Data romuttaa vanhat johtajanopit

Onko valtavien datamäärien virtaaminen yrityksiin muuttanut johtamista? Mielestäni monellakin tavalla. Big data -aikana monet vanhat johtajanopit joutavat romukoppaan. Yritysmaailmassa elää kuitenkin tällä hetkellä johtamisessa rinnan vanha sekä uusi koulukunta.

Ennen bisnesmaailmassa hallitsi hippo-filosofia (highest payed persons’ opinion) – ajatus, että se työntekijä, jolla on suurin palkka, tekee ratkaisut. Tällainen ei voi mitenkään päteä tänä päivänä. Vanha johtajamyytti, jonka mukaan pomolta kysytään, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, on auttamattomasti ohi.

Elämme todella monimuotoisessa maailmassa, jossa kaikki asiat liittyvät toisiinsa. Kukaan ei voi olla kaikkien asioiden asiantuntija, ymmärtää juridiikkaa, logistiikkaa, liiketoimintaa, henkilöstönhallintoa…

Ennen johtaja antoi vastauksia, nykyisin hän esittää kysymyksiä.

Johtajan pitää siksi ymmärtää, mitkä asiat liittyvät toisiinsa, löytää rooleihin oikeat ihmiset ja johtaa orkesteria niin, että se soi hyvin yhteen. Data-aika vaatii johtajalta valtavasti ihmissuhdetaitoja, kykyä mentoroida ja sparrata eteenpäin uusissa asioissa. Ennen johtaja antoi vastauksia, nykyisin hän esittää kysymyksiä.

Datan hyödyntämistä yrityksissä pitää johtaa. Nykyisin sanotaan, että jokaista yritystä pitäisi johtaa kuin ohjelmistoyritystä. Ja softayhtiöitä johdetaan hyvin voimakkaasti analytiikan avulla.

Vaikka rakastan datapohjaista päätöksentekoa ja tilastoja, intuition käyttö johtamisessa on mielestäni ehdottomasti sallittu. Datalla johtaminen ja intuitio eivät ole vastakkaisia asioita. Sanonta kuuluu: “data makes your briefcase heavy, insights make you rich”. Eli data yhdistettynä vahvaan näkemykseen on erittäin tärkeää.

Vahva intuitio pitää aina varmistaa datalla.

Mutta vahva intuitio pitää aina varmistaa datalla. Pelkän intuition aika on ohi. Yritysmaailmassa ei tehdä päätöksiä fiilispohjalta. Piste. Arjessa se on edelleen enemmän kuin sallittua.

Keskon digijohtaja Anni Ronkainen edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kahdeksasta Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta.

Data Masters -ajatushautomo julkaisi marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.