Data on automaation bensaa

Aller Median myyntijohtajan Hannaleena Koskisen mielestä yritysten ei pidä kuvitella asioita, vaan antaa datan kertoa totuuksia. Näin saadaan aikaiseksi parempia tuloksia sekä yllätyksiä. Koskinen kertoo, miten datan hyödyntäminen on tähän mennessä mullistanut markkinoinnin.

Kuva: Mari Lahti

Sinulla on lähes kahdenkymmenen vuoden kokemus dataan pohjautuvasta myynti- ja markkinointityöstä suomalaisyrityksissä. Miten datan hyödyntäminen on mullistanut markkinoinnin?

”Se on yhdessä markkinoinnin automaatioratkaisujen kanssa mullistanut markkinoinnin siten, että nykyisin meillä on aidosti mahdollisuus kohdata kuluttaja ja potentiaalinen asiakas myös b-to-b-puolella oikeaan aikaan, oikeassa kanavassa ja oikealla sisällöllä."

"Tätä kautta markkinoijalla on mahdollisuus paitsi saavuttaa mitattavia kaupallisia tuloksia, myös oikeasti pureutua asiakaskokemuksen johtamiseen. Data auttaa meitä ymmärtämään nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat sekä markkinat paljon aikaisempaa paremmin.”

”Markkinoinnin automatisaatio oli hype-asia vielä kymmenisen vuotta sitten. Saattoi olla karmeata katsoa, kun teknologia oli datan hyödyntämisessä isäntä eikä renki. Yritykset investoivat miljoonia uuteen teknologiaan, josta ei ollut mitään hyötyä, kun asiakasdata ei ollut ajantasaista. Näin ei enää onneksi ole."

Data toimii automaation bensana ja automaatio on sen bensan moottori.

"Tänä päivänä on saatavilla paljon laadukasta dataa. Näen, että data toimii automaation bensana ja automaatio on sen bensan moottori. Näin saadaan maksimaalinen hyöty irti teknologiainvestoinneista. Tämä kehitys on ollut ilo nähdä.”

Kuva: Mari Lahti

Miten yritykset hyödynsivät dataa markkinoinnissa 1990-luvulla?

”Silloin yritykset ostivat erilaisia asiakasrekistereitä. Yritykset keräsivät alkeellisiin tietokantoihinsa omien asiakkaidensa tietoja ja vaikkapa kuluttajista intressialueita. Mutta kuinka tehokasta ja reaaliaikaista data oli tuolloin? Tilannetta ei voi edes verrata tähän päivään. Se oli staattisen tiedon hyödyntämistä.”

Tilannetta ei voi edes verrata tähän päivään.

”Mielestäni isoin muutos on tapahtunut siinä, että yritykset ovat oivaltaneet, että asiakastieto on yksi tärkeimmistä pääomista. Se, että yritys voi lähestyä omia asiakkaitaan markkinoinnissa, kun luvat ovat olemassa, on iso asia."

"Yritykset voivat siirtyä markkinoinnissaan tuputtamisesta palvelemiseen. Paljon puhutaan nykyisin palvelevasta markkinoinnista, jota monet yritykset haluavat tehdä. Nyt se on datan avulla mahdollista.”

Kulunut slogan kuuluu, että data on uusi öljy. Perustele, miksi näin on?

”Meillä kaikilla on tulosvaade niskassamme. Jokaisesta investoinnista pitää pystyä osoittamaan, paljonko se tuottaa. Markkinoinnissa roi (return of investment) on datan ansiosta helposti mitattava asia. Kun viestin vastaanottaja on aina yksilöity kuluttaja, toimenpiteen tehon pystyy mittaamaan: Kuinka moni reagoi tarjoukseen?"

Jokaisesta investoinnista pitää pystyä osoittamaan, paljonko se tuottaa.

"Kuinka moni halusi lisätietoa? Kuinka moni päätyi lopulta ostamaan tuotteen? Kohdennettu markkinointi on mitattavaa, ja siksi markkinoinnin roi:n osoittaminen on erittäin paljon helpompaa kuin ennen.”

Aller median myyntijohtaja Hannaleena Koskinen edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kahdeksasta Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Koskinen toimii ajatushautomon puheenjohtajana.

Data Masters -ajatushautomo julkaisi marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.

comments powered by Disqus