Big Data – Scifiä vai nykyaikaa?

Koko maailma kuohuu big datasta kuin se olisi viimeisin kuumin trendi. Mutta onko sama tilanne Suomessa vai myöhästyimmekö jo junasta?

Ennen Nokian transitiota Suomea pidettiin isona teknologiakoneena tai teknologia vetoisena markkinajohtajana. Nyt koko keskustelu näyttää hiipuneen, eikä teknologiaa tai datakehitystä mainita juuri ollenkaan yhtä rohkeasti liiketoiminnan veturina.  Miksi big datasta ei puhuta Suomessa enempää, eikä sen hyödyntämisestä olla ylpeitä rinta rottingilla? Kyseessä voi olla tietämättömyys, mitä Big data –termi oikeasti tarkoittaa.

Googlaamalla ”Big Data” saadaan esille esimerkkikäsite: ”Big data on laaja käsite tietoasetelmista jotka ovat niin suuria tai monimutkaisia, että perinteiset tietojenkäsittely sovellukset ovat riittämättömiä.” Toisin sanoen big datassa on huomattavia määriä informaatiota.  Koemme mielissämme palanneemme takaisin 50–60-luvulle, jolloin muutaman megabittien kokoisen datan (silloisen big datan!) käsittelyyn tarvittiin olohuoneen kokoinen tietokone.

Miksi big datasta ei puhuta Suomessa enempää, eikä sen hyödyntämisestä olla ylpeitä rinta rottingilla

​

Mallia jenkeistä

Atlantin toisella puolella, missä kaikki on suurta, on valtavaa myös big data. Yhdysvalloissa big datan hyödyntäminen on miljardibisnestä. Euroopassa tällaisiin lukuihin ei olla vielä ylletty, Suomesta puhumattakaan. Miksi emme ole onnistuneet tekemään isoja kaupallisia läpimurtoja, vaikka välineet ja toimituskyky siihen löytyisivät?

Big datan keskeinen viesti ei olekaan mielestäni tiedon määrä tai muoto itsessään, vaan kyky hyödyntää uutta, monimuotoista tietoa. Tieto tai informaatio on siis keskeinen käsite.

Kuvitelkaa, jos reaaliaikaista käyttäjädataa analysoimalla pystyisimme identifioimaan ja ennakoimaan ostoaikeita. Tai vielä parempaa, mitä jos CRM tietokantojen kiinnostusprofiilit päivittyisivät dynaamisesti ja reaaliaikaisesti. Miten voisimme oppia ymmärtämään ja identifioimaan eri ilmiöiden vaikutukset myynnin kehitykseen tai myyntipiikkeihin?

Ei tarvitse enää haaveilla. Olemme jo junan kyydissä, enää ei tarvita kuin vähän lisää vauhtia.

Big dataa riittää, samoin ideoita sen hyödyntämiseksi

Työssäni Allerilla olen saanut huomata, kuinka hyvin kykenemme generoimaan erittäin syvälle integroituja kiinnostus- ja ostoprofiileja ja liittää näihin esimerkiksi dynaamisten älybannereiden kohdennuksen.  Big datan tehokas ja innovatiivinen käyttö on jo nykypäivää ja ansaitsisi tulla jopa yhdeksi kansantaloutemme kasvun veturiksi.

Uusien tietolähteiden hyödyntämien ei ole vaikeaa. Meillä on kyky ja taidot koota tietoa uusista tietolähteistä luotettavasti, nopeasti ja tehokkaasti. Pystymme analysoimaan myös maan suurinta tietomassaa ja liittämään big datasta löydetyt tulokset jo olemassa oleviin BI-ympäristöihimme, tietovarastoihin ja dashboardeihin. Jopa sosiaalisen median dataa voi tänä päivänä hankkia palveluna, jolloin omaa liiketoimintaa kiinnostavat tiedot saadaan valmiiksi somesta koottuna.[1]

Big datan tehokas ja innovatiivinen käyttö on jo nykypäivää ja ansaitsisi tulla jopa yhdeksi kansantaloutemme kasvun veturiksi.

Big datasta ei ole pulaa. Päinvastoin, sitä löytyy enemmän kuin osataan vielä hyödyntää. Monet yritykset eivät ole vielä oivaltaneet sen mahdollisuuksia. Avaimet suureen big datan maailmaan ovat kädessämme. Nyt tarvitsee vain avata ovi kaiken tämän valtavan tiedon hyödyntämiseksi ja herättää tietoisuus tai innovointitaitomme nauttimaan kaikista sen tarjoamista liiketoimintaa tukevista mahdollisuuksista.

 

[1] 27.6.2014, Timo Helkiö, Senior Advisor, Analytics Practice Leader, Affecto Finland Oy; 7 VINKKIÄ BUSINESS INTELLIGENCEN JA ANALYTIIKAN UUDISTAMISEEN