Brändillä on väliä

Digiajan ennustuksissa törmää usein väitteeseen, että brändien merkitys himmenee verkossa. Kaikki kunnia profeetoille, mutta ennustus on vain osittain totta.

On totta, että yhä useammin teemme syrjähyppyjä tutuilta poluilta, jos ystävämme suosittelee jotain sisältöä tai otsikko herättää kiinnostuksen. Tämä on mahdollisuus meille digisisältöjen tuottajille. Jatkossa ehkä yhä useampi mies lukee Olivian pitkiä henkilöhaastatteluja ja punavuorelainen hipsteri huomaa keskustelevansa Suomi24:ssä.

Siitä huolimatta on suuri harha, että brändillä ei olisi verkossa merkitystä. Aloitetaan Googlesta - vai Bingistä tai Yahoosta? No eipä nyt pelleillä, Googlesta tietenkin, koska se on paras hakukone. Tiedämme tämän, koska se on suosituin, tunnetuin, suositelluin ja suurin. Me luotamme Googlen brändiin ja tiedämme sen toimittavan meille sen, mitä etsimme.

Googlen etusivu on bränditaistelun armoton areena, jossa harva pääsee jatkoon.

​

Seuraavaksi kirjoitamme hakukoneen kenttään asian, josta haluamme lisää tietoa. Saamme eteemme listauksen, joka sisältää uutisartikkeleita, blogeja, nettikeskusteluja ja viranomaisen ohjeita asiaan liittyen. Luotatko näistä jokaiseen yhtä paljon? Tuskin. Googlen etusivu on bränditaistelun armoton areena, jossa harva pääsee jatkoon.

Sama tapahtuu omalla Facebook-seinällä. Vaikka ystäväpiiri on tehnyt jo kuratointia, huomaamattamme teemme valintaa siitä, minkä brändien sisältöjä klikkaamme. On eroa, luenko Oscar-uutisen Ellen vai Seiskan nettisivuilta, uutisen Hesarin vai Nykypäivän sivuilta. Brändillä on väliä, koska brändi lupaa brändinsä mukaista laatua.

Unelmat ja käytäntö pitävät brändiarvon korkealla

Tee testi. Millaisia sivuja fanitat Facebookissa tai ketä seuraat Twitterissä ja Linkedinissä? Brändin fanituksella haluan julistaa, että olen osa tätä jengiä. Brändejä käytetään oman persoonallisuuden ilmentämiseen. Jaamme, tykkäämme, seuraamme ja fanitamme ihan yhtä lailla, kun pukeudumme Marimekkoon tai unelmoimme Louboutineista ja luotamme Fiskarsin oranssiin.

Mainostajan näkökulmasta vahvan brändin suojissa on turvallista mainostaa

Brändin omistajan näkökulmasta brändin tekee tärkeäksi sen ansaitsema arvo. Brändiarvo heikkenee huomattavasti hitaammin, kuin yksittäisen tuotteen. Nuorison oma tv-ohjelma Jyrki elää 80-luvulla syntyneiden mielissä yhä edelleen ja Oivariini on Voimariini vaikka voissa paistaisi. Mainostajan näkökulmasta vahvan brändin suojissa on turvallista mainostaa, koska brändikin ilmentää itseään ympäristönsä kautta. Siksikin toiset mainostajat valitsevat mieluummin muotilehden ja toiset ilmaisjakelusanomalehden ja joku muu radion tai verkon keskustelupalstat.

Muistatteko, kuinka pari vuotta sitten ”edelläkävijät” julistivat sosiaalisen median kuolleeksi? Niin no, kuinkas sitten kävikään. Termi elää ja voi hyvin, kuten myös sosiaalisen median bisnes. Brändit elävät ja voivat hyvin. Osa sopeutuu verkkoon sellaisenaan, toiset joutuvat luomaan nahkansa uudelleen. Brändit jatkavat elämäänsä.

Artikkelin ovat kirjoittaneet yhteistyössä Allerin Chief Social Architect Reetta Nurmo ja Chief Brand Officer Kati Niemelä.

comments powered by Disqus