Community Management – vuoden 2015 hittituote?

Usein ajatellaan, että Community Management on some-aikakauden mukanaan tuoma uusi ala. Todellisuudessa kyseistä toimintaa on kuitenkin harjoitettu jo viime vuosituhannelta asti. Community Management on ollut osa internet-yhteisöjä niin kauan kuin yhteisöt ovat toimineet, ja esimerkiksi Suomen suurimman yhteisön, Suomi24:n, keskiössä yhteisön ylläpito on ollut heti alusta alkaen.

Suurelle yleisölle Community Management voi silti olla vielä hieman vieras käsite, ja termin voi ymmärtää monella tavalla. Usein törmääkin kysymykseen, mihin Community Managementia oikeastaan tarvitaan? Community Management sisältää monia erilaisia toiminnallisuuksia, ja toiminta on hyvin erilaista, kun verrataan vaikkapa verkkopalvelun ylläpitäjän tekemää tai yksittäisen yrityksen Community Managerin työtä.

Community Management sisältää monia erilaisia toiminnallisuuksia, ja toiminta on hyvin erilaista, kun verrataan vaikkapa verkkopalvelun ylläpitäjän tekemää tai yksittäisen yrityksen Community Managerin työtä.

​

Laajemmin ajateltuna Community Managementin avulla huolehditaan yhteisöjen ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Sillä hallitaan verkkonäkyvyyttä ja osallistutaan. Pienempiin osiin pilkottuna Community Managementiin kuuluu muunmuassa moderointia sekä sisällöntuotantoa eri kanaviin. Yhteisöt voivat olla myös avainasemassa yrityksen brändin näkyvyydessä ja kommunikoinnissa.

Yhteisöt voivat olla myös avainasemassa yrityksen brändin näkyvyydessä ja kommunikoinnissa.

Maailma verkossa elää nopeatempoisesti, toimintamallit muuttuvat ja uusia palveluita kehitetään koko ajan. Myös yhteisöjen hoitamiseen tarvitaan joustavaa toimintaa – alana tämä onkin muuttuva ja erittäin vaihteleva. Tehokas Community Management kehittyy aktiivisesti samalla, kun digitaaliset palvelut kehittyvät. Hyvä Community Management on jatkuvasti ajan tasalla uusista tuulista, ja sen toimintaa kuvastavat luovat ratkaisut sekä uudet keinot ongelmanratkaisuun ja sisällön käsittelyyn.

Tehokas Community Management kehittyy aktiivisesti samalla, kun digitaaliset palvelut kehittyvät.

Mutta voiko yhteisöä todella hallita? Vastaus kuuluu: ei kokonaan, eikä siihen pitäisi olla tarvettakaan. Yhteisö toimii parhaiten silloin, kun sille on tarpeeksi selvä toimintaympäristö sekä vapaus tehdä asioita. Tässä auttaa Community Management. Ammattitaitoisella yhteisön ylläpidolla luodaan toimiva ympäristö, johon käyttäjien on helppo osallistua, ja jonka puitteissa he voivat tuottaa haluamaansa sisältöä. Hyvä Community Management voi ohjata käyttäjiä tiettyyn suuntaan ja varmistaa yhteisölle tarkoitukseen sopivat olosuhteet, mutta lopullisen päätöksen tekee aina käyttäjä itse.

Ammattitaitoisella yhteisön ylläpidolla luodaan toimiva ympäristö, johon käyttäjien on helppo osallistua, ja jonka puitteissa he voivat tuottaa haluamaansa sisältöä.

​

On tärkeää erottaa erilaiset yhteisöt toisistaan – esimerkiksi yhteen aihealueeseen keskittyvän harrastuskeskustelupalstan ylläpitäminen on hyvin erilaista verrattuna yleiseen, kaiken kattavaan keskustelupalstaan. Myös osallistuminen tällaisille palstoille on erityyppistä jo käyttäjistä ja kohderyhmistä lähtien.

Yhteisöjen merkitys kasvaa koko ajan. Tämä näkyy esimerkiksi työpaikkailmoituksissa: entistä useammin haetaan Community Managereita ja osaajia yhteisön ylläpitoon. Kyseessä on tulevaisuuden ala.