yritysten on hyvä muistaa, että kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Dataintensiivinen liiketoimintaympäristö on yhteisöllinen. Datajunaan ehtii vielä mukaan.

Datamaailma ei kuitenkaan junnaa paikoillaan. Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut paljon. Mielestäni erityisen selkeästi esiin ovat nousseet nämä kolme trendiä.

1) Ekosysteemiajattelu on tätä päivää 

Elämme vahvasti ekosysteemien ja alustatalouden aikaa. Ympäriltä löytyy alustoja, joihin muut yritykset voivat integroitua omilla kyvykkyyksillään. Alustatalouteen liittyy tulevaisuudessa monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia.

Mitä tapahtuu yrityksen liiketoiminnalle, kun yksittäinen ihminen alkaa kaupallistaa omaa dataansa?

Viimeistään nyt yritysten täytyy miettiä niitä paljon aiempaa syvällisemmin ja kuluttajan näkökulmasta: Mitä esimerkiksi tapahtuu yrityksen liiketoiminnalle, kun yksittäinen ihminen alkaa kaupallistaa omaa dataansa? Yritysten täytyy pystyä tekemään itsensä merkityksellisiksi ja arvokkaiksi ihmisille.

Tällä hetkellä alustataloudella ymmärretään pitkälti yritysten voimavarojen yhdistämistä. Mutta voisivatko tulevaisuudessa yritykset, dataoperaattori ja kuluttaja lyödä hynttyynsä yhteen?

2) Dynaamisen datan vaade kasvaa 

Yritykset eivät enää halua rakentaa strategiaansa ja operaatioitaan pelkästään staattisten tutkimusten tai asiakasprofiilien pohjalta. Huuto dynaamisen, ajantasaisen tiedon perään voimistuu.

Dynaaminen data on valtava mahdollisuus. Toisaalta tilanne haastaa monet perinteiset toimijat. Modernin markkinoinnin suunnittelun pitää perustua reaaliaikaiseen dataan eikä tutkimukseen, joka on tehty puoli vuotta sitten.

3) Keinoäly AI tulee ryminällä 

Keinoälyn avulla yritykset pystyvät aidosti aistimaan heikkoja signaaleja ja trendejä omassa asiakaskunnassaan ja hyödyntämään tätä tietoa läpi linjan liiketoiminnassaan. On ollut hieno huomata, että keinoäly ja sen tuomat mahdollisuudet kiinnostavat suomalaisyrityksiä.

Tuleeko GDPR:stä liiketoiminnan vauhdittaja vai hidaste?

Tuleva vuosi on datanäkökulmasta suomalaisyrityksille erityisen mielenkiintoinen. Millaiseksi esimerkiksi EU:n tietosuoja-asetus GDPR käytännössä muotoutuu? Tuleeko GDPR:stä liiketoiminnan vauhdittaja vai hidaste? Pelottelukulttuuri uudessa tilanteessa ei kannata. Ennemminkin on muistettava, että datan tehtävä on aina lisätä ymmärrystä ympäröivästä yhteiskunnastamme.

Hyvää matkaa omalle datataipaleellesi!

Lähikuva Hannaleena Koskisesta.

HANNALEENA KOSKINEN

Työ: Johtaja, Commercial operations, Aller Media Suomi

Koulutus: Kauppatieteiden maisteri

Ura: Aloitti Allerin myyntijohtajana joulukuussa 2015 ja työskenteli sitä ennen pitkään Fonectan myyntijohtajana. Koskisella on kahdenkymmenen vuoden kokemus monikanavaisen myynnin ja markkinoinnin kehittämisestä sekä datalla johtamisesta. Koskinen on työskennellyt myös Itellassa ja Vehossa.

Harrastukset: Tanssi, jooga, kuntosali, mökkeily, matkustelu

Datalla johtamisen motto: ”Datalla tuloksiin.”

Aller Median kaupallinen johtaja Hannaleena Koskinen edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja toimii toista kauttaan Data Masters -ajatushautomon puheenjohtajana.

Data Masters -ajatushautomo on Aller Median perustama, datalla johtamisen ydinkysymyksiin pureutuva ryhmä, joka kokoaa yhteen joukon kokeneita, pitkään datan parissa työskennelleitä johtajia pohtimaan datan hyödyntämisen pullonkauloja sekä mahdollisuuksia, ja auttaa näin suomalaisyrityksiä menestymään ja löytämään uusia kilpailuetuja datasta. Ajatushautomo julkaisi ensimmäisen raporttinsa marraskuussa 2016. Uuden huippujohtajaryhmän näkemyksistä koostuva toinen Data Masters -raportti julkaistaan 16.10.2017.